De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 15 september 2003 (jaarnummer 1505) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Gustaaf Wappersstraat in het district Antwerpen, goed.
Op 12 december 2011 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner in de Walter Vaesstraat, tevens brandweerman, om een parkeerverbod in te richten ter hoogte van de flessenhals, van de Walter Vaesstraat tot aan de hoek met de Galgenweellaan.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement aan te passen en een parkeerverbod aan beide zijden van de straat ter hoogte van de flessenhals, van aan de Walter Vaesstraat tot aan de hoek met de Galgenweellaan, in te richten.
Onderzoek heeft uitgewezen dat er niet voldoende doorgang is voor hulpdiensten indien er aan beide zijden wagens geparkeerd staan.
Door deze maatregel gaan er 4 parkeerplaatsen verloren.
Men moet rekening houden met:
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Gustaaf Wappersstraat in het district Antwerpen, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 15 september 2003 (jaarnummer 1505) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: het parkeren wordt verboden:
in de bocht tegenover het nummer 11;
vanaf de Walter Vaesstraat over een lengte van 10 meter;
in het doodlopende gedeelte van de straat, vanaf de Romain Looymansstraat;
vanaf de Walter Vaesstraat over een lengte van 13 meter;
Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.
Artikel 2: haakse parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen :
van de Ludwig Burchardstraat tot de Johan Jongkindstraat;
in het doodlopend gedeelte van de straat;
van de Johan Jongkindstraat tot de Ludwig Burchardstraat.
Artikel 3: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.