De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
Op 28 april 2008 (jaarnummer 617) keurde de gemeenteraad het Parkeerbeleidsplan 2008-2013 goed.
Op 23 maart 2009 (jaarnummer 584) keurde de gemeenteraad het reglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd. Zone Bredabaan' goed.
Op 19 september 2011 (jaarnummer 1094) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op het parkeren goed.
Op 18 november 2011 (jaarnummer 4805) keurde het districtscollege van Merksem de proefopstelling 'beperken van bewonersparkeren in winkelstraten' goed.
Volgende straten zijn gewestwegen, waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het ministerie van de Vlaamse gemeenschap:
Het afgelopen jaar ontving het Parkeerbedrijf een aantal vragen over het invoeren van betalend parkeren in de straten ten zuiden van de Bredabaan. Ook tijdens de hoorzitting over de heraanleg van de Bredabaan werd gevraagd om het betalend parkeren uit te breiden.
Naar aanleiding van deze vragen werd een steekproef uitgevoerd in de Sint-Bartholomeusstraat, tussen de Oostkaai en de Deurnsebaan. Hieruit bleek dat de bezettingsgraad 93% bedraagt waarvan 73% wagens van bezoekers zijn. De parkeerdruk zal nog toenemen na de heraanleg van de Bredabaan, omdat met de heraanleg een aantal parkeerplaatsen verloren gaat.
In het verleden werd het betalend parkeren in de Doelhofstraat en de Komiteitstraat niet ingevoerd omdat men deze straten niet in mocht rijden vanaf de Bredabaan. Deze situatie is echter achterhaald. Alle zijstraten ten zuiden van de Bredabaan zijn nu immers bereikbaar vanaf de Bredabaan. Dit leidt tot een ongelijke situatie tussen de verschillende zijstraten.
Volgens het gewestplan is het gebied ten zuiden van de Sint-Bartholomeusstraat, industriegebied. Het gebied tussen de Bredabaan en Sint-Bartholomeusstraat behoort tot het woongebied. Het is logisch dat betalend parkeren van kracht is in het hele woongebied dat rechtstreeks bereikbaar is vanaf de Bredabaan.
Uit de controle ter plaatse blijkt dat op de Bredabaan en de Frans de l’Arbrelaan het parkeren voor lichte vracht is toegelaten door middel van signalisatie. Dit is echter niet opgenomen in het aanvullend verkeersreglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 maart 2009 (jaarnummer 584). Het Parkeerbedrijf stelt voor om het parkeren voor lichte vracht op te nemen in het zonereglement, enerzijds om bewoners met een bewonersvergunning lichte vracht een parkeerplaats aan te bieden in de nabije omgeving, anderzijds om de handelaars de mogelijkheid te geven om te laden en te lossen in de parkeerstrook in de buurt van hun handelszaak.
Als laatste worden de Karel Van Dammestraat, Lebaudystraat en Sint-Joannes Berchmansstraat opgenomen in de blauwe zone. In deze drie woonstraten is momenteel nog geen beperkte parkeertijd van kracht, maar ze sluiten wel nauw aan bij de huidige blauwe zone.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Men moet rekening houden met:
Advies van 17 januari 2012.
Advies van 22 maart 2012.
Advies van 12 januari 2012.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het college beslist aan de gemeenteraad voor te leggen om het aanvullend verkeersreglement voor de zone Bredabaan, goedgekeurd op 23 maart 2009 (jaarnummer 584) op te heffen.
Het college beslist aan de gemeenteraad voor te leggen om het bij dit besluit opgenomen verkeersreglement zone Bredabaan goed te keuren.