De nodige budgetten worden voorzien bij begrotingsopmaak 2017.
Conform artikel 57 § §, 1° van het gemeentedecreet is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.
De belforttoren is eigendom van de stad Antwerpen.
Het bouwheerschap van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal wordt sinds 1965 door de provincie Antwerpen op zich genomen.
De Onze-Lieve-Vrouwekathedraal is tevens eigendom van de stad Antwerpen, maar volgende elementen gelden zolang er een (rooms-katholieke) kathedrale kerkfabriek in gevestigd is en zolang er de rooms-katholieke eredienst wordt gevierd:
Volgens de nieuwe regelgeving inzake onroerend erfgoed, van kracht sinds 1 januari 2015, dient een beheersplan te worden opgemaakt voor de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal (verder ‘kathedraal’) met belforttoren.
Een beheersplan beschrijft de te verwezenlijken doelstellingen inzake behoud en beheer van een beschermd monument voor de komende 20 jaar. Dit document wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het agentschap Onroerend Erfgoed. Voor de uitvoering van de werkzaamheden, beheersmaatregelen of diensten uit een goedgekeurd beheersplan kan een erfgoedpremie aangevraagd worden.
Zowel de provincie Antwerpen als de stad Antwerpen wensen een beheersplan op te stellen voor de volgende 20 jaar.
Op 10 juli 2015 werd in een gezamenlijke brief van de provincie Antwerpen en de stad Antwerpen aan Agentschap Onroerend Erfgoed gevraagd om voor de kathedraal enerzijds en de belforttoren anderzijds afzonderlijke beheersplannen te mogen opmaken. Dit werd op 31 juli 2015 negatief beantwoord.
Er dient aldus één beheersplan te worden opgemaakt voor de kathedraal en de belforttoren. Hiervoor wensen de partijen een extern studiebureau aan te stellen.
De stad Antwerpen en de provincie Antwerpen zullen daarom gezamenlijk een overheidsopdracht plaatsen en uitvoeren.
De provincie Antwerpen zal in naam van de stad Antwerpen voor de procedure en de uitvoering van de overheidsopdracht (inclusief het gedeelte van de belforttoren) als aanbestedende overheid optreden.
Alle beslissingen die in het kader van de overheidsopdracht te nemen zijn door de provincie Antwerpen en die betrekking hebben op het gedeelte van de belforttoren of hiermee verband houden, zullen vooraf tijdig aan de stad Antwerpen worden overgemaakt zodat deze ter goedkeuring aan het college kunnen voorgelegd worden. Deze beslissingen betreffen bijvoorbeeld de goedkeuring van bestek en procedure, de gunning, de wijzigingen tijdens de uitvoering, goedkeuring van het voorlopig/definitief beheersplan, het aanwenden van de borg, het treffen van ambtshalve maatregelen, de goedkeuring van ereloonstaten, de oplevering, enzovoort. Pas wanneer de provincie Antwerpen over de ondubbelzinnige goedkeuring van de stad Antwerpen beschikt, kan zij overgaan tot het effectief nemen en uitvoeren van een beslissing.
De stad Antwerpen is voor het opnemen van deze rol van aanbestedende overheid door de provincie Antwerpen en de daarbij horende kosten aan deze laatste geen enkele vergoeding verschuldigd.
De manier van samenwerken tussen beide partijen wordt in de samenwerkingsovereenkomst bepaald.
Conform artikel 38 van de wet van 15 juni 2006 duiden, ingeval van een samengevoegde opdracht voor rekening van verschillende aanbestedende overheden en in voorkomend geval van privaatrechtelijke personen, de betrokken personen de overheid of entiteit aan die in hun naam in de hoedanigheid van aanbestedende overheid zal optreden. De voorwaarden van de opdracht kunnen voorzien in een afzonderlijke betaling voor elk van die personen.
Het college keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen en provincie Antwerpen in functie van opmaak beheersplan belforttoren en Onze-Lieve-Vrouwekathedraal goed.
Het college keurt goed dat de provincie Antwerpen in naam van de stad Antwerpen als aanbestedende overheid zal optreden voor de procedure en de uitvoering van de overheidsopdracht (inclusief het gedeelte van de belforttoren).