Terug

2012_GR_01225 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Lange Ypermanstraat - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 17/12/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Hilda Vienne, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Angie Bosmans, raadslid; Christophe Wuyts, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Johan Van Brusselen, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter
2012_GR_01225 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Lange Ypermanstraat - Goedkeuring 2012_GR_01225 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Lange Ypermanstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

Aanleiding en context

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Ypermanstraat, in het district Antwerpen, werd op 17 maart 2008 (jaarnummer 574) door de gemeenteraad goedgekeurd.

In deze straat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op het betalend- en bewonersparkeren enerzijds, het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart anderzijds.

De Lange Ypermanstraat werd heraangelegd.

Het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf Antwerpen laat weten dat de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap, ter hoogte van het nummer 18, niet behouden dient te blijven omdat de toenmalige aanvrager overleden is.

Argumentatie

De Duinstraat, Perenstraat, Van Urselstraat, Meetingstraat, Korte- en Lange Ypermanstraat werden heraangelegd. De voetpaden werden verbreed en waar mogelijk het parkeren langs beide zijden ingevoerd. Kruispunten werden compacter uitgevoerd, het sluipverkeer werd geweerd en snelheidsremmende maatregelen werden genomen.

Voor de Lange Ypermanstraat bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie.

Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige verkeerssituatie:

  • verbrede voetpaden zorgen voor meer comfort voor de voetgangers;
  • de asverschuiving en de verhoogde inrichtingen werken snelheidsremmend wat de veiligheid ten goede komt;
  • het aanbrengen van voetpaduitstulpingen verkort de oversteektijd voor de voetgangers en bakenen de parkeerzones duidelijk af.

Parkeerbalans: er verdwenen in totaal 16 parkeerplaatsen na de heraanleg van bovenvernoemde straten.

Juridische grond

  • wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  • de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer 13659) legt de richtlijnen vast waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen;
  • De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

Advies van GAPA van 10 augustus 2012 Gunstig advies
Advies Verkeerspolitie van 14 augustus 2012 Gunstig advies
Advies Districtsraad van 25 september 2012 (jaarnummer 00101) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: sp.a, CD&V/N-VA, Open Vld en Groen.
Stemden nee: Vlaams Belang-VLOTT.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Ypermanstraat in het district Antwerpen goed.

Artikel 1: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd in het gedeelte begrepen tussen de Korte Ypermanstraat en de Pesthofstraat, met toegelaten rijrichting naar de Pesthofstraat.

De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt verboden langs de oneven zijde, van de Duinstraat tot de scheiding van de nummers 31-29.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 3: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.