Terug

2017_CBS_07864 - District Hoboken. Karel du Boislaan. Wegeniswerken. SWOU11615 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/09/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_07864 - District Hoboken. Karel du Boislaan. Wegeniswerken. SWOU11615 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2017_CBS_07864 - District Hoboken. Karel du Boislaan. Wegeniswerken. SWOU11615 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Inleiding

Het projectgebied is gelegen ten zuiden van de Hobokense polder, in de wijk ‘Hertogvelden’ dat zich tussen de Schelde en de treinsporen bevindt. Het projectgebied behelst de volledige Karel du Boislaan en een stukje van de Lumbeeckstraat.

Planningscontext

Deze zone is onderdeel van:

  1. het GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen. Dit document werd goedgekeurd op 19 juni 2009.

Deze zone is geen onderdeel van een actueel masterplan of beeldkwaliteitsplan.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

  • Karakter

In de Karel du Boislaan staan hoofdzakelijk huizen met voortuinen. De bomen aan weerszijden van de straat geven de straat een beeldbepalend karakter.

  • Groen

In de straat staan aan weerszijden lindebomen. Door de slechte ligging van de bomen in het voetpad heeft het districtscollege beslist dat deze aan de zijde van de huizen vervangen worden.

  • Mobiliteit

De straat is doodlopend. De voetpaden zijn slecht toegankelijk door de slechte staat en ligging van de bomen. Het betreft een woonstraat met dubbelrichtingsverkeer en waar een snelheidsregime van 30 km/u geldt. Door de lengte van de straat is verkeersremming met tussenafstanden van 80 m -100 m  aangewezen.

  • Gebruik

De straat kent voornamelijk een woonfunctie. De Karel du Boislaan grenst aan de noordelijke zijde aan voetbalvelden en tennisvelden. In de straat wordt er ook een toegang voorzien tot een deel van deze aangrenzende terreinen.

De strook aan de zijde van de voetbalvelden wordt enkel gebruikt door mensen die er met hun hond wandelen. De straat wordt veel gebruikt door fietsers vermits zij de verbinding maakt tussen het veer en de fietssnelweg van Hemiksem naar Antwerpen centrum. Er zijn ook twee fietsdoorsteekjes in de straat die frequent gebruikt worden. De Karel du Boislaan is een rustige straat waar ook geen parkeerdruk heerst (uitgezonderd op zondag wanneer het voetbal is).

  • Techniek

De verlichting is te vernieuwen alsook de riolering die een gescheiden systeem zal krijgen.

Algemene randvoorwaarden

  • riolering vernieuwen;
  • parkeren aan weerszijden behouden;
  • bomen aan straatzijde huizen vervangen;
  • neutrale bomenbalans;
  • verlichting te vernieuwen;
  • inritten vrijhouden.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • maatgevend gebruik: auto-auto;
  • markeringen (zebrapaden): geen nodig in goed ingerichte zone 30;
  • snelheidsregime: 30 km/u;
  • snelheidsremmers in de straat: ja, op regelmatige afstand;
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts;
  • verkeerssamenstelling: gemengd verkeer;
  • parkeerorganisatie: langsparkeren;
  • rijrichting: dubbel.

Ambitie

Het creëren van een aangename woonstraat waarbij een groen beeld centraal staat en snelheidsremmende maatregelen worden doorgevoerd.

Concept

  • bij de heraanleg van de Karel du Boislaan wordt het voetpad aan de zijde van de huizen minstens 1.80 m breed. Aan de zijde van de voetbalvelden komt er een uitstapstrook in half verharding;
  • er komen twee groenstroken in de straat om het bestaande groene karakter van de straat te versterken. Een groene strook met beplanting langs de voetbalvelden waar de bomen staan en een groene strook aan de zijde van de huizen. Deze laatste zal tussen het voetpad en de parkeerstrook komen te liggen en zal bestaan uit gras in combinatie met grasdallen ter hoogte van de inritten;
  • de parkeervakken worden aangelegd in kasseien. De wegbreedte wordt afgestemd op de gebruikers en de toegestane snelheid (30 km/u);
  • de bomen bevinden zich half in de parkeerstrook en half in de groene strook zodat er grote plantvakken kunnen worden voorzien waarin de bomen alle kansen krijgen om te groeien;
  • alle kruispunten alsook de fietsdoorsteekjes worden voorzien van een plateau om de snelheid in de straat af te remmen;
  • het parkeren aan beide zijden van de straat blijft behouden. Ter hoogte van het stukje dat in de Lumbeeckstraat ligt zal er slechts aan een zijde geparkeerd mogen worden.

Het concept resulteert vermoedelijk in een negatieve parkeerbalans (-6 parkeerplaatsen) en een neutrale bomenbalans.

De negatieve parkeerbalans is een gevolg van het inrichten van verschillende verkeersplateaus om de verkeersveiligheid in de straat te verhogen.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
advies coördinatieoverleg Openbaar Domein 26 juni 2017 --
projectdefinitie en concept goedkeuring districtscollege Hoboken 29 augustus 2017 196

Het districtscollege van Hoboken wenst de Karel du Boislaan heraan te leggen omwille van de slechte staat van de weg. De grote bomen in de straat zorgen voor wortelopdruk in het voetpad. De voetpaden zijn ook slecht toegankelijk  omdat de bomen zich midden in het voetpad bevinden.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

In de zitting 29 augustus 2017 (jaarnummer 196) keurde het districtscollege van Hoboken de projectdefinitie en het concept goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SHO010201A00000.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Karel du Boislaan is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft een gunstig advies (26 juni 2017) op het voorgestelde concept op voorwaarde dat

-          de aansluiting van het project (spoorwegovergang) afgestemd wordt  met het project Hertoglei-Fodderiestraat;

-          bij verdere uitwerking van de bomen aandacht wordt geschonken voor de parkeerbalans bij de plateaus en informele doorsteken;

-          thv de inritten de groene strook in  grasdallen voorzien wordt;

-          de verlichting in VO reeds ingetekend wordt.  

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SHO01 - Wonen, economische functies en publieke voorzieningen zijn gevarieerd, nabij en bereikbaar in elk buurt- en districtscentrum met propere, goed onderhouden en aangename publieke ruimte
1SHO0102 - De ruimtelijke structuur, identiteit en kwaliteit op het niveau van de districten, wijken en buurten zijn versterkt
1SHO010201 - Projecten voor de (her)aanleg van het publiek domein zijn gerealiseerd van ontwerp tot en met uitvoering

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (26 juni 2017) voor de wegeniswerken in de Karel du Boislaan, in het district Hoboken.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20170626_COD_11615.pdf
  • 20170616_11615_PD_DEF.pdf