Terug

2012_GR_00403 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Belgiëlei - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/04/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Staf Neel, raadslid; Hilda Vienne, raadslid; Johan Van Brusselen, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Ann Coolsaet, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Nahima Lanjri, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Eddy Baelemans, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2012_GR_00403 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Belgiëlei - Goedkeuring 2012_GR_00403 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Belgiëlei - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie plaatsen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Op 19 december 2011 (jaarnummer 1410) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Belgiëlei in het district Antwerpen, goed.

Op 26 oktober 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner in de Belgiëlei om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning in te richten.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

De Belgiëlei bevat twee zones 30 schoolomgeving.

In de Belgiëlei geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement aan te passen en een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 189 in te richten.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager aan de voorwaarden voldoet om een parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten in de nabijheid van de woning.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Overeenkomstig het collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) werd na het gunstig advies van de verkeerspolitie en het bedrijf stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit, gevraagd de verkeerssignalisatie voor de parkeerplaats voorbehouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap al te plaatsen.

Juridische grond

Men moet rekening houden met:

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf (het Parkeerbedrijf) werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd;
  7. de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  8. het collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer 13659) die de richtlijnen vastlegde waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen.

Adviezen

advies stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit van 29 november 2011 Gunstig advies
advies verkeerspolitie van 29 november 2011 Gunstig advies
advies districtsraad Antwerpen van 28 februari 2012 (jaarnummer 197) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Belgiëlei in het district Antwerpen, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 19 december 2011 (jaarnummer 1410) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: de bestuurders rijdend in de Belgiëlei genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen.

De verkeersborden B15 worden aangebracht.
In alle zijstraten worden de verkeersborden B1 aangebracht.

Artikel 2: het verbod wordt opgelegd in de door de pijl aangeduide richting, naar links af te slaan aan het kruispunt met de Lange Leemstraat, voor het verkeer rijdend in de richting van de Mechelsesteenweg.

De verkeersborden C31a worden aangebracht.

Artikel 3: de verplichting wordt opgelegd rechtdoor te rijden, uitgezonderd voor openbare autobusdiensten, ter hoogte van de Mechelsesteenweg, voor het verkeer rijdend in richting van de Koningin Elisabethlei.

De verkeersborden D1 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 4: de verplichting wordt opgelegd rechtdoor te rijden, ter hoogte van de Isabellalei, uitgezonderd voor fietsers.

De verkeersborden D1 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 5: een fietspad, uitgezonderd voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B, wordt aangelegd, langs de beide zijden en over de ganse lengte van de straat.

De verkeersborden D7 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 6: het parkeren wordt verboden langs de even zijde:

  • vanaf de scheiding van de nummers 4-6 tot de scheiding van de nummers 12-14;
  • vanaf de scheiding van de nummers 30-32 tot de scheiding van de nummers 32-34;
  • vanaf de scheiding van de nummers 34-36 tot de scheiding van de nummers 40-42.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 7: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met zaterdag, van 7.00 uur tot 18.00 uur, langs de oneven zijde, vanaf de scheiding van de nummers 99-97 tot de scheiding van de nummers 93-91.

De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 8: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:

  • langs de even zijde:

ter hoogte van het nummer 46 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 142 (een plaats).

  • langs de oneven zijde:

ter hoogte van de nummers 47a-47 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 77 (een plaats);
van de scheiding van de nummers 173-171 tot de scheiding van de nummers 169-167 (twee plaatsen);
ter hoogte van het nummer 189 (een plaats).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 9: de rijbaan wordt verdeeld in rijstroken:

  • langs de even zijde:

tussen de Charlottalei en de Lange Leemstraat;
tussen de Isabellalei en de Mechelsesteenweg;

  • langs de oneven zijde:

tussen de Isabellalei en de Lange Leemstraat;
tussen de Nerviërsstraat en het nummer 61;
tussen het nummer 5 en de Mercatorstraat.

Voorsorteringspijlen en een stopstreep worden gemarkeerd voor de verkeerslichten:
langs de beide zijden van het kruispunt met de Lange Leemstraat:

  • aan het kruispunt met Haringrodestraat;
  • aan het kruispunt met Mechelsesteenweg;
  • ter hoogte van het nummer 61;
  • aan het kruispunt met de Mercatorstraat.

De verkeersborden F13 worden aangebracht.

Artikel 10: de rijbaan wordt verdeeld in rijstroken:

  • langs de even zijde:

vanaf het nummer 60 tot de Charlottalei;
tussen de Lange Leemstraat en de Isabellalei.

  • langs de oneven zijde:

tussen de Mechelsesteenweg en de Isabellalei;
tussen de Lange Leemstraat en de Nerviërsstraat.

Een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten:
aan het kruispunt met de Haringrodestraat;
langs de beide zijden van het kruispunt met de Isabellalei;
ter hoogte van het nummer 64;
aan het kruispunt met de Nerviërsstraat;
aan het kruispunt met de Charlottalei.

Artikel 11: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van de Mechelsesteenweg;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Haringrodestraat;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Isabellalei;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Lange Leemstraat;
  • ter hoogte van het nummer 61;
  • ter hoogte van de Mercatorstraat.

Artikel 12: een verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd door middel van witte evenwijdige strepen:

  • langs even zijde, tegen de middenberm, van tegenover het nummer 116 tot de Isabellalei;
  • langs de oneven zijde, tegen de middenberm, van tegenover het nummer 61 tot tegenover het nummer 57a-57.

Artikel 13: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 14: parkeerzones worden gemarkeerd door middel van witte markeringen:

  • langs de even zijde:

vanaf de scheiding van de nummers 12-14 tot de scheiding van de nummers 30-32;
voor het nummer 34;
vanaf de scheiding van de nummers 40-42 tot de scheiding van de nummers 44-46;
vanaf de scheiding van de nummers 46-48 tot het nummer 60;
vanaf de scheiding van de nummers 74-76 tot 5 meter voor de scheiding van de nummers 80-82;
vanaf de scheiding van de nummers 132-134 tot 7 meter voor de scheiding van de nummers 142-146;
van het nummer 146 tot de Haringrodestraat;
vanaf de scheiding van de nummers 168-170 tot de scheiding van de nummers 196-198.

  • langs de oneven zijde:

vanaf het nummer 195b-195a tot de scheiding van de nummers 173-171;
vanaf het nummer 165 tot de scheiding van de nummers 133-131;
vanaf de scheiding van de nummers 125-123 tot de scheiding van de nummers 115-113;
vanaf de scheiding van de nummers 99-97 tot 5 meter voor de scheiding van de nummers 93-91;
vanaf de scheiding van de nummers 91-89 tot en met het nummer 79;
vanaf de scheiding van de nummers 59-57a tot de scheiding van de nummers 49-47a;
vanaf de scheiding van de nummers 47-45 tot de Mercatorstraat.

Artikel 15: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.