De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Op 28 april 2008 (jaarnummer 940) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer voor het Krugerplein in het district Borgerhout goed.
Op 26 juni 2014 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeer- en Mobiliteitsbedrijf Antwerpen (GAPA) de vraag van autodelers om een autodeelplaats in te richten in de buurt van het Krugerplein omdat er in de buurt meerdere autodelers zijn en een plaats het autodelen nog meer kan stimuleren.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.
Op het Krugerplein geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.
In het bestuursakkoord 2013-2018 staat dat de stad autodelen wil faciliteren, ondermeer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek 4 tot 8 parkeerplaatsen per deelwagen bespaard.
Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wil GAPA het autodelen in Antwerpen dan ook stimuleren.
GAPA stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:
Onderzoek ter plaatse heeft uitgewezen dat het inrichten van een autodeelplaats ter hoogte van nummer 16 van het Krugerplein uitvoerbaar is. Het inrichten van een autodeelplaats op die locatie zal bovendien de buurtbewoners nog extra stimuleren om aan autodelen te doen.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Advies politie:
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen opmerkingen op het voorstel tot aanpassing van het aanvullend reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2008 (jaarnummer 940).
Wel blijft de bemerking dat een autodeelplaats enkel vergund mag worden als de vereniging erkend is zoals gesteld in artikel 2§3 van het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart. De politie kan enkel optreden wanneer aan de wettelijke bepaling is voldaan.
Antwoord GAPA:
Om de parkeerdruk te verlagen, is het belangrijk om van autobezit naar autogebruik te evolueren. Om deze redenen wil de stad Antwerpen dan ook het autodelen verder faciliteren om het gebruik ervan te stimuleren.
De Parkeerwachters voeren momenteel al controle uit op het correct gebruik van de autodeelplaatsen.