De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 16 februari 2009 (jaarnummer 317) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ooievaarstraat in het district Antwerpen goed.
Op 25 mei 2012 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van Autopia om een autodeelplaats in de Ooievaarstraat in te richten.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
In de Ooievaarstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.
Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:
Onderzoek heeft uitgewezen dat er aan de voorwaarden voldaan is om een autodeelplaats in te richten. Er zijn 7 gebruikers van Autopia in de buurt. De eigenaars van de wagen wonen in de Ooievaarstraat thv nummer 32.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ooievaarstraat in het district Antwerpen, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 16 februari 2009 (jaarnummer 317) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Eggestraat.
De verkeersborden C1 en F19 met onderbord, worden aangebracht.
Artikel 2: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor autodelen, langs de even zijde, ter hoogte van het nummer 32 (een plaats).
Het verkeersbord E9a met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 3: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 4: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 5: parkeerzones worden afgebakend door middel van witte markeringen langs beide zijden en over de ganse lengte van de straat.
Artikel 6: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid.