De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Noteschelp werd door de gemeenteraad van de voormalige gemeente Ekeren op 15 oktober 1968 goedgekeurd.
Op 23 april 2012 (jaarnummer 500) keurde de districtsraad van Ekeren het nieuwe ontwerp-aanvullend reglement goed met een wijziging, naar aanleiding van een amendement van een raadslid. Hierbij werd gevraagd om de De Noteschelp volledig mee op te nemen in de zone 30 “Bund”. Momenteel is de straat ter hoogte van het kruispunt met De Bund, gedeeltelijk gelegen in deze zone.
De straat is gelegen in een goedgekeurd wijkcirculatieplan, gekend als “Ekeren Mariaburg”.
Plaatsonderzoek wees uit dat de bestaande verkeerssignalisatie niet in overeenstemming is met het huidig aanvullend verkeersreglement.
Voor de De Noteschelp bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie. Stadsontwikkeling/ ruimte, mobiliteit/ mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige verkeerssituatie:
Voor dit deel van het district Ekeren werd het wijkcirculatieplan “Ekeren Mariaburg” door de gemeenteraad op 20 september 2010 goedgekeurd (jaarnummer 1086). Dit wijkcirculatieplan doet geen uitspraak over de De Noteschelp.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd, omdat er niets verandert aan de parkeersituatie in de straat.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Noteschelp in het district Ekeren goed.
Artikel 1: de bestuurders rijdend van de Bund naar de Statiestraat moeten, in het smal gedeelte over een afstand van ongeveer90 meter, voorrang verlenen aan de bestuurders komende uit de tegenovergestelde richting.
De verkeersborden B19 en B21 worden aangebracht.
Artikel 2: de doorgang onder de spoorwegbrug is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, groter is dan3 meter.
De verkeersborden C29 worden aangebracht.
Artikel 3: het verbod wordt opgelegd met een grotere snelheid te rijden dan 30 km/u.
De verkeersborden C43 worden aangebracht.
Artikel 4: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.