Terug

2012_GR_00399 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Frans Van Dijckstraat - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/04/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Staf Neel, raadslid; Hilda Vienne, raadslid; Johan Van Brusselen, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Ann Coolsaet, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Nahima Lanjri, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Eddy Baelemans, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2012_GR_00399 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Frans Van Dijckstraat - Goedkeuring 2012_GR_00399 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Frans Van Dijckstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Op 18 december 2006 (jaarnummer 2658) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Frans Van Dijckstraat in het district Deurne, goed.

Op 28 oktober 2011 werd een dossier opgestart door het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) om het beurtelings parkeren in de Frans Van Dijckstraat af te schaffen en een parkeerverbod langs de even zijde in te richten.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

De Frans Van Dijckstraat is gelegen in zone 30, gekend als “Regenboogwijk”.

De Frans Van Dijckstraat bevat een zone 30 schoolomgeving.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:

  • afschaffen halfmaandelijks beurtelings parkeren.

Halfmaandelijks beurtelings parkeren werd vroeger ingevoerd om het reinigen van de straatgoten te vergemakkelijken. Omdat veel automobilisten het principe van halfmaandelijks beurtelings parkeren onvoldoende kennen, leidt het geregeld tot foutief parkeergedrag met een onveilige parkeersituatie tot gevolg. Dit probleem stelt zich vooral op de dagen dat van straatkant gewisseld moet worden.

  • invoeren parkeerverbod langs de even zijde tussen de Van Loenoutstraat en de Jules Steursstraat.

Omdat een vaste parkeersituatie duidelijker is voor alle weggebruikers, richt het Parkeerbedrijf geen halfmaandelijks beurtelings parkeren meer in. Voor het reinigen van goten zijn er tegenwoordig immers alternatieve oplossingen voorhanden.

  • invoeren parkeerverbod langs de oneven zijde tussen de Jules Steursstraat en de Alfons Schneiderlaan.

Omdat een vaste parkeersituatie duidelijker is voor alle weggebruikers, richt het Parkeerbedrijf geen halfmaandelijks beurtelings parkeren meer in. Voor het reinigen van goten zijn er tegenwoordig immers alternatieve oplossingen voorhanden.

De parkeerbalans neemt met 7 parkeerplaatsen toe, gedurende 2 weken van de maand.

Juridische grond

Men moet rekening houden met:

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf (Parkeerbedrijf) werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd.

Adviezen

advies stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit van 19 december 2011 Gunstig advies
advies verkeerspolitie van 28 december 2011 Gunstig advies
advies districtsraad Deurne van 16 februari 2012 (jaarnummer 152 ) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Frans Van Dijckstraat in het district Deurne, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 18 december 2006 (jaarnummer 2658) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het parkeren wordt verboden:

  • langs de even zijde:

tussen de Van Loenoutstraat en de Jules Steursstraat;
van nummer 44 tot nummer 48;

  • langs de oneven zijde:

tussen de Jules Steursstraat en de Alfons Schneiderlaan.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt verboden van maandag tot vrijdag, van 7.00 tot 17.00 uur, langs de even zijde, vanaf de scheiding van het nummer 92 en de supermarkt, over een afstand van 10 meter.

De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 3: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor personenauto’s, auto’ voor dubbel gebruik en minibussen:

  • langs de even zijde:

vanaf de Alfons Schneiderlaan tot de scheiding van het nummer 92 en de supermarkt;
vanaf de haakse parkeervakken tegenover het nummer 93 tot de Ruggeveldlaan;

  • langs de oneven zijde:

vanaf de Alfons Schneiderlaan tot de Ruggeveldlaan.

De verkeersborden E9b worden aangebracht.

Artikel 4: haakse parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen, langs de even zijde, van tegenover de scheiding der nummers 91/93 tot 15 meter voor de Ruggeveldlaan.

Artikel 5: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.