De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie plaatsen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 27 juni 2005 (jaarnummer 1311) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Beukenhofstraat in het district Merksem, goed.
Op 8 november 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner in de Beukenhofstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning in te richten.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
De Beukenhofstraat is gelegen in de zone 30, gekend als District Merksem.
Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement aan te passen en een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 8 in te richten.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager voldoet aan alle voorwaarden om een parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten in de nabijheid van de woning.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Overeenkomstig het collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) werd na het gunstig advies van de verkeerspolitie en het bedrijf stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit, gevraagd de verkeerssignalisatie voor de parkeerplaats voorbehouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap al te plaatsen.
Men moet rekening houden met:
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Beukenhofstraat in het district Merksem, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 27 juni 2005 (jaarnummer 1311) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: het eenrichtingverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Trammezandlei.
De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 2: de toegang wordt verboden voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton, uitgezonderd laden en lossen, langs de zijde van de Frans de l’Arbrelaan.
De verkeersborden C23 met onderbord (type VII a) worden aangebracht.
Artikel 3: de verplichting wordt opgelegd aan de fietsers die tegen de rijrichting rijden, om naar rechts te rijden ter hoogte van het kruispunt met de Frans de l’ Arbrelaan.
Het verkeersbord D1 wordt aangebracht.
Artikel 4: Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, langs de even zijde, ter hoogte van het nummer 8 (een plaats).
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht
Artikel 5: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen, maar de parkeertijd wordt beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden, uitgezonderd voor bewoners, van maandag tot en met zaterdag, langs de beide zijden, over de ganse lengte van de straat.
De verkeersborden E9b met onderbord worden aangebracht.
Artikel 6: Parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 7: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.