De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Duinstraat, in het district Antwerpen, werd op 17 december 2007 (jaarnummer 2754) door de gemeenteraad goedgekeurd.
De Duinstraat bevat een zone 30 schoolomgeving.
In deze straat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op het betalend- en bewonersparkeren enerzijds, het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart anderzijds.
De Duinstraat, het deel begrepen tussen de Pesthofstraat en de Lange Zavelstraat, werd heraangelegd.
De Duinstraat, Perenstraat, Van Urselstraat, Meetingstraat, Korte- en Lange Ypermanstraat werden heraangelegd. De voetpaden werden verbreed en, waar mogelijk, het parkeren langs beide zijden ingevoerd. Kruispunten werden compacter uitgevoerd, het sluipverkeer werd geweerd en snelheidsremmende maatregelen werden genomen.
Voor de Duinstraat bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie.
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige verkeerssituatie:
Parkeerbalans: er verdwenen 16 parkeerplaatsen na de heraanleg van bovenvernoemde straten.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: sp.a, CD&V/N-VA, Open Vld en Groen.
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang-VLOTT.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Duinstraat in het district Antwerpen goed.
Artikel 1: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd:
De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 2: de toegang tot het plein tegenover het nummer 16 wordt verboden, in beide richtingen, voor ieder bestuurder, uitgezonderd plaatselijk verkeer.
Het verkeersbord C3 met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 3: het parkeren wordt verboden langs de even zijde:
De verkeersborden E1 worden aangebracht.
Artikel 4: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 7 tot 17 uur, langs de even zijde, van de Lange Zavelstraat tot de ingang van de school ter hoogte van het nummer 16.
Het verkeersbord E1 met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 5: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap langs de even zijde, ter hoogte van het nummer 144 (een plaats).
Het verkeersbord E9a met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 6: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap, van maandag tot en met vrijdag, van 8 tot 17 uur, langs de oneven zijde, ter hoogte van de nummers 73-75 (een plaats).
Het verkeersbord E9a met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 7: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan ter hoogte van de Diepestraat.
Artikel 8: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen langs de even zijde, ter hoogte van het nummer 16.
Artikel 9: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 10: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.