Terug

2016_CBS_00548 - District Berchem. Uitbreidingstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/01/2016 - 09:00 collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2016_CBS_00548 - District Berchem. Uitbreidingstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2016_CBS_00548 - District Berchem. Uitbreidingstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Uitbreidingstraat in het district Berchem: 
  • is een te reglementeren openbare gewestweg, waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat op 10 oktober 2014 (jaarnummer 10262) door de gemeenteraad werd goedgekeurd;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als nummer 8, “Berchem Intra-Muros”;
  • maakt deel uit van de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op betalend- en bewonersparkeren;
  • maakt deel uit van de zone “Oud-Berchem”, waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton;
  • maakt deel uit van het proefproject “parkeren voor bewoners”, in het gedeelte begrepen tussen de Guldenvliesstraat en de Posthoflei, goedgekeurd door het college op 27 november 2009 (jaarnummer 16688). De betrokken diensten evalueerden de proefopstelling zonder verdere opmerkingen.
Op 24 juli 2015 werd gevraagd om twee extra autodeelplaatsen in te richten.

Argumentatie

Voor de Uitbreidingstraat wordt een nieuw aanvullend reglement opgemaakt, aangepast aan de huidige verkeerssituatie:
  • de toegang tot de Uitbreidingstraat, tussen de Guldenvliesstraat en de Posthoflei, werd aangepast waardoor ook het bestemmingsverkeer de straat in kan rijden (artikel 4);
  • inrichten van een laad- en loszone met venstertijden, van maandag tot zaterdag van 8.00u tot 17.00u, over een lengte van ongeveer 21 meter, buiten de venstertijden zijn dit dwarse parkeerplaatsen voor bewoners (artikel 8);
  • ter hoogte van het nummer 468 bevindt zich een laadpunt voor elektrische voertuigen (artikel 13);
  • een parkeerstrook van 40 meter lengte wordt gemarkeerd, aan de even zijde van de straat ter hoogte van nummer 214 (artikel 15);
  • de laad- en loszone ter hoogte van de nummers 474 tot 500/502 werd omgevormd tot schuine parkeervakken voor bewoners (artikel 17);
  • een bijkomende autodeelplaats naast de bestaande parkeerplaatsen, voorbehouden voor voertuigen van personen met een handicap en tegenover de even zijde, op de parkeerplaats ter hoogte van de kerk aan de Heilig Hartstraat (een plaats, artikel 12); 
  • een bijkomende autodeelplaats naast de 2 bestaande autodeelplaatsen, ter hoogte van de nummers 470 tot 474 (een plaats, artikel 12). 
    In het bestuursakkoord 2013-2018 staat dat de stad Antwerpen autodelen wil faciliteren en onder meer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek 4 tot 8 parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in de buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wordt het autodelen in de stad Antwerpen dan ook gestimuleerd.
    Onderzoek heeft uitgewezen dat het inrichten van de autodeelplaatsen uitvoerbaar is.
 Door bovenvermelde maatregelen wijzigt de parkeerbalans:
  • de parkeerstrook van 40 meter, ter hoogte van nummer 214, zorgt voor zeven vrijgekomen parkeerplaatsen voor bewoners;
  • zeven parkeerplaatsen, ter hoogte van de nummers 474 tot 500/502, komen permanent vrij voor bewoners;
  • bijkomend zeven parkeerplaatsen voor bewoners, buiten volgende vensteruren: van "maandag tot zaterdag van 8.00u tot 17.00u".

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2014 (jaarnummer 750) waarbij de statuten van GAPA AGB werden goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 28 augustus 2015 Gunstig advies
Districtsraad van Berchem van 17 december 2015 (jaarnummer 00073) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Uitbreidingstraat in het district Berchem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 oktober 2014 (jaarnummer 10262).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.