De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie plaatsen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 19 december 2011 (jaarnummer 1410) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Belgiëlei in het district Antwerpen, goed.
Op 26 oktober 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner in de Belgiëlei om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning in te richten.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
De Belgiëlei bevat twee zones 30 schoolomgeving.
In de Belgiëlei geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.
Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement aan te passen en een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 189 in te richten.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager aan de voorwaarden voldoet om een parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten in de nabijheid van de woning.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Overeenkomstig het collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) werd na het gunstig advies van de verkeerspolitie en het bedrijf stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit, gevraagd de verkeerssignalisatie voor de parkeerplaats voorbehouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap al te plaatsen.
Men moet rekening houden met:
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Belgiëlei in het district Antwerpen, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 19 december 2011 (jaarnummer 1410) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: de bestuurders rijdend in de Belgiëlei genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen.
De verkeersborden B15 worden aangebracht.
In alle zijstraten worden de verkeersborden B1 aangebracht.
Artikel 2: het verbod wordt opgelegd in de door de pijl aangeduide richting, naar links af te slaan aan het kruispunt met de Lange Leemstraat, voor het verkeer rijdend in de richting van de Mechelsesteenweg.
De verkeersborden C31a worden aangebracht.
Artikel 3: de verplichting wordt opgelegd rechtdoor te rijden, uitgezonderd voor openbare autobusdiensten, ter hoogte van de Mechelsesteenweg, voor het verkeer rijdend in richting van de Koningin Elisabethlei.
De verkeersborden D1 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 4: de verplichting wordt opgelegd rechtdoor te rijden, ter hoogte van de Isabellalei, uitgezonderd voor fietsers.
De verkeersborden D1 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 5: een fietspad, uitgezonderd voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B, wordt aangelegd, langs de beide zijden en over de ganse lengte van de straat.
De verkeersborden D7 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 6: het parkeren wordt verboden langs de even zijde:
De verkeersborden E1 worden aangebracht.
Artikel 7: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met zaterdag, van 7.00 uur tot 18.00 uur, langs de oneven zijde, vanaf de scheiding van de nummers 99-97 tot de scheiding van de nummers 93-91.
De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 8: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
ter hoogte van het nummer 46 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 142 (een plaats).
ter hoogte van de nummers 47a-47 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 77 (een plaats);
van de scheiding van de nummers 173-171 tot de scheiding van de nummers 169-167 (twee plaatsen);
ter hoogte van het nummer 189 (een plaats).
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 9: de rijbaan wordt verdeeld in rijstroken:
tussen de Charlottalei en de Lange Leemstraat;
tussen de Isabellalei en de Mechelsesteenweg;
tussen de Isabellalei en de Lange Leemstraat;
tussen de Nerviërsstraat en het nummer 61;
tussen het nummer 5 en de Mercatorstraat.
Voorsorteringspijlen en een stopstreep worden gemarkeerd voor de verkeerslichten:
langs de beide zijden van het kruispunt met de Lange Leemstraat:
De verkeersborden F13 worden aangebracht.
Artikel 10: de rijbaan wordt verdeeld in rijstroken:
vanaf het nummer 60 tot de Charlottalei;
tussen de Lange Leemstraat en de Isabellalei.
tussen de Mechelsesteenweg en de Isabellalei;
tussen de Lange Leemstraat en de Nerviërsstraat.
Een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten:
aan het kruispunt met de Haringrodestraat;
langs de beide zijden van het kruispunt met de Isabellalei;
ter hoogte van het nummer 64;
aan het kruispunt met de Nerviërsstraat;
aan het kruispunt met de Charlottalei.
Artikel 11: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Artikel 12: een verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd door middel van witte evenwijdige strepen:
Artikel 13: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 14: parkeerzones worden gemarkeerd door middel van witte markeringen:
vanaf de scheiding van de nummers 12-14 tot de scheiding van de nummers 30-32;
voor het nummer 34;
vanaf de scheiding van de nummers 40-42 tot de scheiding van de nummers 44-46;
vanaf de scheiding van de nummers 46-48 tot het nummer 60;
vanaf de scheiding van de nummers 74-76 tot 5 meter voor de scheiding van de nummers 80-82;
vanaf de scheiding van de nummers 132-134 tot 7 meter voor de scheiding van de nummers 142-146;
van het nummer 146 tot de Haringrodestraat;
vanaf de scheiding van de nummers 168-170 tot de scheiding van de nummers 196-198.
vanaf het nummer 195b-195a tot de scheiding van de nummers 173-171;
vanaf het nummer 165 tot de scheiding van de nummers 133-131;
vanaf de scheiding van de nummers 125-123 tot de scheiding van de nummers 115-113;
vanaf de scheiding van de nummers 99-97 tot 5 meter voor de scheiding van de nummers 93-91;
vanaf de scheiding van de nummers 91-89 tot en met het nummer 79;
vanaf de scheiding van de nummers 59-57a tot de scheiding van de nummers 49-47a;
vanaf de scheiding van de nummers 47-45 tot de Mercatorstraat.
Artikel 15: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.