Terug

2012_GR_00341 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Paulus Beyestraat - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/04/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Staf Neel, raadslid; Hilda Vienne, raadslid; Johan Van Brusselen, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Ann Coolsaet, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Nahima Lanjri, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Eddy Baelemans, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2012_GR_00341 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Paulus Beyestraat - Goedkeuring 2012_GR_00341 - Aanpassing verkeersreglement - District Deurne. Paulus Beyestraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie verwijderen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Op 14 december 2009 (jaarnummer 2209) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Paulus Beyestraat in het district Deurne, goed. 

Op 4 oktober 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner in de Paulus Beyestraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning te verwijderen.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

De Paulus Beyestraat bevat een zone 30 schoolomgeving.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement aan te passen en de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 90 te verwijderen.
De voormalige aanvrager is verhuisd.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

Men moet rekening houden met:

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf (Parkeerbedrijf) werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd.

Adviezen

advies stadsontwikkeling/ruimte,mobiliteit/mobiliteit van 17 november 2011 Gunstig advies
advies verkeerspolitie van 28 november 2011 Gunstig advies
advies districtsraad Deurne van 26 januari 2012 (jaarnummer 124) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Paulus Beyestraat in het district Deurne, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 14 december 2009 (jaarnummer 2209) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd in het gedeelte begrepen tussen de Leeuwlantstraat en de Ter Rivierenlaan, met toegelaten rijrichting naar de Ter Rivierenlaan.

De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 18.00 uur, langs de oneven zijde, van tegenover het nummer 150 tot de Tirinusstraat.

Het verkeersbord E1 met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 3: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:

  • langs de even zijde:

ter hoogte van het nummer 52 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 90 (een plaats);

  • langs de oneven zijde:

ter hoogte van het nummer 177 (een plaats).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 4: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor personenauto's, auto's dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen:

  • langs de oneven zijde:

in het gedeelte begrepen tussen de Leeuwlantstraat en de Ter Rivierenlaan;

  • langs de even zijde:

van de Leeuwlantstraat tot de scheiding van de nummers 50/52;
van het nummer 54 tot de Ter Rivierenlaan.

De verkeersborden E9b worden aangebracht.

Artikel 5: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

ter hoogte van de Leeuwlantstraat;
langs beide zijden van het kruispunt met de Ter Rivierenlaan;
ter hoogte van de Tirinusstraat;
ter hoogte van de Venneborglaan.

Artikel 6: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 7: parkeerzones worden gemarkeerd door middel van witte markeringen, langs beide zijden, in het gedeelte begrepen tussen de Leeuwlantstraat en de Ter Rivierenlaan.

Artikel 8: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.