Terug

2016_CBS_00550 - District Borgerhout. Krugerplein - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/01/2016 - 09:00 collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2016_CBS_00550 - District Borgerhout. Krugerplein - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2016_CBS_00550 - District Borgerhout. Krugerplein - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

Op 28 april 2008 (jaarnummer 940) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer voor het Krugerplein in het district Borgerhout goed.

Op 26 juni 2014 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeer- en Mobiliteitsbedrijf Antwerpen (GAPA) de vraag van autodelers om een autodeelplaats in te richten in de buurt van het Krugerplein omdat er in de buurt meerdere autodelers zijn en een plaats het autodelen nog meer kan stimuleren.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.

Op het Krugerplein geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Argumentatie

In het bestuursakkoord 2013-2018 staat dat de stad autodelen wil faciliteren, ondermeer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek 4 tot 8 parkeerplaatsen per deelwagen bespaard.

Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wil GAPA het autodelen in Antwerpen dan ook stimuleren.

GAPA stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:

  • inrichten van een autodeelplaats ter hoogte van nummer 16, naast de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap.

Onderzoek ter plaatse heeft uitgewezen dat het inrichten van een autodeelplaats ter hoogte van nummer 16 van het Krugerplein uitvoerbaar is. Het inrichten van een autodeelplaats op die locatie zal bovendien de buurtbewoners nog extra stimuleren om aan autodelen te doen. 

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2014 (jaarnummer 750) waarbij de statuten van GAPA AGB werden goedgekeurd.

Adviezen

advies districtsraad Borgerhout van 28 september 2015 (jaarnummer 86) Gunstig advies
advies van verkeerspolitie van 19 mei 2015 Gunstig onder voorwaarden

Advies politie:
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen opmerkingen op het voorstel tot aanpassing van het aanvullend reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2008 (jaarnummer 940).
Wel blijft de bemerking dat een autodeelplaats enkel vergund mag worden als de vereniging erkend is zoals gesteld in artikel 2§3 van het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart. De politie kan enkel optreden wanneer aan de wettelijke bepaling is voldaan.

Antwoord GAPA:
Om de parkeerdruk te verlagen, is het belangrijk om van autobezit naar autogebruik te evolueren. Om deze redenen wil de stad Antwerpen dan ook het autodelen verder faciliteren om het gebruik ervan te stimuleren.
De Parkeerwachters voeren momenteel al controle uit op het correct gebruik van de autodeelplaatsen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Krugerplein in het district Borgerhout goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de Gemeenteraad van 28 april 2008 (940).

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen