Terug

2012_GR_00347 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Gustaaf Wappersstraat - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/04/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Staf Neel, raadslid; Hilda Vienne, raadslid; Johan Van Brusselen, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Ann Coolsaet, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Nahima Lanjri, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Eddy Baelemans, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2012_GR_00347 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Gustaaf Wappersstraat - Goedkeuring 2012_GR_00347 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Gustaaf Wappersstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Op 15 september 2003 (jaarnummer 1505) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Gustaaf Wappersstraat in het district Antwerpen, goed.

Op 12 december 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner in de Walter Vaesstraat, tevens brandweerman, om een parkeerverbod in te richten ter hoogte van de flessenhals, van de Walter Vaesstraat tot aan de hoek met de Galgenweellaan.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement aan te passen en een parkeerverbod aan beide zijden van de straat ter hoogte van de flessenhals, van aan de Walter Vaesstraat tot aan de hoek met de Galgenweellaan, in te richten.

Onderzoek heeft uitgewezen dat er niet voldoende doorgang is voor hulpdiensten indien er aan beide zijden wagens geparkeerd staan.

Door deze maatregel gaan er 4 parkeerplaatsen verloren.

Juridische grond

Men moet rekening houden met:

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf Parkeerbedrijf) werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd.

Adviezen

advies stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit van 3 januari 2012 Gunstig advies
advies verkeerspolitie van 13 januari 2012 Gunstig advies
advies districtsraad Antwerpen van 28 februari 2012 (jaarnummer 201) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Gustaaf Wappersstraat in het district Antwerpen, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 15 september 2003 (jaarnummer 1505) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het parkeren wordt verboden:

  • langs de even zijde:

in de bocht tegenover het nummer 11;
vanaf de Walter Vaesstraat over een lengte van 10 meter;

  • langs de oneven zijde:

in het doodlopende gedeelte van de straat, vanaf de Romain Looymansstraat;
vanaf de Walter Vaesstraat over een lengte van 13 meter;

  • in de keerlus van het doodlopend gedeelte, ter hoogte van de voetgangersweg naar de Edmond De Coussemakerstraat.

Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.

Artikel 2: haakse parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen :

  • langs de even zijde :

van de Ludwig Burchardstraat tot de Johan Jongkindstraat;

  • langs de oneven zijde :

in het doodlopend gedeelte van de straat;
van de Johan Jongkindstraat tot de Ludwig Burchardstraat.

Artikel 3: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.