De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 21 juni 2010 (jaarnummer 1006) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Leemstraat in het district Antwerpen, goed.
Op 5 oktober 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een handelaar in de Lange Leemstraat om een parkeerverbod ter hoogte van zijn handelspand te wijzigen naar een stilstand- en parkeerverbod.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
De Lange Leemstraat bevat een zone 30 schoolomgeving.
In de Lange Leemstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.
Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement aan te passen en het huidige parkeerverbod aan te passen naar een stilstand- en parkeerverbod ter hoogte van de nummers 435 tot 429.
De lokale verkeerspolitie heeft deze wijziging geadviseerd omdat het huidige parkeerverbod niet nageleefd wordt. Door de inrichting van een stilstand- en parkeerverbod, kan de politie gemakkelijker verbaliseren omdat er dan nooit een voertuig mag staan.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Men moet rekening houden met:
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Leemstraat in het district Antwerpen, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 21 juni 2010 (jaarnummer 1006) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: het eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd in het gedeelte begrepen tussen de Van Breestraat en de Frankrijklei, met toegelaten rijrichting naar de Frankrijklei.
De verkeersborden C1 en F19 worden aangebracht.
Artikel 2: de verplichting wordt opgelegd naar rechts te rijden, ter hoogte van de Frankrijklei.
Het verkeersbord D3b wordt aangebracht.
Artikel 3: de verplichting wordt opgelegd rechtdoor of naar rechts te rijden:
Het verkeersbord D3 wordt aangebracht.
Artikel 4: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde van de scheiding van de nummers 319-315 tot de scheiding van de nummers 303-301.
Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.
Artikel 5: het parkeren wordt verboden:
De verkeersborden E1 worden aangebracht.
Artikel 6: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 16.00 uur, langs de even zijde, vanaf het nummer 106 tot het nummer 108.
Het verkeersbord E1 met onderborden wordt aangebracht.
Artikel 7: het stilstaan en parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 7.00 tot 18.00 uur, langs de oneven zijde, vanaf de scheiding van de nummers 433/435 tot de scheiding van de nummers 427/429.
Het verkeersbord E3 met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 8: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, langs de even zijde:
Het verkeersbord E9a met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 9: een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten:
Artikel 10: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Artikel 11: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 12: parkeerzones worden gemarkeerd door witte markeringen:
van de Frankrijklei tot de scheiding van de nummers 44-46;
van de Korte Leemstraat tot de Lamorinièrestraat.
van de scheiding van de nummers 303-301 tot de Lamorinièrestraat;
van het nummers 145 tot de scheiding van de nummers 121-119.
Artikel 13: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.