Terug

2012_GR_00393 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Beukenhofstraat - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/04/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Staf Neel, raadslid; Hilda Vienne, raadslid; Johan Van Brusselen, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Ann Coolsaet, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Nahima Lanjri, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Eddy Baelemans, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2012_GR_00393 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Beukenhofstraat - Goedkeuring 2012_GR_00393 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Beukenhofstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie plaatsen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Op 27 juni 2005 (jaarnummer 1311) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Beukenhofstraat in het district Merksem, goed.

Op 8 november 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner in de Beukenhofstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning in te richten.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

De Beukenhofstraat is gelegen in de zone 30, gekend als District Merksem.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement aan te passen en een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 8 in te richten.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager voldoet aan alle voorwaarden om een parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten in de nabijheid van de woning.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Overeenkomstig het collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) werd na het gunstig advies van de verkeerspolitie en het bedrijf stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit, gevraagd de verkeerssignalisatie voor de parkeerplaats voorbehouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap al te plaatsen.

Juridische grond

Men moet rekening houden met:

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf (Parkeerbedrijf) werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd;
  7. de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  8. het collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer 13659) die de richtlijnen vastlegde waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen.

Adviezen

advies stadsontwikkeling/ruimte,mobiliteit/mobiliteit van 8 december 2011 Gunstig advies
advies verkeerspolitie van 23 december 2011 Gunstig advies
advies districtsraad Merksem van 26 januari 2012 (jaarnummer 80) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Beukenhofstraat in het district Merksem, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 27 juni 2005 (jaarnummer 1311) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het eenrichtingverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Trammezandlei.

De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 2: de toegang wordt verboden voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton, uitgezonderd laden en lossen, langs de zijde van de Frans de l’Arbrelaan.

De verkeersborden C23 met onderbord (type VII a) worden aangebracht.

Artikel 3: de verplichting wordt opgelegd aan de fietsers die tegen de rijrichting rijden, om naar rechts te rijden ter hoogte van het kruispunt met de Frans de l’ Arbrelaan.

Het verkeersbord D1 wordt aangebracht.

Artikel 4: Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, langs de even zijde, ter hoogte van het nummer 8 (een plaats).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht

Artikel 5: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen, maar de parkeertijd wordt beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden, uitgezonderd voor bewoners, van maandag tot en met zaterdag, langs de beide zijden, over de ganse lengte van de straat.

De verkeersborden E9b met onderbord worden aangebracht.

Artikel 6: Parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 7: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.