De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Prinsesstraat, in het district Antwerpen, werd op 16 december 1996 (jaarnummer 2332) door de gemeenteraad goedgekeurd.
De Prinsesstraat is gelegen in de zone 30, gekend als nr.2 “Binnenstad”.
In de Prinsesstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op het betalend- en bewonersparkeren enerzijds, het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart anderzijds.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.
De Prinsesstraat werd recent heraangelegd.
Voetpaden werden verbreed en er werd een parkeerzone met voetpaduitstulpingen voorzien, aan de oneven zijde van de straat, in het gedeelte tussen de Sint-Jacobsmarkt en de Keizerstraat.
Een verhoogde inrichting werd aangelegd op het kruispunt met de Keizerstraat.
Op deze verhoogde inrichting werden er geen oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien.
Een laad- en loszone, ten behoeve van bewoners en handelaars, ter hoogte van huisnummer 14 werd deels verwerkt in het voetpad.
Voor de Prinsesstraat bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie. Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige verkeerssituatie:
Parkeerbalans: vermindering met 13 parkeerplaatsen ten gevolge van heraanleg.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: sp.a, CD&V/N-VA, Open VLD, Groen!
Stemden nee: Vlaams Belang-Vlott
De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Prinsesstraat in het district Antwerpen goed.
Artikel 1: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Prinsstraat.
De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 2: het parkeren wordt verboden, lang de even zijde, vanaf de scheiding van de nummers 14/16 over een afstand van 10 meter.
Het verkeersbord E1 wordt aangebracht.
Artikel 3: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Artikel 4: de laad-en loszone, deels op het voetpad, wordt gemarkeerd door middel van witte markeringen, langs de even zijde, vanaf de scheiding van de nummers 14/16 over een afstand van 10 meter .
Artikel 5: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.