Het gewest betaalt, na de voorlopige oplevering en op basis van een door de stad ondertekende betalingsaanvraag, een forfaitair (niet geïndexeerd) bedrag van 75.000,00 EUR per km gewestweg.
De raming bedraagt 140.000,00 EUR (21% btw inbegrepen) en de te verwachten subsidie 136.500,00 EUR.
De gemeenteraad besliste op 9 september 1996 (jaarnummer 1500) om een mobiliteitsconvenant af te sluiten met het Vlaamse gewest en met de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn. Op grond van artikel 4, § 1, 3 en 4 van de mobiliteitsconvenant moeten de daaruit voortvloeiende koepelmodules worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Mobiliteitsconvenant (moederconvenant) | goedkeuring gemeenteraad | 9 september 1996 | 1500 |
Mechelsesteenweg, tussen Belgiëlei en Leien. Vernieuwen openbare verlichting. Start- en projectnota |
goedkeuring gemeentelijke begeleidingscommissie (GBC) | 29 maart 2011 | -- |
Mechelsesteenweg, tussen Belgiëlei en Leien. Vernieuwen openbare verlichting Start- en projectnota |
conformverklaring provinciale auditcommissie (PAC) | 16 juni 2011 | -- |
Mechelsesteenweg, tussen Belgiëlei en Leien. Vernieuwen openbare verlichting. Koepelmodule 11002/AL met module 4. |
goedkeuring gemeenteraad | 18 december 2011 | 1459 |
Addendum bij de mobiliteitsconvenant | goedkeuring gemeenteraad | 5 maart 2012 | 206 |
De gemeenteraad keurde op 5 maart 2012 (jaarnummer 206) het addendum bij de mobiliteitsconvenant goed, waardoor de oorspronkelijke moederconvenant wordt aangepast aan de recente wetgeving (o.a. STOP-principe intussen ook verankerd in het decreet betreffende het mobiliteitsbeleid, participatie van de burgers, wijze van bespreking en beoordeling door gemeentelijke begeleidingscommissie - GBC en provinciale auditcommissie -PAC). Dit gebeurde op uitdrukkelijke vraag van de inspecteur van financiën van de subsidiërende overheid.
Het vernieuwen van de openbare verlichting op de Mechelsesteenweg (tussen Belgiëlei en Leien) komt in aanmerking voor subsidie in het kader van module 4 "aan de bebouwde omgeving aangepaste verlichting van een gewestweg, geplaatst door de lokale overheid".
Het Vlaamse gewest bezorgde de koepelmodule 11002/AL, met als bijlage module 4 en wijst erop dat aan deze teksten niets mag gewijzigd worden. De PAC verklaarde de start- en projectnota conform op 16 juni 2011. De gemeenteraad keurde op 18 december 2011 (jaarnummer 1459) de koepelmodule 11002/AL, met module 4, goed op basis waarvan de subsidie kan aangevraagd worden.
Omdat de in 1996 door de gemeenteraad (jaarnummer 1500) goedgekeurde moederconvenant niet meer klopte met de meest recente regelgeving werd hiervoor een addendum opgemaakt (goedgekeurd in gemeenteraad van 5 maart 2012 (jaarnummer 206). De nieuwe koepelmodules die ter ondertekening worden voorgelegd aan de bevoegde minister zijn bijlagen bij dat gewijzigde convenant en moeten hier correct naar verwijzen én in de juiste chronologische volgorde worden goedgekeurd (eerst convenant zelf in orde brengen door middel van addendum, dan pas bijkomende bijaktes afsluiten zoals de nu ter goedkeuring voorliggende module).
Het addendum bij de Mobiliteitsconvenant geeft geen aanleiding tot wijzigingen aan de tekst van de koepelmodule 11002/AL, noch aan de module 4.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt de koepelmodule 11002/AL, met module 4, voor het vernieuwen van de openbare verlichting op de Mechelsesteenweg, tussen de Belgiëlei en de Leien, goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/O&U/ADM | ondertekende koepelmodule bezorgen aan Vlaamse overheid |