De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 28 april 2008 (jaarnummer 910) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ruggeveldlaan in het district Deurne, goed.
Op 9 mei 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van het district Deurne om het parkeerverbod ter hoogte van de school “Kangoeroe” op de Ruggeveldlaan, te beperken in ruimte en tijd.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement aan te passen en venstertijden op het parkeerverbod ter hoogte van de stedelijke basisschool in te richten.
Onderzoek ter plaatse heeft uitgewezen dat er een grote parkeerdruk is en dat het parkeerverbod enkel nodig is tijdens de schooluren. Om deze reden worden er venstertijden op dit parkeerverbod voorzien op weekdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur.
De parkeerbalans neemt toe met 3 plaatsen na 17.00 uur.
Men moet rekening houden met:
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ruggeveldlaan in het district Deurne, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 28 april 2008 (jaarnummer 910) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: de bestuurders rijdend in de Ruggeveldlaan:
De verkeersborden B15 worden aangebracht.
In het doodlopende gedeelte van de Ruggeveldlaan voor de nummers 541 tot 551, en in alle openbare wegen uitkomend op het gedeelte van de Ruggeveldlaan begrepen tussen de August Van de Wielelei en de Boterlaarbaan worden de verkeersborden B1 aangebracht.
Artikel 2: het verbod wordt opgelegd met een grotere snelheid te rijden dan 50 km/uur, in het gedeelte begrepen tussen de Fredegandus Van Rielstraat en de Parkweg van het Rivierenhof.
De verkeersborden C43 worden aangebracht.
Artikel 3: over de ganse lengte van de straat wordt, langs beide zijden, een gedeelte van de openbare weg voorbehouden voor voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
De verkeersborden D9 worden aangebracht.
Artikel 4: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde:
Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.
Artikel 5: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 17.00 uur, langs de oneven zijde, vanaf de scheiding van de nummers 705 en 703 tot aan de scheiding van de nummers 699 en 697.
De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 6: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
ter hoogte van het nummer 615 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 614 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 678 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 723 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 755 (een plaats).
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 7: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor personenauto's, auto's dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen, op de middenberm, over de ganse lengte van de straat, met uitzondering op de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap.
De verkeersborden E9b worden aangebracht.
Artikel 8: de rijbaan wordt, langs de even zijde, vanaf de scheiding van de nummers 590 en 592 tot de Frans Van Dijckstraat, verdeeld in rijstroken.
Voorsorteringspijlen worden gemarkeerd voor het kruispunt met de Frans Van Dijckstraat.
Het verkeersbord F13 wordt aangebracht.
Artikel 9: de rijbaan wordt verdeeld in rijstroken:
vanaf de scheiding van het nummer 509 tot de August Van de Wielelei;
vanaf de scheiding van de nummers 573 en 575 tot de Schotensesteenweg;
Voorsorteringspijlen en een stopstreep worden gemarkeerd voor de verkeerslichten aan het kruispunt met:
De verkeersborden F13 worden aangebracht
Artikel 10: een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten:
Artikel 11: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Artikel 12: een oversteekplaats, die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, wordt gemarkeerd door twee onderbroken witte lijnen, ter hoogte van de Parkweg Rivierenhof.
Artikel 13: een oversteekplaats, die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de Parkweg Rivierenhof over te steken, wordt gemarkeerd door twee onderbroken witte lijnen, ter hoogte van het kruispunt met de Parkweg Rivierenhof.
Artikel 14: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen in de parkeerzones van de middenberm, over de ganse lengte van de straat.
Artikel 15: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 16: de plaatsen die eigen beddingen of bijzondere overrijdbare beddingen, voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, met elkaar verbinden, worden gemarkeerd door een dambord markering, aangeduid door witte vierkanten.
Artikel 17: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.