De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie verwijderen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 24 oktober 2011 (jaarnummer 1196) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jan Van Rijswijcklaan in het district Antwerpen, goed.
Op 26 september 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner in de Jan Van Rijswijcklaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning te verwijderen.
De Jan Van Rijswijcklaan is een gewestweg, waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
In de Jan Van Rijswijcklaan geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.
Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement aan te passen en de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 168 te verwijderen.
De toenmalige aanvrager van de voorbehouden parkeerplaats is overleden.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Men moet rekening houden met:
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jan Van Rijswijcklaan in het district Antwerpen, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2011 (jaarnummer 1196) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor taxi’s, langs de oneven zijde, ter hoogte van ingang 2 van Antwerp Expo, over een afstand van 20 meter (vier plaatsen).
Het verkeersbord E9a met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 2: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
ter hoogte van het nummer 28 (twee plaatsen);
ter hoogte van het nummer 260 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 288 (twee plaatsen);
ter hoogte van het nummer 97 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 237 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 261 (een plaats);
ter hoogte van ingang 1 van Antwerp Expo (vier plaatsen);
ter hoogte van ingang 2 van Antwerp Expo (vier plaatsen).
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 3: het parkeren wordt uitsluitend voorbehouden voor personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen:
De verkeersborden E9b worden aangebracht.
Artikel 4: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden taxistandplaatsen.
Artikel 5: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 6: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter goedkeuring over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.