Op 22 oktober 2007 keurde de gemeenteraad een aangepast stedelijk reglement goed voor de taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder (jaarnummer 2225).
Op dezelfde datum keurde de gemeenteraad ook een wijziging goed van de bepalingen in de code van gemeentelijke politiereglementen die betrekking hebben op de taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder (jaarnummer 2220).
De aanpassingen aan het reglement zijn besproken op de permanente contactcommissie voor taxikwesties op 6 september 2011 (samenstelling contactcommissie:gemeenteraadsbesluit van 23 april 2007, jaarnummer 3663).
Het bestaande reglement is verouderd en moet aangepast worden om een doeltreffend en kwalitatief taxibeleid te voeren. Aanpassingen zijn nodig op twee sporen.
Enerzijds moet de stad in staat zijn om de kwaliteit van het taxivervoer – zowel van exploitanten als van chauffeurs – beter te garanderen. De taxichauffeurs en taxibedrijven zijn een soort van visitekaartje voor de stad. Zij komen veelvuldig in contact met bewoners en bezoekers. Net daarom is het van belang te waken over hun kwaliteit en een strakkere handhaving te voeren. Dit kan door de toelatingsvoorwaarden te verstrengen en de administratie meer mogelijkheden te geven om exploitanten en chauffeurs die zich niet houden aan de geldende regelgeving, aan te pakken.
Anderzijds zijn er aanpassingen nodig aan de werking van de wachtlijst. De wachtlijst is de voorbije jaren zodanig aangegroeid dat kandidaten buitensporig lang moeten wachten voor zij in aanmerking kunnen komen voor een exploitatievergunning. Op dit moment moeten kandidaat-exploitanten volgens berekeningen van actieve stad/bedrijvenloket circa 44 jaar wachten voor zij in aanmerking kunnen komen voor een vergunning. Ook maken malafide ondernemers misbruik van deze situatie. Zij zetten zich om speculatieve redenen op de wachtlijsten en verkopen hun vergunningen door tegen ware woekerprijzen van zodra ze deze gekregen hebben. Het kan niet de bedoeling zijn dat de stad een ongezonde marktwerking in de hand werkt. Bovendien getuigt zulke lange wachtlijst van onbehoorlijk bestuur. Een sanering van de wachtlijst dringt zich dus op, via aanpassing van artikel 13 van het oude reglement.
Daarnaast ligt er ook een voorstel tot aanpassing van de artikels 15 en 18 voor zodat er meer identificatienummers beschikbaar zijn om toe te kennen aan de voertuigen. Dit heeft te maken met het programma Centaurus dat de lokale overheden verplicht moeten gebruiken van de Vlaamse overheid.
Van de gelegenheid heeft het Bedrijvenloket ten slotte gebruik gemaakt om de volledige structuur van het reglement te verbeteren en de leesbaarheid bij te schaven.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste voorstellen tot aanpassingen:
reglement 2007 | reglement 2012 | |
toelatingsvoorwaarde exploitant | artikel 3 | artikel 5 |
schorsing en intrekking vergunning | artikel 6 | artikel 8 |
principes wachtlijst | artikel 13 | artikel 11 |
identificatienummers taxivoertuigen | artikel 16 | artikel 21 |
identificatienummers voertuigen verhuurdienst | artikel 19 | artikel 23 |
moraliteitsvoorwaarde bestuurder | artikel 24 | artikel 25 |
principes brevet | artikel 25 | artikel 27 |
principes erkenningskaart | artikel 26 | artikel 28 |
Decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg, en de decreten tot wijziging ervan.
Besluit van 18 juli 2003 van de Vlaamse regering betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder, en de besluiten tot wijziging ervan.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het gemeenteraad beslist om het aangepast reglement voor taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder goed te keuren.