Terug

2012_GR_00402 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen en Borgerhout. Lammekensstraat - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/04/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Staf Neel, raadslid; Hilda Vienne, raadslid; Johan Van Brusselen, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Ann Coolsaet, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Nahima Lanjri, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Eddy Baelemans, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2012_GR_00402 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen en Borgerhout. Lammekensstraat - Goedkeuring 2012_GR_00402 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen en Borgerhout. Lammekensstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie verwijderen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Op 24 november 2008 (jaarnummer 2203) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lammekensstraat in de districten Antwerpen en Borgerhout, goed.

Op 17 juni 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner in de Lammekensstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning te verwijderen.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

De Lammekensstraat is gelegen in een goedgekeurde zone 30, gekend als nummer 11, ‘omgeving Laar’.  Voornoemde zone 30 is een met het district Antwerpen overlappende zone 30.

In de Lammekensstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement aan te passen en de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 42 te verwijderen.

De voorbehouden parkeerplaats wordt niet meer gebruikt.  Aanvrager is verhuisd.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

Men moet rekening houden met:

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf (Parkeerbedrijf) werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd.

Adviezen

advies stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit van 14 juli 2011 Gunstig advies
advies verkeerspolitie van 3 augustus 2011 Gunstig advies
advies districtsraad Borgerhout van 19 december 2011 (jaarnummer 1467) Gunstig advies
advies districtsraad Antwerpen van 28 februari 2012 (jaarnummer 206) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lammekensstraat in de districten Antwerpen en Borgerhout, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 24 november 2008 (jaarnummer 2203) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting van Laar naar de Kerkstraat.

De verkeersborden C1 en F19, met onderbord, worden aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde, vanaf de Helmstraat tot de Kerkstraat.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 3: het stilstaan en parkeren wordt verboden:

  • langs de oneven zijde, vanaf het Laar tot de scheiding van de nummers 77/79;
  • langs de even zijde, vanaf de scheiding van de nummers 72/74 tot de Helmstraat.

De verkeersborden E3 worden aangebracht.

Artikel 4: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van een wegbedekking in een andere kleur, waarin de letter “P” aangebracht is:

  • langs de even zijde, vanaf het nummer 80 tot en met het nummer 84 (vijf plaatsen);
  • langs de oneven zijde, ter hoogte van het nummer 65 tot 73 (vier plaatsen).

Artikel 5: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.