Terug

2012_GR_00351 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Lange Leemstraat - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/04/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Staf Neel, raadslid; Hilda Vienne, raadslid; Johan Van Brusselen, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Ann Coolsaet, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Nahima Lanjri, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Eddy Baelemans, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2012_GR_00351 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Lange Leemstraat - Goedkeuring 2012_GR_00351 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Lange Leemstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Op 21 juni 2010 (jaarnummer 1006) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Leemstraat in het district Antwerpen, goed.

Op 5 oktober 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een handelaar in de Lange Leemstraat om een parkeerverbod ter hoogte van zijn handelspand te wijzigen naar een stilstand- en parkeerverbod.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

De Lange Leemstraat bevat een zone 30 schoolomgeving.

In de Lange Leemstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement aan te passen en het huidige parkeerverbod aan te passen naar een stilstand- en parkeerverbod ter hoogte van de nummers 435 tot 429.

De lokale verkeerspolitie heeft deze wijziging geadviseerd omdat het huidige parkeerverbod niet nageleefd wordt.  Door de inrichting van een stilstand- en parkeerverbod, kan de politie gemakkelijker verbaliseren omdat er dan nooit een voertuig mag staan.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

Men moet rekening houden met:

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf (Parkeerbedrijf) werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd.

Adviezen

advies stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit van 7 december 2011 Gunstig advies
advies verkeerspolitie van 23 december 2011 Gunstig advies
advies districtsraad Antwerpen van 28 februari 2012 (jaarnummer 207) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Leemstraat in het district Antwerpen, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 21 juni 2010 (jaarnummer 1006) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd in het gedeelte begrepen tussen de Van Breestraat en de Frankrijklei, met toegelaten rijrichting naar de Frankrijklei.

De verkeersborden C1 en F19 worden aangebracht.

Artikel 2: de verplichting wordt opgelegd naar rechts te rijden, ter hoogte van de Frankrijklei.

Het verkeersbord D3b wordt aangebracht.

Artikel 3: de verplichting wordt opgelegd rechtdoor of naar rechts te rijden:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Belgiëlei;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Lamorinièrestraat.

Het verkeersbord D3 wordt aangebracht.

Artikel 4: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde van de scheiding van de nummers 319-315 tot de scheiding van de nummers 303-301.

Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.

Artikel 5: het parkeren wordt verboden:

  • langs de even zijde, van de scheiding van de nummers 44-46 tot de Korte Leemstraat;
  • langs de oneven zijde, van de Jacob Jordaensstraat tot de Bexstraat;

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 6: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 16.00 uur, langs de even zijde, vanaf het nummer 106 tot het nummer 108.

Het verkeersbord E1 met onderborden wordt aangebracht.

Artikel 7: het stilstaan en parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 7.00 tot 18.00 uur, langs de oneven zijde, vanaf de scheiding van de nummers 433/435 tot de scheiding van de nummers 427/429.

Het verkeersbord E3 met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 8: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, langs de even zijde:

  • ter hoogte van het nummer 168 (een plaats);
  • ter hoogte van het nummer 98 (een plaats).

Het verkeersbord E9a met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 9: een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten:

  • ter hoogte van de Frankrijklei;
  • ter hoogte van de Van Breestraat;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Breughelstraat;
  • ter hoogte van de Consciencestraat;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Lamorinièrestraat;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Belgiëlei;
  • ter hoogte van de Van Luppenstraat.

Artikel 10: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van de Frankrijklei;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Van Breestraat;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Edelinckstraat;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Bexstraat;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Jacob Jordaensstraat;
  • ter hoogte van de Breughelstraat;
  • ter hoogte van de Consciencestraat;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Belgiëlei;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Lamorinièrestraat;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Van Diepenbeeckstraat;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Zurenborgstraat;
  • ter hoogte van de Van Luppenstraat.

Artikel 11: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 12: parkeerzones worden gemarkeerd door witte markeringen:

  • langs de even zijde:

van de Frankrijklei tot de scheiding van de nummers 44-46;
van de Korte Leemstraat tot de Lamorinièrestraat.

  • langs de oneven zijde:

van de scheiding van de nummers 303-301 tot de Lamorinièrestraat;
van het nummers 145 tot de scheiding van de nummers 121-119.

Artikel 13: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.