Terug

2012_GR_00398 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Ruggeveldlaan - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/04/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Staf Neel, raadslid; Hilda Vienne, raadslid; Johan Van Brusselen, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Ann Coolsaet, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Nahima Lanjri, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Eddy Baelemans, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2012_GR_00398 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Ruggeveldlaan - Goedkeuring 2012_GR_00398 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Ruggeveldlaan - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Op 28 april 2008 (jaarnummer 910) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ruggeveldlaan in het district Deurne, goed.

Op 9 mei 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van het district Deurne om het parkeerverbod ter hoogte van de school “Kangoeroe” op de Ruggeveldlaan, te beperken in ruimte en tijd.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement aan te passen en venstertijden op het parkeerverbod ter hoogte van de stedelijke basisschool in te richten.

Onderzoek ter plaatse heeft uitgewezen dat er een grote parkeerdruk is en dat het parkeerverbod enkel nodig is tijdens de schooluren. Om deze reden worden er venstertijden op dit parkeerverbod voorzien op weekdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur. 

De parkeerbalans neemt toe met 3 plaatsen na 17.00 uur.

Juridische grond

Men moet rekening houden met:

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf (Parkeerbedrijf) werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd.

Adviezen

advies verkeerspolitie van 26 augustus 2011 Gunstig advies
advies stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit van 30 augustus 2011 Gunstig advies
advies districtsraad Deurne van 16 februari 2012 (jaarnummer 150) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ruggeveldlaan in het district Deurne, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 28 april 2008 (jaarnummer 910) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: de bestuurders rijdend in de Ruggeveldlaan:

  • gedeelte van de Schotensesteenweg naar de August Van de Wielelei, genieten voorrang op de bestuurders rijdend in het doodlopend gedeelte van de Ruggeveldlaan voor de nummers 541 tot 553;
  • gedeelte begrepen tussen de Boterlaarbaan en de August Van de Wielelei, richting August Van de Wielei, genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitkomende openbare wegen.

De verkeersborden B15 worden aangebracht.

In het doodlopende gedeelte van de Ruggeveldlaan voor de nummers 541 tot 551, en in alle openbare wegen uitkomend op het gedeelte van de Ruggeveldlaan begrepen tussen de August Van de Wielelei en de Boterlaarbaan worden de verkeersborden B1 aangebracht.

Artikel 2: het verbod wordt opgelegd met een grotere snelheid te rijden dan 50 km/uur, in het gedeelte begrepen tussen de Fredegandus Van Rielstraat en de Parkweg van het Rivierenhof.

De verkeersborden C43 worden aangebracht.

Artikel 3: over de ganse lengte van de straat wordt, langs beide zijden, een gedeelte van de openbare weg voorbehouden voor voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.

De verkeersborden D9 worden aangebracht.

Artikel 4: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde:

  • vanaf de Schotensesteenweg tot het nummer 537;
  • ter hoogte van het Wim Saerensplein, van tegenover de scheiding van de nummers 746 en 746B tot tegenover de scheiding van de nummers 736 en 738.

Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.

Artikel 5: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 17.00 uur, langs de oneven zijde, vanaf de scheiding van de nummers 705 en 703 tot aan de scheiding van de nummers 699 en 697.

De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 6: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:

  • op de middenberm:

ter hoogte van het nummer 615 (een plaats);

  • langs de even zijde:

ter hoogte van het nummer 614 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 678 (een plaats);

  • langs de oneven zijde:

ter hoogte van het nummer 723 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 755 (een plaats).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 7: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor personenauto's, auto's dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen, op de middenberm, over de ganse lengte van de straat, met uitzondering op de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap.

De verkeersborden E9b worden aangebracht.

Artikel 8: de rijbaan wordt, langs de even zijde, vanaf de scheiding van de nummers 590 en 592 tot de Frans Van Dijckstraat, verdeeld in rijstroken.

Voorsorteringspijlen worden gemarkeerd voor het kruispunt met de Frans Van Dijckstraat.
Het verkeersbord F13 wordt aangebracht.

Artikel 9: de rijbaan wordt verdeeld in rijstroken:

  • langs beide zijden, tussen de August Van de Wielelei en de Boterlaarbaan;
  • langs de oneven zijde:

vanaf de scheiding van het nummer 509 tot de August Van de Wielelei;
vanaf de scheiding van de nummers 573 en 575 tot de Schotensesteenweg;

  • langs de even zijde, vanaf de scheiding van de nummers 542 en 544 tot de Schotensesteenweg.

Voorsorteringspijlen en een stopstreep worden gemarkeerd voor de verkeerslichten aan het kruispunt met:

  • de Boterlaarbaan, langs de oneven zijde;
  • de August Van de Wielelei, langs beide zijden;
  • de Schotensesteenweg, langs beide zijden.

De verkeersborden F13 worden aangebracht

Artikel 10: een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten:

  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Parkweg Rivierenhof en de toegangsweg tot de parking van de “ijsbaan Ruggeveld”;
  • langs de beide zijden van de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van het “Internaat Ruggeveld”, Ruggeveldlaan 371 en de toegang tot de sportterreinen “Ruggeveld”;
  • langs de oneven zijde, ter hoogte van het Wim Saerensplein, voor de oversteekplaats voor voetgangers.

Artikel 11: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van de Boterlaarbaan;
  • ter hoogte van de Parkweg Rivierenhof en de toegangsweg tot de parking “ijsbaan Ruggeveld”;
  • ter hoogte van het “Internaat Ruggeveld” en de toegangsweg tot de sportterreinen “Ruggeveld”;
  • langs beide zijden van het kruispunt met de August Van de Wielelei;
  • langs beide zijden van het kruispunt met de Seraphin De Grootestraat;
  • langs beide zijden van het kruispunt met de Schotensesteenweg;
  • ter hoogte van de Frans Van Dijckstraat;
  • langs beide zijden van het kruispunt met de Ertbruggelaan;
  • langs beide zijden van het kruispunt met de Venneborglaan;
  • ter hoogte van de Frans Van Heymbeecklaan;
  • ter hoogte van de Karel Van Overmeirelaan;
  • ter hoogte van de Antoon Van den Bosschelaan;
  • ter hoogte van de Eugeen Fahylaan.

Artikel 12: een oversteekplaats, die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, wordt gemarkeerd door twee onderbroken witte lijnen, ter hoogte van de Parkweg Rivierenhof.

Artikel 13: een oversteekplaats, die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de Parkweg Rivierenhof over te steken, wordt gemarkeerd door twee onderbroken witte lijnen, ter hoogte van het kruispunt met de Parkweg Rivierenhof.

Artikel 14: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen in de parkeerzones van de middenberm, over de ganse lengte van de straat.

Artikel 15: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 16: de plaatsen die eigen beddingen of bijzondere overrijdbare beddingen, voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, met elkaar verbinden, worden gemarkeerd door een dambord markering, aangeduid door witte vierkanten.

Artikel 17: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.