Inleiding
Het projectgebied is gelegen ten zuiden van de Hobokense polder, in de wijk ‘Hertogvelden’ dat zich tussen de Schelde en de treinsporen bevindt. Het projectgebied behelst de volledige Karel du Boislaan en een stukje van de Lumbeeckstraat.
Planningscontext
Deze zone is onderdeel van:
Deze zone is geen onderdeel van een actueel masterplan of beeldkwaliteitsplan.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
In de Karel du Boislaan staan hoofdzakelijk huizen met voortuinen. De bomen aan weerszijden van de straat geven de straat een beeldbepalend karakter.
In de straat staan aan weerszijden lindebomen. Door de slechte ligging van de bomen in het voetpad heeft het districtscollege beslist dat deze aan de zijde van de huizen vervangen worden.
De straat is doodlopend. De voetpaden zijn slecht toegankelijk door de slechte staat en ligging van de bomen. Het betreft een woonstraat met dubbelrichtingsverkeer en waar een snelheidsregime van 30 km/u geldt. Door de lengte van de straat is verkeersremming met tussenafstanden van 80 m -100 m aangewezen.
De straat kent voornamelijk een woonfunctie. De Karel du Boislaan grenst aan de noordelijke zijde aan voetbalvelden en tennisvelden. In de straat wordt er ook een toegang voorzien tot een deel van deze aangrenzende terreinen.
De strook aan de zijde van de voetbalvelden wordt enkel gebruikt door mensen die er met hun hond wandelen. De straat wordt veel gebruikt door fietsers vermits zij de verbinding maakt tussen het veer en de fietssnelweg van Hemiksem naar Antwerpen centrum. Er zijn ook twee fietsdoorsteekjes in de straat die frequent gebruikt worden. De Karel du Boislaan is een rustige straat waar ook geen parkeerdruk heerst (uitgezonderd op zondag wanneer het voetbal is).
De verlichting is te vernieuwen alsook de riolering die een gescheiden systeem zal krijgen.
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
Het creëren van een aangename woonstraat waarbij een groen beeld centraal staat en snelheidsremmende maatregelen worden doorgevoerd.
Concept
Het concept resulteert vermoedelijk in een negatieve parkeerbalans (-6 parkeerplaatsen) en een neutrale bomenbalans.
De negatieve parkeerbalans is een gevolg van het inrichten van verschillende verkeersplateaus om de verkeersveiligheid in de straat te verhogen.
fase | actie | datum | jaarnummer |
advies | coördinatieoverleg Openbaar Domein | 26 juni 2017 | -- |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Hoboken | 29 augustus 2017 | 196 |
Het districtscollege van Hoboken wenst de Karel du Boislaan heraan te leggen omwille van de slechte staat van de weg. De grote bomen in de straat zorgen voor wortelopdruk in het voetpad. De voetpaden zijn ook slecht toegankelijk omdat de bomen zich midden in het voetpad bevinden.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
In de zitting 29 augustus 2017 (jaarnummer 196) keurde het districtscollege van Hoboken de projectdefinitie en het concept goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SHO010201A00000.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Karel du Boislaan is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft een gunstig advies (26 juni 2017) op het voorgestelde concept op voorwaarde dat
- de aansluiting van het project (spoorwegovergang) afgestemd wordt met het project Hertoglei-Fodderiestraat;
- bij verdere uitwerking van de bomen aandacht wordt geschonken voor de parkeerbalans bij de plateaus en informele doorsteken;
- thv de inritten de groene strook in grasdallen voorzien wordt;
- de verlichting in VO reeds ingetekend wordt.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (26 juni 2017) voor de wegeniswerken in de Karel du Boislaan, in het district Hoboken.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.