De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanbrengen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 25 mei 2010 (jaarnummer 817) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Schoenstraat in het district Borgerhout goed.
Op 7 juni 2012 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner van de Schoenstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning in te richten.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
De Schoenstraat maakt deel uit van een zone 30 gekend als zone 30 alle districten.
In de Schoenstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.
Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:
Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager in aanmerking komt om een parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten in de nabijheid van de woning.
Overeenkomstig het collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) werd na het gunstig advies van de verkeerspolitie en het bedrijf stadsontwikkeling/ruimte,mobiliteit/mobiliteit, gevraagd de verkeerssignalisatie voor de parkeerplaats voorbehouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap al te plaatsen.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Schoenstraat in het district Borgerhout, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 25 mei 2010 (jaarnummer 817) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: het eenrichtingverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de ’s Herenstraat.
De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 2: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 17.00 uur, langs de oneven zijde, van de Turnhoutsebaan tot de scheiding der huisnummers 15/17.
De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 3: het parkeren wordt verboden langs de oneven zijde, van de Langstraat tot de ’s Herenstraat.
De verkeersborden E1 worden aangebracht.
Artikel 4: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, langs de even zijde, ter hoogte van het nummer 48-50 (een plaats).
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 5: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Artikel 6: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 7: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid.