Terug

2012_GR_00426 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem, zone Bredabaan - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/04/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Staf Neel, raadslid; Hilda Vienne, raadslid; Johan Van Brusselen, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Ann Coolsaet, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Nahima Lanjri, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Eddy Baelemans, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2012_GR_00426 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem, zone Bredabaan - Goedkeuring 2012_GR_00426 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem, zone Bredabaan - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

Aanleiding en context

Op 28 april 2008 (jaarnummer 617) keurde de gemeenteraad het Parkeerbeleidsplan 2008-2013 goed.

Op 23 maart 2009 (jaarnummer 584) keurde de gemeenteraad het reglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd. Zone Bredabaan' goed.

Op 19 september 2011 (jaarnummer 1094) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op het parkeren goed.

Op 18 november 2011 (jaarnummer 4805) keurde het districtscollege van Merksem de proefopstelling 'beperken van bewonersparkeren in winkelstraten' goed.

Volgende straten zijn gewestwegen, waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het ministerie van de Vlaamse gemeenschap:

  • Bredabaan (tussen Groenendaallaan en Kapelsesteenweg);
  • Frans de l’Arbrelaan;
  • Oudebareellei;
  • Minister Delbekelaan.

Argumentatie

Het afgelopen jaar ontving het Parkeerbedrijf een aantal vragen over het invoeren van betalend parkeren in de straten ten zuiden van de Bredabaan. Ook tijdens de hoorzitting over de heraanleg van de Bredabaan werd gevraagd om het betalend parkeren uit te breiden.

Naar aanleiding van deze vragen werd een steekproef uitgevoerd in de Sint-Bartholomeusstraat, tussen de Oostkaai en de Deurnsebaan. Hieruit bleek dat de bezettingsgraad 93% bedraagt waarvan 73% wagens van bezoekers zijn. De parkeerdruk zal nog toenemen na de heraanleg van de Bredabaan, omdat met de heraanleg een aantal parkeerplaatsen verloren gaat.

In het verleden werd het betalend parkeren in de Doelhofstraat en de Komiteitstraat niet ingevoerd omdat men deze straten niet in mocht rijden vanaf de Bredabaan. Deze situatie is echter achterhaald. Alle zijstraten ten zuiden van de Bredabaan zijn nu immers bereikbaar vanaf de Bredabaan. Dit leidt tot een ongelijke situatie tussen de verschillende zijstraten.

Volgens het gewestplan is het gebied ten zuiden van de Sint-Bartholomeusstraat, industriegebied. Het gebied tussen de Bredabaan en Sint-Bartholomeusstraat behoort tot het woongebied. Het is logisch dat betalend parkeren van kracht is in het hele woongebied dat rechtstreeks bereikbaar is vanaf de Bredabaan.

Uit de controle ter plaatse blijkt dat op de Bredabaan en de Frans de l’Arbrelaan het parkeren voor lichte vracht is toegelaten door middel van signalisatie. Dit is echter niet opgenomen in het aanvullend verkeersreglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 maart 2009 (jaarnummer 584). Het Parkeerbedrijf stelt voor om het parkeren voor lichte vracht op te nemen in het zonereglement, enerzijds om bewoners met een bewonersvergunning lichte vracht een parkeerplaats aan te bieden in de nabije omgeving, anderzijds om de handelaars de mogelijkheid te geven om te laden en te lossen in de parkeerstrook in de buurt van hun handelszaak.

Als laatste worden de Karel Van Dammestraat, Lebaudystraat en Sint-Joannes Berchmansstraat opgenomen in de blauwe zone. In deze drie woonstraten is momenteel nog geen beperkte parkeertijd van kracht, maar ze sluiten wel nauw aan bij de huidige blauwe zone.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

Men moet rekening houden met:

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden;
  6. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf (het Parkeerbedrijf) werden goedgekeurd;
  7. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd.

Adviezen

verkeerspolitie Gunstig advies

Advies van 17 januari 2012.

districtsraad Merksem Gunstig advies

Advies van 22 maart 2012.

stadsontwikkeling/ruimte en mobiliteit/mobiliteit Gunstig advies

Advies van 12 januari 2012.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het college beslist aan de gemeenteraad voor te leggen om het aanvullend verkeersreglement voor de zone Bredabaan, goedgekeurd op 23 maart 2009 (jaarnummer 584) op te heffen.

Artikel 2

Het college beslist aan de gemeenteraad voor te leggen om het bij dit besluit opgenomen verkeersreglement zone Bredabaan goed te keuren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.

Bijlagen