Terug

2012_GR_01208 - Aanpassing verkeersreglement - District Berendracht-Zandvliet-Lillo. Antwerpsebaan - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 17/12/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Hilda Vienne, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Angie Bosmans, raadslid; Christophe Wuyts, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Johan Van Brusselen, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter
2012_GR_01208 - Aanpassing verkeersreglement - District Berendracht-Zandvliet-Lillo. Antwerpsebaan - Goedkeuring 2012_GR_01208 - Aanpassing verkeersreglement - District Berendracht-Zandvliet-Lillo. Antwerpsebaan - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

Aanleiding en context

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Antwerpsebaan, in het district Berendrecht , Zandvliet en Lillo, werd op 1 maart 2010 (jaarnummer 340) door de gemeenteraad goedgekeurd.

Een gedeelte van de Antwerpsebaan is gelegen in de zone 50 en een zone C21 (3,5 ton), uitgezonderd laden en lossen, gekend als wijk “Den Hoek”.

De Antwerpsebaan maakt deel uit van de dorpskernen Berendrecht-Zandvliet waar de toegang verboden wordt voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,50 ton, uitgezonderd laden en lossen.

Het gedeelte van de Antwerpsebaan, begrepen tussen het Laageind en de Noorderlaan, dat onder de bevoegdheid van de Haven valt, werd overgedragen aan het Vlaamse Gewest.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.

De Antwerpsebaan werd recent deels heraangelegd.

Bij de heraanleg werden enkele verhoogde inrichtingen aangebracht. De verhoogde inrichting, ter hoogte van het districtshuis, ligt niet op een kruispunt en dient te worden gereglementeerd.

Tijdens een plaatsonderzoek stelde stadsontwikkeling/ruimte en mobiliteit /mobiliteit vast dat de bestaande verkeerssignalisatie niet in overeenstemming is met het aanvullend verkeersreglement waardoor dit moet worden aangepast.

Argumentatie

Voor de Antwerpsebaan bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie. Stadsontwikkeling/ruimte en mobiliteit/mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige verkeerssituatie:

  • de verhoogde inrichting, ter hoogte van de parking van het districtshuis, is gelegen buiten een kruispunt en dient te worden gereglementeerd.

De wijzigingen hebben geen invloed op de parkeerbalans.

Juridische grond

  • wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  • de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer 13659) legt de richtlijnen vast waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen;
  • De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

Advies verkeerspolitie van 11 juni 2012 Gunstig advies
Advies GAPA van 4 juli 2012 Gunstig advies
Advies districtsraad van 10 september 2012 (jaarnummer 887) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Antwerpsebaan in het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed.

Artikel 1: de bestuurders rijdend in de Antwerpsebaan genieten voorrang op de bestuurders rijdend in de Oudebroeksestraat en de Reigersbosdreef.

De verkeersborden B15 worden aangebracht.

In de Oudebroeksestraat en de Reigersbosdreef worden de verkeersborden B1 aangebracht.

Artikel 2: het eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd op de openbare parking voor het districtshuis, Antwerpsebaan nummer 140, met toegelaten rijrichting van tegenover nummer 145 naar tegenover nummer 149.

De verkeersborden C1 en F19 worden aangebracht.

Artikel 3: het verbod wordt opgelegd met een grotere snelheid te rijden dan 70 km/u in het gedeelte begrepen tussen het havengebied en de bebouwde kom.

De verkeersborden C43 worden aangebracht.

Artikel 4: het verbod wordt opgelegd met een grotere snelheid te rijden dan 50 km/u in het gedeelte begrepen tussen het Noordland en de bebouwde kom.

De verkeersborden C43 worden aangebracht.

Artikel 5: een tweerichtingsfietspad, verboden voor bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B, wordt aangelegd, langs de even zijde, vanaf het binnenkomen van de bebouwde kom, ter hoogte van de Schouwvegerstraat, tot de kleine Bredestraat.

De verkeersborden D7 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 6: een fietspad, dat de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B, eveneens moeten volgen, wordt aangelegd, langs de even zijde, ter hoogte van de Koeleweg, over een afstand van ongeveer35 meter,vanaf de Grote Stoppelbergen, in de richting van de Nederlandse grens.

Het verkeersbord D7 met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 7: een tweerichtingsfietspad, dat bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B eveneens moeten volgen, wordt aangeduid op een voorrangsweg, in het gedeelte, begrepen tussen het havengebied en de bebouwde kom, ter hoogte van de Schouwvegerstraat.

De verkeersborden D7 met onderbord en fietsmarkeringen worden aangebracht.

Artikel 8: het parkeren wordt verboden:

 - langs de even zijde:

  • vanaf de scheiding van de nummers 240 en 242 tot tegenover de scheiding van de nummers 239 en 241;

- langs de oneven zijde:

  • vanaf de scheiding van de nummers 241 en 239 tot tegenover de scheiding van de nummers 240 en 242;
  • vanaf de scheiding van de nummers 101 en103 inde Monnikenhofstraat to ongeveer10 metervoor de scheiding van de nummers101 inde Monnikenhofstraat en nummer 169 van de Antwerpsebaan.

Een gele onderbroken streep wordt op het trottoirband aangebracht.

Artikel 9: het parkeren wordt verboden:

- langs de even zijde:

  • van15 metervoorbij de verhoogde inrichting aan de Monnikenhofstraat tot Piep in ’t Riet;

- langs de oneven zijde:

  • vanaf nummer 259 tot nummer 241;
  • vanaf nummer 231 tot nummer 211;
  • vanaf nummer 285 tot de Zandweg.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 10: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

- langs de even zijde:

  • ter hoogte van nummer 230 (een plaats);
  • op de aangelegde parkeerplaats voor het districtshuis, tegenover nummer 140 (een plaats).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 11: een verhoogde inrichting wordt aangelegd:

  • ter hoogte van de parking voor het districtshuis;
  • ter hoogte van nummer 377;
  • ter hoogte van nummer 378.

De verkeersborden F87 en A14 worden aangebracht.

Artikel 12: de rijbaan wordt verdeeld in rijstroken:

  • voor nummer 259;
  • voor nummer 287A;
  • vanaf de verhoogde verkeersgeleider, ter hoogte van het kruispunt met het Booswegske en Schouwvegerstraat tot voor nummer 1;
  • vanaf het havengebied tot de Schouwvegerstraat;

Artikel 13: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • langs beide zijden van het kruispunt met de Monnikenhofstraat;
  • ter hoogte van de Gansrijderstraat;
  • ter hoogte van de Steenovenstraat;
  • ter hoogte van de Buitenmolenweg.

Artikel 14: een oversteekplaats, die fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, moeten volgen om de rijbaan over te steken, wordt gemarkeerd door twee onderbroken evenwijdige strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen, ter hoogte van de Schouwvegerstraat (ter hoogte van nummer 32).

Artikel 15: een verkeersgeleider wordt gemarkeerd door middel van witte evenwijdige schuine strepen:

  • ter hoogte van de Zandweg;
  • aan de verhoogde verkeersgeleider aan het kruispunt met de Steenovenstraat.

Artikel 16: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de aangelegde parking voor het districtshuis, Antwerpsebaan nummer 140.

Artikel 17: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 18: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.