Met deze campagne wil de stad Antwerpen en Lokale Politie Antwerpen de inwoners van de stad aansporen tot hoffelijker gedrag in het verkeer. De campagne wil alle weggebruikers in Antwerpen op een positieve en activerende manier aanspreken op hun gezamenlijke verantwoordelijkheid om kinderen veilig naar school te laten gaan.
Verkeersveiligheid en veilig naar school is een verhaal waar zeer veel mensen geëngageerd in zijn. De veiligheid van kinderen, op weg naar school, is voor elke ouder en voor elk kind belangrijk. Mensen reageren vaak geërgerd en kwaad als ze geconfronteerd worden met andere weggebruikers die het verkeer onveilig maken. Maar als ze zelf op weg zijn (naar school) wordt er minder stilgestaan bij het feit dat ook anderen op weg kunnen zijn naar school en dat hun eigen gedrag in het verkeer voor die mensen onveilige situaties kan creëren. Tegelijk beseffen ze wel dat een minimum aan moeite en hoffelijkheid al een wereld van verschil kan maken.
Campagne
Deze campagne kiest er expliciet voor om positief gedrag te bekrachtigen (beloond worden omdat je hoffelijk bent in het verkeer). Deze positieve hoofdlijn kan op de volgende manieren aangevuld worden:
Tone of voice is positief, waarderend, respectvol, niet belerend en niet betuttelend.
De campagne focust op iedereen die in de ochtendspits of avondspits in de stad Antwerpen onderweg is en schoolgaande kinderen tegenkomt (of het zelf is): voetgangers, fietsers, autobestuurders.
Kernboodschap
Bedankt om kinderen veilig naar school te laten gaan.
Doelstelling
Alle weggebruikers (voetgangers, fietsers en automobilisten) sensibiliseren rond wat ze zelf kunnen doen voor een stad met veilig verkeer. Het is een campagne die appelleert aan de verantwoordelijkheidszin van elke Antwerpenaar.
Mogelijke media
De volgende kanalen zullen ingezet worden:
Campagneperiode
De campagne start op 21 augustus 2017 en loopt tot 24 september 2017.
Jaarlijks organiseren de stad Antwerpen en Lokale Politie Antwerpen samen een verkeersveiligheidscampagne bij de start van het schooljaar. Binnen het verkeersveiligheidsbeleid ligt de nadruk op de verantwoordelijkheid die elke weggebruiker heeft om van de stad Antwerpen een meer verkeersveilige stad te maken. Deze filosofie werd de afgelopen jaren doorgetrokken naar de verkeersveiligheidscampagne van de stad Antwerpen en Lokale Politie Antwerpen. Dit jaar wordt de nadruk gelegd op hoffelijkheid uitgewerkt binnen het thema terug naar school. Dit sluit naadloos aan bij de vierde pijler van het verkeersveiligheidsveld, die beschreven staat binnen het bestuursakkoord 2013-2018: educatie, infrastructuur, handhaving en betrokkenheid.
De campagne Verkeersveiligheid 2017 is voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing een strategisch releaseproject en is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2017-2019, goedgekeurd door het college in de zitting van 9 december 2016 (jaarnummer 10706).
Voor de creatie en productie van de campagne van Verkeersveiligheid wordt 150.000,00 EUR inclusief btw voorzien (media-aankoop en productie). Dit komt uit het verkeersveiligheidsfonds van de verkeerspolitie.
Kostenplaats: 5312076000
Functiegebied: 1SVG081005A00000
Intern ordernummer: 531047663
De uitgaven voor de productie van abribussen en affiches verlopen via raamcontracten.
De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract dat de stad heeft met Maxus Belgium nv.
De strategie, creatie en fotografie van de campagnebeelden gebeurt via het raamcontract dat de stad heeft met Kunstmaan.
Het college keurt de principes voor de campagne van verkeersveiligheid 2017 goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
OS en AOB | uitwerken van het concept ‘influencers’ in schoolomgevingen |