Het voorstel van het Havenbedrijf omvat verschillende onderdelen, met uiteenlopende implicaties. Hierdoor kan moeilijk meteen eenduidig op het voorstel geantwoord worden. Onderstaand worden verschillende aspecten toegelicht.
Uitgangspunten protocol
Het voorstel van het Havenbedrijf voor de timing van de overdracht van gronden wijkt af van de principes zoals overeengekomen in het protocol stad - haven.
Kaaimuren en watervlakken
De timing zoals vooropgesteld door het Havenbedrijf is logisch. De stad Antwerpen engageerde zich in de beheersovereenkomst reeds tot beheer en onderhoud. Dan is eigendom de volgende logische stap. Op dit vlak situeren zich twee belangrijke aandachtspunten:
Bruggen en kunstwerken
Op 20 maart 2002 (jaarnummer 3278) besliste het college het Masterplan Eilandje goed te keuren als onderlegger voor de verdere ontwikkeling van het Eilandje. De globale visie uit het Masterplan werd thematisch verder uitgewerkt en verfijnd in vier beeldkwaliteitsplannen; het beeldkwaliteitsplan voor de buitenruimte, het beeldkwaliteitsplan voor de architectuur, het waterplan en het groenplan.
Het Waterplan Eilandje werd door het college goedgekeurd op 7 mei 2004 (jaarnummer 4652). De hoofddoelstelling van het plan is het maximaal ontwikkelen van het maritieme karakter van het Eilandje.
Het samenwerkingsprotocol tussen de stad Antwerpen en Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 16 februari 2009 (jaarnummer 197) vermeldt in artikel zes dat als algemeen uitgangspunt geldt dat dokken, bruggen, kaaimuren en oevers binnen het ‘gebied Eilandje’ in de totaliteit op termijn aan de stad Antwerpen zullen worden overgedragen. Het protocol bepaalde ook dat het Havenbedrijf in afwachting van een overdracht in afspraak met stad Antwerpen en AG VESPA renovaties aan de kaaimuren zou uitvoeren binnen een enveloppe van 11 à 13 miljoen euro. Het college bevestigde deze uitgangspunten bij de goedkeuring van het rapport over de stand van zaken door de beleidsgroep stad - haven op 5 december 2014 (12488).
In de dienstverleningsovereenkomst tussen stad en Havenbedrijf, goedgekeurd door de Gemeenteraad op 27 juni 2016 (jaarnummer 449), engageerde de stad zich ertoe om de beheerstaken op zich te nemen van onder meer de kaaimuren, dokken en toebehoren. Dit gebeurde in afwachting van de definitieve eigendomsoverdracht. Tegelijkertijd kreeg de stad Antwerpen het gebruiksrecht over de watervlakken en kaaimuren.
In het eerder vermelde protcol stad haven werd in artikel 3 opgenomen dat voor de gefaseerde overdracht van de gronden het principe van een kosteloze overdracht geldt, telkens per logisch afgebakend deelgebied (Oude dokken, Cadixwijk, Montevideowijk, Droogdokkeneiland, Kempeneiland, zone Noorderlaan - Asiadok en Mexicoeiland). Daarbij werd niet uitgesloten deelgebieden over te dragen vooraleer alle lopende concessies afgelopen zijn. Onder andere aanwezige havenactiviteiten, eventuele nieuwe stedelijke ontwikkelingen en andere factoren die een rol kunnen spelen in de herontwikkeling moeten mee in rekening genomen worden.
Op 25 maart 2011 keurde het college het Waterplan + voor het Eilandje goed. Hierin worden de krachtlijnen voor de ontwikkeling van het Eilandje vastgelegd en wordt een ligplaatsenregeling vastgelegd voor flexibele ligplaatsen en vaste ligplaatsen.
Op 26 oktober 2015 werd het Politiereglement voor het stadshavengebied door de gemeenteraad goedgekeurd (jaarnummer 598). Sinds 1 januari 2016 is het stedelijk havengebied onder het beheer van de stad Antwerpen en is het Politiereglement voor het stadshavengebied van toepassing.
Op 2 december 2016 keurde het college het toekomstscenario 'Innovatieve Stadshaven' voor Eilandje Fase 2 goed (jaarnummer 9962). AG Vespa kreeg hierin opdracht om de onderhandeling met het Havenbedrijf over de gefaseerde overdracht van het grondgebied met bijbehorende concessies op te starten, zodat er een actieve grondregie kan worden opgezet om de gewenste profilering van het gebied te kunnen realiseren.
Op basis van voorafgaande besprekingen tussen stad Antwerpen, Havenbedrijf en AG VESPA maakte het Havenbedrijf een onderhandelingsvoorstel over aan de stad Antwerpen. Dat omvat de overdracht van dokken (kaaimuren en watervlakken) na realisatie van de afgesproken renovatiewerken, een overdracht van de bestaande kunstwerken aanwezig op het Eilandje (al dan niet in gebruik) en een gefaseerde overdracht van de gronden. Naar timing zou dit het volgende betekenen:
Timing | Over te dragen |
Kwartaal 1 2018 |
|
Kwartaal 4 2018 | zuidkaai Houtdok en noordwestkaai Kempisch dok |
Na uitvoering renovatie, datum te bepalen | Willemdok, Bonapartedok, noordkaai Houtdok, westkaai Suezdok, zuidoostkaai Kattendijkdok en noordwestkaai Asiadok |
Te bepalen in overleg tussen stad en Havenbedrijf - nog geen timing voorgesteld | Mexicobruggen |
2024 | Overdracht gronden Asiadok-oostkaai (langs Noorderlaan). |
2044 | Overdracht gronden Mexicoeiland na aflopen huidige langstlopende concessie (uitgezonderd gronden Havenhuis en Zaha-Hadidplein). |
Het college keurt de collegiale brief aan het Havenbedrijf Antwerpen goed.
Het college geef opdracht aan:
Dienst | opdracht |
SC |
|
AG Vespa |
|