De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De Hertoginstraat in het district Antwerpen:
In de Hertogingstraat geldt het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, met toegelaten rijrichting naar de Mechelsesteenweg. Het parkeren is langs beide zijden toegelaten.
De middelbare school die daar gevestigd is, ontvangt dagelijks 750 leerlingen. Veel van hen komen met de fiets.
Doordat het rijbaanprofiel te smal is en door het grote aantal leerlingen die zich met de fiets verplaatsen, en vaak in clusters toekomen en of vertrekken, ontstaat 's ochtends en 's namiddags een veiligheidsprobleem met het kruisen van gemotoriseerd verkeer.
Daarom wordt voorgesteld om als proefopstelling een schoolstraat te organiseren in de Hertoginstraat en dit voor een gans schooljaar. Dit ter bevordering van de veilige schoolomgeving.
De Hertoginstraat is een eenrichtingstraat uitgezonderd fietsers. De straat wordt ingericht als schoolstraat. In de ochtend en in de namiddag wordt gedurende twee keer een kwartier lang, voorrang gegeven aan de leerlingen die zich te voet of met de fiets verplaatsen.
De school zorgt voor een gemachtigd toezichter die een nadarhek plaatst ter hoogte van de Lange Leemstraat.
Volgende maatregelen worden ingevoerd:
De proefopstelling start op 4 september 2017 en loopt gedurende gans het schooljaar tot en met 30 juni 2018, voor een periode van tien maanden. Na de proefperiode zal bij een positieve evaluatie de schoolstraat en alle daaraan verbonden maatregelen, definitief worden ingevoerd.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Het college keurt de proefopstelling in de Hertoginstraat goed.
Dienst |
Taak |
---|---|
SL/WO/SWO |
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/MOB |
SW/MOB en LP/VK |
in samenspraak de proefopstelling evalueren |
SW/MOB |
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen] |
SW/B&O |
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen |