Terug

2012_GR_00367 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Prinsesstraat - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/04/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Staf Neel, raadslid; Hilda Vienne, raadslid; Johan Van Brusselen, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Ann Coolsaet, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Nahima Lanjri, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Eddy Baelemans, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2012_GR_00367 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Prinsesstraat - Goedkeuring 2012_GR_00367 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Prinsesstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Prinsesstraat, in het district Antwerpen, werd op 16 december 1996 (jaarnummer 2332) door de gemeenteraad goedgekeurd.

De Prinsesstraat is gelegen in de zone 30, gekend als nr.2 “Binnenstad”.

In de Prinsesstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op het betalend- en bewonersparkeren enerzijds, het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart anderzijds.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.

De Prinsesstraat werd recent heraangelegd.

Voetpaden werden verbreed en er werd een parkeerzone met voetpaduitstulpingen voorzien, aan de oneven zijde van de straat, in het gedeelte tussen de Sint-Jacobsmarkt en de Keizerstraat.

Een verhoogde inrichting werd aangelegd op het kruispunt met de Keizerstraat.

Op deze verhoogde inrichting werden er geen oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien.

Een laad- en loszone, ten behoeve van bewoners en handelaars, ter hoogte van huisnummer 14 werd deels verwerkt in het voetpad.

Argumentatie

Voor de Prinsesstraat bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie. Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige verkeerssituatie:

  • voetpaduitstulpingen op straathoeken bakenen parkeerzones duidelijk af;
  • de verhoogde inrichting op het kruispunt met de Keizerstraat werkt snelheidsremmend. Stilstaan en parkeren erop is verboden, waardoor de voetgangers zichtbaarder worden voor het naderend verkeer;
  • gezien de geringe breedte van zowel voetpad als rijweg, in het gedeelte begrepen tussen de Keizerstraat en de Prinssstraat, werd de laad- en loszone ter hoogte van het nummer 14 deels verwerkt in het voetpad.

Parkeerbalans: vermindering met 13 parkeerplaatsen ten gevolge van heraanleg.

Juridische grond

  • wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  • de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer 13659) legt de richtlijnen vast waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen.

Adviezen

Advies GAPA van 7 december 2011 Gunstig advies
Advies verkeerspolitie van 28 december 2011 Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: sp.a, CD&V/N-VA, Open VLD, Groen!
Stemden nee: Vlaams Belang-Vlott

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Prinsesstraat in het district Antwerpen goed.

Artikel 1: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Prinsstraat.

De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt verboden, lang de even zijde, vanaf de scheiding van de nummers 14/16 over een afstand van 10 meter.

Het verkeersbord E1 wordt aangebracht.

Artikel 3: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van de Sint-Jacobsmarkt;
  • ter hoogte van de Prinsstraat.

Artikel 4: de laad-en loszone, deels op het voetpad, wordt gemarkeerd door middel van witte markeringen, langs de even zijde, vanaf de scheiding van de nummers 14/16 over een afstand van 10 meter .

Artikel 5: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.