De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 18 december 2006 (jaarnummer 2658) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Frans Van Dijckstraat in het district Deurne, goed.
Op 28 oktober 2011 werd een dossier opgestart door het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) om het beurtelings parkeren in de Frans Van Dijckstraat af te schaffen en een parkeerverbod langs de even zijde in te richten.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
De Frans Van Dijckstraat is gelegen in zone 30, gekend als “Regenboogwijk”.
De Frans Van Dijckstraat bevat een zone 30 schoolomgeving.
Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:
Halfmaandelijks beurtelings parkeren werd vroeger ingevoerd om het reinigen van de straatgoten te vergemakkelijken. Omdat veel automobilisten het principe van halfmaandelijks beurtelings parkeren onvoldoende kennen, leidt het geregeld tot foutief parkeergedrag met een onveilige parkeersituatie tot gevolg. Dit probleem stelt zich vooral op de dagen dat van straatkant gewisseld moet worden.
Omdat een vaste parkeersituatie duidelijker is voor alle weggebruikers, richt het Parkeerbedrijf geen halfmaandelijks beurtelings parkeren meer in. Voor het reinigen van goten zijn er tegenwoordig immers alternatieve oplossingen voorhanden.
Omdat een vaste parkeersituatie duidelijker is voor alle weggebruikers, richt het Parkeerbedrijf geen halfmaandelijks beurtelings parkeren meer in. Voor het reinigen van goten zijn er tegenwoordig immers alternatieve oplossingen voorhanden.
De parkeerbalans neemt met 7 parkeerplaatsen toe, gedurende 2 weken van de maand.
Men moet rekening houden met:
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Frans Van Dijckstraat in het district Deurne, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 18 december 2006 (jaarnummer 2658) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: het parkeren wordt verboden:
tussen de Van Loenoutstraat en de Jules Steursstraat;
van nummer 44 tot nummer 48;
tussen de Jules Steursstraat en de Alfons Schneiderlaan.
De verkeersborden E1 worden aangebracht.
Artikel 2: het parkeren wordt verboden van maandag tot vrijdag, van 7.00 tot 17.00 uur, langs de even zijde, vanaf de scheiding van het nummer 92 en de supermarkt, over een afstand van 10 meter.
De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 3: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor personenauto’s, auto’ voor dubbel gebruik en minibussen:
vanaf de Alfons Schneiderlaan tot de scheiding van het nummer 92 en de supermarkt;
vanaf de haakse parkeervakken tegenover het nummer 93 tot de Ruggeveldlaan;
vanaf de Alfons Schneiderlaan tot de Ruggeveldlaan.
De verkeersborden E9b worden aangebracht.
Artikel 4: haakse parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen, langs de even zijde, van tegenover de scheiding der nummers 91/93 tot 15 meter voor de Ruggeveldlaan.
Artikel 5: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.