Terug

2012_GR_01211 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Duinstraat - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 17/12/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Hilda Vienne, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Angie Bosmans, raadslid; Christophe Wuyts, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Johan Van Brusselen, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter
2012_GR_01211 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Duinstraat - Goedkeuring 2012_GR_01211 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Duinstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

Aanleiding en context

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Duinstraat, in het district Antwerpen, werd op 17 december 2007 (jaarnummer 2754) door de gemeenteraad goedgekeurd.

De Duinstraat bevat een zone 30 schoolomgeving.

In deze straat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op het betalend- en bewonersparkeren enerzijds, het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart anderzijds.

De Duinstraat, het deel begrepen tussen de Pesthofstraat en de Lange Zavelstraat, werd heraangelegd.

Argumentatie

De Duinstraat, Perenstraat, Van Urselstraat, Meetingstraat, Korte- en Lange Ypermanstraat werden heraangelegd. De voetpaden werden verbreed en, waar mogelijk, het parkeren langs beide zijden ingevoerd. Kruispunten werden compacter uitgevoerd, het sluipverkeer werd geweerd en snelheidsremmende maatregelen werden genomen.

Voor de Duinstraat bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie.

Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige verkeerssituatie:

  • verbrede voetpaden zorgen voor meer comfort voor de voetgangers, hierdoor diende eveneens gedeeltelijk het beperkt eenrichtingsverkeer ingevoerd te worden;
  • verhoogde inrichtingen werken snelheidsremmend wat de veiligheid ten goede komt;
  • het aanbrengen van voetpaduitstulpingen verkort de oversteektijd voor de voetgangers en bakenen de parkeerzones duidelijk af;
  • door het invoeren van het beperkt eenrichtingsverkeer, wordt sluipverkeer ontmoedigd, wat de leefkwaliteit van de bewoners ten goede komt;
  • om het parkeren wettelijk toe te laten op de verhoogde inrichting, worden er parkeervakken aangebracht.

Parkeerbalans: er verdwenen 16 parkeerplaatsen na de heraanleg van bovenvernoemde straten.

Juridische grond

  • wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  • de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer 13659) legt de richtlijnen vast waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen;
  • De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

Advies GAPA van 10 augustus 2012 Gunstig advies
Advies Verkeerspolitie van 22 augustus 2012 Gunstig advies
Advies Districtsraad van 25 september 2012 (jaarnummer 00102) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: sp.a, CD&V/N-VA, Open Vld en Groen.
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang-VLOTT.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Duinstraat in het district Antwerpen goed.

Artikel 1: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd:

  • in het gedeelte begrepen tussen de Pesthofstraat en de Lange Ypermanstraat, met toegelaten rijrichting naar de Lange Ypermanstraat;
  • in het gedeelte begrepen tussen de Herderstraat en de Diepestraat, met toegelaten rijrichting naar de Diepestraat.

De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 2: de toegang tot het plein tegenover het nummer 16 wordt verboden, in beide richtingen, voor ieder bestuurder, uitgezonderd plaatselijk verkeer.

Het verkeersbord C3 met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 3: het parkeren wordt verboden langs de even zijde:

  • van de Lange Zavelstraat tot en met het nummer 48;
  • vanaf het nummer 68 tot de verhoogde inrichting ter hoogte van de Geelhandplaats;
  • vanaf het nummer 96 tot de Van Urselstraat.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 4: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 7 tot 17 uur, langs de even zijde, van de Lange Zavelstraat tot de ingang van de school ter hoogte van het nummer 16.

Het verkeersbord E1 met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 5: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap langs de even zijde, ter hoogte van het nummer 144 (een plaats).

Het verkeersbord E9a met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 6: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap, van maandag tot en met vrijdag, van 8 tot 17 uur, langs de oneven zijde, ter hoogte van de nummers 73-75 (een plaats).

Het verkeersbord E9a met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 7: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan ter hoogte van de Diepestraat.

Artikel 8: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen langs de even zijde, ter hoogte van het nummer 16.

Artikel 9: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 10: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.