De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 28 maart 2011 (jaarnummer 483) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Mechelsesteenweg (deel gewest) in het district Antwerpen, goed.
Op 3 oktober 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een handelaar in de Mechelsesteenweg om de laad- en loszone in de nabijheid van zijn zaak te verwijderen.
Op 25 oktober 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een handelaar in de Mechelsesteenweg om een laad- en loszone in de nabijheid van zijn zaak in te richten.
De Mechelsesteenweg, tussen de Britselei en de Boomgaardstraat, is een gewestweg, waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Op de Mechelsesteenweg geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.
Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:
Onderzoek heeft uitgewezen dat de laad- en loszone te smal is voor bestelwagens, gezien de parkeerzones aan deze zijde werden gemarkeerd, en te kort voor vrachtwagens.
Onderzoek heeft uitgewezen dat een laad- en loszone aan deze zijde beter zou zijn, omdat hier geen parkeerzones gemarkeerd zijn en bovendien zitten de zaken die het meest gebruik maken van de laad- en loszone aan deze kant.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Men moet rekening houden met:
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Mechelsesteenweg in het district Antwerpen, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 28 maart 2011 (jaarnummer 483) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: het parkeren wordt verboden, van maandag tot vrijdag, van 7.00 tot 18.00 uur:
vanaf de scheiding der nummers 131/127, over een afstand van 10 meter;
vanaf de nummers 199/201 tot de scheiding der nummers 195/197.
De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 2: het parkeren wordt verboden, van maandag tot zaterdag, van 9.00 tot 18.00 uur:
vanaf het nummer 25, over een afstand van 15 meter;
vanaf het nummer 67, over een afstand van 15 meter;
vanaf het nummer 97, over een afstand van 15 meter;
vanaf het nummer 167, over een afstand van 15 meter;
vanaf de nummers 128/136, over een afstand van 15 meter;
vanaf het nummer 150, over een afstand van 15 meter.
De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 3: het parkeren wordt verboden, van maandag tot zaterdag, van 9.00 tot 12.00 uur, langs de oneven zijde, vanaf het nummer 135, over een afstand van 15 meter.
De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 4: het stilstaan en parkeren wordt verboden, van maandag tot vrijdag, van 7.00 tot 9.00 uur, langs de oneven zijde, van het nummer 91 tot de Hemelstraat.
De verkeersborden E3 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 5: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
ter hoogte van het nummer 200 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 139 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 213 (een plaats).
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 6: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor dienstvoertuigen van de politie, langs de oneven zijde, vanaf de scheiding der nummers 127/125 tot de scheiding der nummers 125/123.
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 7: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor taxi’s:
ter hoogte van het nummer 259 (twee plaatsen);
ter hoogte van de nummers 221/225 (twee plaatsen);
ter hoogte van het nummer 20 (twee plaatsen).
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 8: een verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd door middel van witte evenwijdige schuine strepen:
ter hoogte van het nummer 159;
ter hoogte van het nummer 215.
Artikel 9: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 10: parkeerzones worden gemarkeerd door middel van witte markeringen:
vanaf het nummer 22 tot de Justitiestraat;
vanaf het nummer 86 tot het nummer 122;
vanaf het nummer 128 tot het nummer 140;
vanaf de Gounodstraat tot het nummer 198;
vanaf het nummer 200 tot het nummer 216.
vanaf het nummer 23 tot de scheiding der nummers 9/7;
vanaf het nummer 93 tot de scheiding der nummers 37/35;
vanaf het nummer 197 tot aan het nummer 145;
vanaf het nummer 217 tot aan het nummer 201;
vanaf de Lamorinièrestraat tot het nummer 263.
Artikel 11: haakse parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen, van de Justitiestraat tot aan het nummer 66.
Artikel 12: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter goedkeuring over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.