Terug

2017_CBS_07095 - District Antwerpen. Hertoginstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/08/2017 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Caroline Bastiaens, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2017_CBS_07095 - District Antwerpen. Hertoginstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2017_CBS_07095 - District Antwerpen. Hertoginstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Hertoginstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 20 september 2010 (jaarnummer 1276);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als nummer 24 "Omgeving Sint-Vincentiusstraat";
  • is opgenomen in de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren;
  • is opgenomen in de proefopstelling "hinderlijk parkeren aan uitritten", dat goedgekeurd werd door het college van 23 december 2016 (jaarnummer 11317).

In de Hertogingstraat geldt het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, met toegelaten rijrichting naar de Mechelsesteenweg. Het parkeren is langs beide zijden toegelaten.

De middelbare school die daar gevestigd is, ontvangt dagelijks 750 leerlingen. Veel van hen komen met de fiets.

Doordat het rijbaanprofiel te smal is en door het grote aantal leerlingen die zich met de fiets verplaatsen, en vaak in clusters toekomen en of vertrekken, ontstaat 's ochtends en 's namiddags een veiligheidsprobleem met het kruisen van gemotoriseerd verkeer.

Daarom wordt voorgesteld om als proefopstelling een schoolstraat te organiseren in de Hertoginstraat en dit voor een gans schooljaar. Dit ter bevordering van de veilige schoolomgeving.

Argumentatie

De Hertoginstraat is een eenrichtingstraat uitgezonderd fietsers. De straat wordt ingericht als schoolstraat. In de ochtend en in de namiddag wordt gedurende twee keer een kwartier lang, voorrang gegeven aan de leerlingen die zich te voet of met de fiets verplaatsen.
De school zorgt voor een gemachtigd toezichter die een nadarhek plaatst ter hoogte van de Lange Leemstraat.

Volgende maatregelen worden ingevoerd:

  • het verkeersbord C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder) met onderbord wordt aan de toegang tot de schoolstraat geplaatst. Op het onderbord staat volgende vermelding:
    - Uitgezonderd hulpdiensten en fietsers.
    - Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag, van 8:00 tot 8:15 uur en van 8:50 tot 9:05 uur; van 15:10 tot 15:25 en van 16:00 tot 16:15 uur.
    - Op woensdag van 8:00 tot 8:15 uur en van 8:50 tot 9:05 uur; van 11:50 tot 12:05 en van 12:40 tot 12:55 uur;
  • de bewoners mogen de straat steeds uitrijden.

De proefopstelling start op 4 september 2017 en loopt gedurende gans het schooljaar tot en met 30 juni 2018, voor een periode van tien maanden. Na de proefperiode zal bij een positieve evaluatie de schoolstraat en alle daaraan verbonden maatregelen, definitief worden ingevoerd.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Adviezen

Districtscollege van Antwerpen, advies van 31 juli 2017 (jaarnummer 537) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 24 juli 2017 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Hertoginstraat goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SL/WO/SWO

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/MOB

SW/MOB en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/MOB

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20100920_GR_1276.pdf