Terug

2012_GR_01228 - Aanpassing verkeersreglement - District Ekeren. De Noteschelp - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 17/12/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Hilda Vienne, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Angie Bosmans, raadslid; Christophe Wuyts, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Johan Van Brusselen, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter
2012_GR_01228 - Aanpassing verkeersreglement - District Ekeren. De Noteschelp - Goedkeuring 2012_GR_01228 - Aanpassing verkeersreglement - District Ekeren. De Noteschelp - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

Aanleiding en context

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Noteschelp werd door de gemeenteraad van de voormalige gemeente Ekeren op 15 oktober 1968 goedgekeurd.

Op 23 april 2012 (jaarnummer 500) keurde de districtsraad van Ekeren het nieuwe ontwerp-aanvullend reglement goed met een wijziging, naar aanleiding van een amendement van een raadslid. Hierbij werd gevraagd om de De Noteschelp volledig mee op te nemen in de zone 30 “Bund”. Momenteel is de straat ter hoogte van het kruispunt met De Bund, gedeeltelijk gelegen in deze zone.

De straat is gelegen in een goedgekeurd wijkcirculatieplan, gekend als “Ekeren Mariaburg”.

Plaatsonderzoek wees uit dat de bestaande verkeerssignalisatie niet in overeenstemming is met het huidig aanvullend verkeersreglement.

Argumentatie

Voor de De Noteschelp bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie. Stadsontwikkeling/ ruimte, mobiliteit/ mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige verkeerssituatie:

  • reglementeren van de doorgang onder de spoorwegbrug;
  • actualiseren van de formulering van de snelheidsbeperking en omvorming van de bestaande beperking tot 40 km/u naar 30 km/u, in afwachting dat de De Noteschelp mee wordt opgenomen in de zone 30 “Bund”;
  • actualiseren van de formulering van de voorrang van doorgang.

Voor dit deel van het district Ekeren werd het wijkcirculatieplan “Ekeren Mariaburg” door de gemeenteraad op 20 september 2010 goedgekeurd (jaarnummer 1086). Dit wijkcirculatieplan doet geen uitspraak over de De Noteschelp.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd, omdat er niets verandert aan de parkeersituatie in de straat.

Juridische grond

  • wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  • de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer 13659) legt de richtlijnen vast waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen;
  • De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

Advies Verkeerspolitie van 11 juni 2012 Gunstig advies
Advies GAPA van 3 juli 2012 Gunstig advies
Advies Districtsraad van 24 september 2012 (jaarnummer 966) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Noteschelp in het district Ekeren goed.

Artikel 1: de bestuurders rijdend van de Bund naar de Statiestraat moeten, in het smal gedeelte over een afstand van ongeveer90 meter, voorrang verlenen aan de bestuurders komende uit de tegenovergestelde richting.

De verkeersborden B19 en B21 worden aangebracht.

Artikel 2: de doorgang onder de spoorwegbrug is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, groter is dan3 meter.

De verkeersborden C29 worden aangebracht.

Artikel 3: het verbod wordt opgelegd met een grotere snelheid te rijden dan 30 km/u.

De verkeersborden C43 worden aangebracht.

Artikel 4: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.