De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 19 november 1979 (jaarnummer 2082) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Maatsstraat in het district Antwerpen, goed.
Op 15 september 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van de stadsdienst stadsontwikkeling om het beurtelings parkeren in de Maatsstraat af te schaffen zoals nu overal systematisch gebeurt.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
In de Maatsstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.
Tijdens het plaatsbezoek is gebleken dat de huidige situatie niet overeenkomt met het aanvullend verkeersreglement. Het E3 bord wordt om deze reden mee opgenomen in het reglement.
Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:
Halfmaandelijks beurtelings parkeren werd vroeger ingevoerd om het reinigen van de straatgoten te vergemakkelijken. Omdat veel automobilisten het principe van halfmaandelijks beurtelings parkeren onvoldoende kennen, leidt het geregeld tot foutief parkeergedrag met een onveilige parkeersituatie tot gevolg. Dit probleem stelt zich vooral op de dagen dat van straatkant gewisseld moet worden.
De parkeerbalans neemt met 2 plaatsen toe, gedurende 2 weken van de maand.
Men moet rekening houden met:
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Maatsstraat in het district Antwerpen, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 19 november 1979 (jaarnumemr 2082) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: het eenrichtingverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting van de Schijnpoortweg naar de Boerhaavestraat.
De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 2: het parkeren wordt verboden:
Een gele onderbroken lijn wordt op de trottoirband aangebracht.
Artikel 3: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde, vanaf de scheiding van de nummers 5/7 tot de Boerhaavestraat.
De verkeersborden E1 worden aangebracht.
Artikel 4: het stilstaan en parkeren wordt verboden langs de oneven zijde vanaf de Schijnpoortweg tot de scheiding van de nummers 5/7.
Het verkeersbord E3 wordt aangebracht.
Artikel 5: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.