De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 21 juni 2010 (jaarnummer 1002) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Frederik van Eedenplein in het district Antwerpen, goed.
Op 21 november 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner van het Frederik van Eedenplein om algemene voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning in te richten.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
Het Frederik van Eedenplein maakt deel uit van de wijk Linkeroever waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,50 ton.
Aan het Frederik van Eedenplein, geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op het betalend- en bewonersparkeren enerzijds, het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart anderzijds.
Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:
Onderzoek heeft uitgewezen dat er nood is aan parkeerplaatsen voor personen met een handicap vanwege de vele bejaarde bewoners van het blok.
Op de ingerichte parking ter hoogte van de Thonetlaan is het parkeren toegelaten, behalve op donderdag tussen 7.00 en 16.00 uur. Dit is aangeduid door middel van een E9a met onderbord. Om deze beperking correct te reglementeren in de zone stelt het Parkeerbedrijf voor om artikel 2 aan te passen.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Overeenkomstig het collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) werd na het gunstig advies van de verkeerspolitie en het bedrijf stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit, gevraagd de verkeerssignalisatie voor de parkeerplaatsen voorbehouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap al te plaatsen.
Men moet rekening houden met:
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Frederik van Eedenplein in het district Antwerpen, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 21 juni 2010 (jaarnummer 1002) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: het parkeren wordt verboden, aan de beide zijden van de ingang van de ingerichte parking met in- en uitritten ter hoogte van het metrostation Frederik van Eeden.
Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangelegd.
Artikel 2: het parkeren wordt verboden op donderdag van 7.00 tot 16.00 uur, op de ingerichte parking ter hoogte van de Thonetlaan.
De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 3: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, op de aangelegde parkeerplaats:
ter hoogte van het nummer 3 (twee plaatsen);
ter hoogte van het nummer 4b (twee plaatsen);
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 4: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor autodelen, op de parking langs de onbebouwde zijde, tegenover het nummer 14 (drie plaatsen).
Het verkeersbord E9a met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 5: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen op de ingerichte parking met in- en uitritten ter hoogte van het metrostation Frederik van Eeden.
Het verkeersbord E9b wordt aangebracht.
Artikel 6: parkeervakken worden gemarkeerd door witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 7: een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, ter hoogte van de busterminus.
Artikel 8: een verkeersgeleider wordt gemarkeerd door witte evenwijdige schuine strepen, ter hoogte van de Thonetlaan.
Artikel 9: parkeerstroken worden afgebakend door witte markeringen, haaks op de zuidelijke rijbaan, gelegen in het verlengde van de Emile Verhaerenlaan.
Artikel 10: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.