Terug

2012_GR_00340 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Van den Hautelei - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/04/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Staf Neel, raadslid; Hilda Vienne, raadslid; Johan Van Brusselen, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Ann Coolsaet, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Nahima Lanjri, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Eddy Baelemans, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2012_GR_00340 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Van den Hautelei - Goedkeuring 2012_GR_00340 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Van den Hautelei - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie plaatsen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Op 11 oktober 1999 (jaarnummer 2328) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van den Hautelei in het district Deurne, goed.

Op 15 april 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner in de Van den Hautelei om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning in te richten.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

De Van den Hautelei bevat een zone 30 schoolomgeving.

De Van den Hautelei maakt deel uit van de wijk Te Boelaerpark waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,50 ton.

In de Van den Hautelei geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd met het oog op het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement aan te passen en een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 32 in te richten.

Onderzoek ter plaatse heeft uitgewezen dat de persoon voldoet aan alle voorwaarden.

Overeenkomstig het collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) werd na het gunstig advies van de verkeerspolitie en het bedrijf stadsontwikkeling/beleid/mobiliteit en verkeer, gevraagd de verkeerssignalisatie voor de parkeerplaats voorbehouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap al te plaatsen.

Juridische grond

Men moet rekening houden met:

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf (Parkeerbedrijf) werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd;
  7. de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  8. het collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer 13659) die de richtlijnen vastlegde waar aan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen.

Adviezen

advies stadsontwikkeling/ruimte, mobilitiet/mobiliteit van 4 november 2011 Gunstig advies
advies verkeerspolitie van 4 november 2011 Gunstig advies
advies districtsraad Deurne van 26 januari 2012 (jaarnummer 55) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van den Hautelei in het district Deurne, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 11 oktober 1999 (jaarnummer 2328) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het parkeren wordt verboden:

  • langs de even zijde:

van de Jaak Embrechtsstraat tot de scheiding van de nummers 68-70;
van de Karel Govaertsstraat tot de scheiding van de nummers 122-124;
van de Dascottalei tot de scheiding van de nummers 214-216;

  • langs de oneven zijde:

van het Eksterlaar tot de scheiding van de nummers 203-201;
van de Dascottalei tot de scheiding van de nummers 123-121;
van de scheiding van de nummers 99-97 tot het nummer 63;
van de scheiding van de nummers 25-23 tot de Herentalsebaan.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, langs de even zijde, ter hoogte van het nummer 32 (één plaats).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 3: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van de Herentalsebaan;
  • ter hoogte van de Jaak Embrechtsstraat;
  • ter hoogte van de Karel Govaertsstraat;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Dascottelei;
  • ter hoogte van het Eksterlaar.

Artikel 4: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 5: parkeerzones worden gemarkeerd door witte markeringen:

  • langs de even zijde:

van de Herentalsebaan tot de Jaak Embrechtsstraat;
van de scheiding van de nummers 76-78 tot de Karel Govaertsstraat;
van de scheiding van de nummers 122-124 tot de Dascottelei;
van het nummer 216 tot de scheiding van de nummers 236-238;

  • langs de oneven zijde:

van de scheiding van de nummers 203-201 tot de Dascottelei;
van de scheiding van de nummers 123-121 tot de Karel Govaertsstraat;
van de scheiding van de nummers 61-59 tot de Jaak Embrechtsstraat.

Artikel 6: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.