Terug

2012_GR_00339 - Aanpassing verkeersreglement - District Wilrijk. Boomsesteenweg (deel gewestweg) - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/04/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Staf Neel, raadslid; Hilda Vienne, raadslid; Johan Van Brusselen, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Ann Coolsaet, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Nahima Lanjri, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Eddy Baelemans, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2012_GR_00339 - Aanpassing verkeersreglement - District Wilrijk. Boomsesteenweg (deel gewestweg) - Goedkeuring 2012_GR_00339 - Aanpassing verkeersreglement - District Wilrijk. Boomsesteenweg (deel gewestweg) - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Op 20 december 2010 (jaarnummer 1864) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Boomsesteenweg (deel gewest) in het district Wilrijk goed.

Op 25 februari 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van de verkeerspolitie om een parkeerverbod in te richten vanaf de Geleegweg over een afstand van 205 meter.

De Boomsesteenweg, tussen de Jan Van Rijswijcklaan en de grens van Wilrijk met Aartselaar is een gewestweg, waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement aan te passen en een parkeerverbod vanaf de Geleegweg, over een afstand van 205 meter, in te richten.

Omwille van het gevaar dat bestaat bij het uitrijden (inweven) van het verkeer vanuit Geleegweg ten opzichte van verkeer op Boomsesteenweg, wordt er een parkeerverbod ingericht. Door het parkeren hier te verbieden, zal het een veel veiligere situatie worden voor het verkeer dat uit de Geleegweg rijdt.

Er verdwijnen 15 parkeerplaatsen.

Juridische grond

Men moet rekening houden met:

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf (Parkeerbedrijf) werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd.

Adviezen

advies stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit van 23 augustus 2011 Gunstig advies
advies verkeerspolitie van 14 september 2011 Gunstig advies
advies districtsraad Wilrijk van 27 oktober 2011 (jaarnummer 1189) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Boomsesteenweg (deel gewest) in het district Wilrijk, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 20 december 2010 (jaarnummer 1864) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde, ter hoogte van het nummer 763, over een afstand van 205 meter.

De verkeersborden E1, met onderbord worden aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 7.00 tot 18.00 uur, langs de oneven zijde, vóór het nummer 387.

De verkeersborden E1, met onderbord worden aangebracht.

Artikel 3: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor motorfietsen, personenauto's, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen:

  • langs de even zijde, op de zijrijbaan:

van het nummer 2 tot Hof van Mols;
van de Berkenrijslaan tot de grens van het district Wilrijk met de gemeente Aartselaar;

  • op de parking onder het viaduct:

van het begin van het viaduct tot pijler B2;
van pijler B3 tot pijler B5;
van pijler B10 tot pijler B12;
van pijler B13 tot pijler B15;
van pijler B18 tot pijler B22;
van pijler B23 tot pijler B31;
van pijler B33 tot pijler B35;
van pijler B37 tot pijler B38;
van pijler B40 tot de pijler aan het einde van de viaduct;

  • langs de oneven zijde, op de zijrijbaan:

van de grens met de gemeente Aartselaar tot de Jan Van Rijswijcklaan;

  • op de parking onder het viaduct:

van het begin van het viaduct tot pijler A2;
van pijler A7 tot pijler A9;
van pijler A11 tot pijler A19;
van pijler A20 tot pijler A29;
van pijler A30 tot pijler A32;
van pijler A34 tot pijler A36;
van pijler A37 tot pijler A39;
van pijler A40 tot het einde van het viaduct.

De verkeersborden E9b worden aangebracht.

Artikel 4: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor vrachtauto's:

  • langs de even zijde, onder het viaduct:

van pijler B8 tot pijler B10;
van pijler B15 tot pijler B18;
van pijler B31 tot pijler B33;
van pijler B35 tot pijler B37;

  • langs de oneven zijde, onder het viaduct:

van pijler A5 tot pijler A7;
van pijler A9 tot pijler A11;
van pijler A32 tot pijler A34.

De verkeersborden E9c worden aangebracht.

Artikel 5: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor autocars, langs de even zijde, onder het viaduct, vanaf pijler B6 tot pijler B8.

De verkeersborden E9d worden aangebracht.

Artikel 6: de parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen, op de voorbehouden parkeerplaatsen onder het viaduct.

Artikel 7: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter goedkeuring over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.