Terug

2017_CBS_07194 - Campagne verkeersveiligheid 2017 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/08/2017 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Caroline Bastiaens, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2017_CBS_07194 - Campagne verkeersveiligheid 2017 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring 2017_CBS_07194 - Campagne verkeersveiligheid 2017 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Met deze campagne wil de stad Antwerpen en Lokale Politie Antwerpen de inwoners van de stad aansporen tot hoffelijker gedrag in het verkeer. De campagne wil alle weggebruikers in Antwerpen op een positieve en activerende manier aanspreken op hun gezamenlijke verantwoordelijkheid om kinderen veilig naar school te laten gaan.

Verkeersveiligheid en veilig naar school is een verhaal waar zeer veel mensen geëngageerd in zijn. De veiligheid van kinderen, op weg naar school, is voor elke ouder en voor elk kind belangrijk. Mensen reageren vaak geërgerd en kwaad als ze geconfronteerd worden met andere weggebruikers die het verkeer onveilig maken. Maar als ze zelf op weg zijn (naar school) wordt er minder stilgestaan bij het feit dat ook anderen op weg kunnen zijn naar school en dat hun eigen gedrag in het verkeer voor die mensen onveilige situaties kan creëren. Tegelijk beseffen ze wel dat een minimum aan moeite en hoffelijkheid al een wereld van verschil kan maken.

Campagne
Deze campagne kiest er expliciet voor om positief gedrag te bekrachtigen (beloond worden omdat je hoffelijk bent in het verkeer). Deze positieve hoofdlijn kan op de volgende manieren aangevuld worden:

  • door herhaald positief aan te spreken op plichtsbesef;
  • door handhaving door de Lokale Politie Antwerpen;
  • door in te spelen op actieve betrokkenheid bij de campagne.

Tone of voice is positief, waarderend, respectvol, niet belerend en niet betuttelend.

De campagne focust op iedereen die in de ochtendspits of avondspits in de stad Antwerpen onderweg is en schoolgaande kinderen tegenkomt (of het zelf is): voetgangers, fietsers, autobestuurders.     

Kernboodschap

Bedankt om kinderen veilig naar school te laten gaan. 

Doelstelling
Alle weggebruikers (voetgangers, fietsers en automobilisten) sensibiliseren rond wat ze zelf kunnen doen voor een stad met veilig verkeer. Het is een campagne die appelleert aan de verantwoordelijkheidszin van elke Antwerpenaar. 

Mogelijke media
De volgende kanalen zullen ingezet worden:

  • eigen outdoorkanalen: affichage van 21 augustus 2017 tot en met 10 september 2017;
  • affiches in de voetgangerstunnel;
  • communicatiekanalen Lokale Politie Antwerpen (LPA): www.politieantwerpen.be, Twitter en Instagram LPA;
  • media-aankoop (affichage en digitale kanalen) op doelgroep Antwerpenaren;
  • kanalen van stakeholders;
  • de redactie van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing bekijkt hoe deze campagne via de stedelijke mediakanalen maximaal kan ondersteund worden;
  • affiches in scholen. 

Campagneperiode
De campagne start op 21 augustus 2017 en loopt tot 24 september 2017.

Juridische grond

  • Voor de aankoop van mediaruimte wordt gebruik gemaakt van bestek 2014/2518, goedgekeurd door het college op 23 januari 2015 (jaarnummer 512).
  • Voor de productie van de campagne en campagnemateriaal werd gebruik gemaakt van bestek 2015/3203, goedgekeurd door het college op 15 april 2016 (jaarnummer 3240).
  • Voor de productie van drukwerk werd gebruik gemaakt van bestek 2013/1998, goedgekeurd op 14 februari 2014 (jaarnummer 1550).
  • Voor de uitgaven die buiten deze bestekken vallen, wordt gebruik gemaakt van de procedure vastgelegd in de wet op de overheidsopdrachten. Krachtens artikel 42, §1, 1°, a) wet overheidsopdrachten 17 juni 2016, samen gelezen met artikel 90, eerste lid, 1° KB Plaatsing 18 april 2017, kan een opdracht worden geplaatst volgens de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor zover de goed te keuren uitgave lager is dan 135.000,00 EUR exclusief btw.

Aanleiding en context

Jaarlijks organiseren de stad Antwerpen en Lokale Politie Antwerpen samen een verkeersveiligheidscampagne bij de start van het schooljaar. Binnen het verkeersveiligheidsbeleid ligt de nadruk op de verantwoordelijkheid die elke weggebruiker heeft om van de stad Antwerpen een meer verkeersveilige stad te maken. Deze filosofie werd de afgelopen jaren doorgetrokken naar de verkeersveiligheidscampagne van de stad Antwerpen en Lokale Politie Antwerpen. Dit jaar wordt de nadruk gelegd op hoffelijkheid uitgewerkt binnen het thema terug naar school. Dit sluit naadloos aan bij de vierde pijler van het verkeersveiligheidsveld, die beschreven staat binnen het bestuursakkoord 2013-2018: educatie, infrastructuur, handhaving en betrokkenheid.

De campagne Verkeersveiligheid 2017 is voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing een strategisch releaseproject en is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2017-2019, goedgekeurd door het college in de zitting van 9 december 2016 (jaarnummer 10706).

Algemene financiële opmerkingen

Voor de creatie en productie van de campagne van Verkeersveiligheid wordt 150.000,00 EUR inclusief btw voorzien (media-aankoop en productie). Dit komt uit het verkeersveiligheidsfonds van de verkeerspolitie.

Kostenplaats: 5312076000
Functiegebied: 1SVG081005A00000
Intern ordernummer: 531047663

De uitgaven voor de productie van abribussen en affiches verlopen via raamcontracten.
De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract dat de stad heeft met Maxus Belgium nv.
De strategie, creatie en fotografie van de campagnebeelden gebeurt via het raamcontract dat de stad heeft met Kunstmaan.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1HMB01 - Antwerpen is een verkeersveilige stad dankzij een geïntegreerde aanpak
1HMB0102 - Een gedragsverandering heeft plaatsgevonden op verkeersveiligheidsgebied door maatregelen als verkeerseducatie en -campagnes
1HMB010203 - Jaarlijks is een grote verkeerscampagne georganiseerd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de principes voor de campagne van verkeersveiligheid 2017 goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
OS en AOB uitwerken van het concept ‘influencers’ in schoolomgevingen