De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanbrengen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 26 maart 2012 (jaarnummer 297) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Steenlandstraat in de districten Borgerhout en Deurne goed.
Op 6 juni 2012 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner van de Van Steenlandstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning in te richten.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
De Van Steenlandstraat maakt deel uit van de wijk Te Boelaerpark waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximaal toegelaten massa van niet meer dan 3.5 ton.
De Van Steenlandstraat is gelegen in een zone 30 gekend als districten Deurne en Borgerhout.
De Van Steenlandstraat bevat een zone 30 schoolomgeving.
Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:
Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager voldoet aan de voorwaarden om een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap in de nabijheid van de woning in te richten.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Steenlandstraat in de districten Borgerhout en Deurne, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 26 maart 2012 (jaarnummer 297) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde:
De verkeersborden E1 worden aangebracht.
Artikel 2: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
ter hoogte van de nummers 25 /27 (een plaats);
ter hoogte van de nummers 27/29 (een plaats).
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 3: een stopstreep wordt gemarkeerd vóór de verkeerslichten aan het kruispunt met de Herentalsebaan.
Artikel 4: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Artikel 5: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen, langs de even zijde:
Artikel 6: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 7: de bestaande signalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.