Terug

2012_GR_00394 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Bisschoppenhoflaan (gewestweg) - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/04/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Staf Neel, raadslid; Hilda Vienne, raadslid; Johan Van Brusselen, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Ann Coolsaet, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Nahima Lanjri, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Eddy Baelemans, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2012_GR_00394 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Bisschoppenhoflaan (gewestweg) - Goedkeuring 2012_GR_00394 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Bisschoppenhoflaan (gewestweg) - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie plaatsen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Op 24 januari 2011 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bisschoppenhoflaan in het district Deurne, goed.

Op 28 oktober 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner in de Bisschoppenhoflaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning in te richten.

De Bischoppenhoflaan is een gewestweg, waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.

Op het gedeelte van de Bisschoppenhoflaan, tussen de Ten Eeckhovelei en de Lakborslei, geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd met het oog op het residentieel parkeren met parkeerschijf enerzijds en bewonerskaart anderzijds.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement aan te passen en een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 212 in te richten.

Onderzoek ter plaatse heeft uitgewezen dat de persoon voldoet aan alle voorwaarden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Overeenkomstig het collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) werd na het gunstig advies van de verkeerspolitie en het bedrijf stadsontwikkeling/ruimte,mobiliteit/mobiliteit, gevraagd de verkeerssignalisatie voor de parkeerplaats voorbehouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap al te plaatsen.

Juridische grond

Men moet rekening houden met:

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf (Parkeerbedrijf) werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd;
  7. de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  8. het collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer 13659) die de richtlijnen vastlegde waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen.

Adviezen

advies stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit van 15 december 2011 Gunstig advies
advies verkeerspolitie van 3 januari 2012 Gunstig advies
advies districtsraad Deurne van 16 februari 2012 (jaarnummer 153) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bisschoppenhoflaan in het district Deurne, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 24 januari 2011 (jaarnummer 113) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde, ter hoogte van het nummer 309, over een afstand van 5,5 meter.

Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt verboden, langs de even zijde, van de scheiding der nummers 430/432 tot de scheiding der nummers 434/436.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 3: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:

  • langs de even zijde:

ter hoogte van het nummer 212 (een plaats);
ter hoogte van de scheiding der nummers 314/316 (een plaats);

  • langs de oneven zijde:

ter hoogte van het nummer 129 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 141 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 285 (een plaats).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 4: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor motorfietsen, personenauto's, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen, langs de even zijde, vanaf de scheiding der nummers 602/604 tot 25 meter voorbij het nummer 668.

De verkeersborden E9b met onderbord worden aangebracht.

Artikel 5: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 6: parkeerzones worden gemarkeerd door middel van witte markeringen:

  • langs de even zijde, vanaf de Nevelestraat tot de grens met de gemeente Wijnegem;
  • langs de oneven zijde, vanaf de grens met de gemeente Wijnegem tot de Van Cortbeemdelei.

Artikel 7: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter goedkeuring over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.