De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.
Voor de Metingstraat, in het district Antwerpen, werd nog geen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer goedgekeurd.
In deze straat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op het betalend- en bewonersparkeren enerzijds, het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart anderzijds.
De Meetingstraat werd heraangelegd.
Het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf Antwerpen heeft de vraag ontvangen van een bewoner in de Meetingstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning in te richten.
Een onderzoek door het parkeerbedrijf heeft uitgewezen dat de aanvrager voldoet aan de voorwaarden voor het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats.
De Duinstraat, Perenstraat, Van Urselstraat, Meetingstraat, Korte- en Lange Ypermanstraat werden heraangelegd. De voetpaden werden verbreed en waar mogelijk het parkeren langs beide zijden ingevoerd. Kruispunten werden compacter uitgevoerd, het sluipverkeer werd geweerd en snelheidsremmende maatregelen werden genomen.
Voor de Meetingstraat bestaat er nog geen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer.
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige en gewenste verkeerssituatie:
Parkeerbalans: er verdwenen in totaal 16 parkeerplaatsen na de heraanleg van bovenvernoemde straten.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: sp.a, CD&V/N-VA, Open Vld en Groen.
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang-VLOTT.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Meetingstraat in het district Antwerpen goed.
Artikel 1: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Lange Beeldekensstraat.
De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 2: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap, langs de even zijde, ter hoogte van het nummer 38 (een plaats).
Het verkeersbord E9a met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 3: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
- ter hoogte van de Duinstraat;
- ter hoogte van de Lange Beeldekensstraat.
Artikel 4: een parkeervak wordt gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaats voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 5: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.