De Vlaamse regering legt via haar besluit van 18 juli 2003 (artikel 3) voor elke gemeente de norm op van één vergunde taxi per duizend inwoners. Volgens artikel 4 van hetzelfde besluit kan een gemeente per gemotiveerde gemeenteraadsbeslissing deze norm verhogen of verlagen met ten hoogste 20 procent. In het verleden heeft stad Antwerpen verschillende jaren de norm verlaagd met 20%.
De taxi verdient een prominente plaats in de stedelijke mobiliteit. Het taxigebruik zal maar stijgen als er voldoende taxi's beschikbaar zijn (er moet voldoende aanbod zijn om de vraag aan te zwengelen). In 2014 koos het huidig beleid er dan ook voor om de verlaging van de norm met 20% geleidelijk aan weg te werken. Geleidelijk betekent stap voor stap, gespreid over meerdere jaren. Dit past binnen de bredere beleidsaanpak voor de taxisector zoals herkenbaarheid, verduurzaming, kwaliteit van de dienstverlening, taxistandplaatsen, controle en handhaving, ... Deze pakt het stadsbestuur aan in nauw overleg met de taxisector.
De voorbije jaren stelde de gemeenteraad op het einde van het jaar telkens het aantal te vergunnen taxivoertuigen vast voor het komende jaar, dus nu voor 2018. Om de continuïteit te garanderen (gemeenteraadsverkiezingen 2018), legt de gemeenteraad nu ook het aantal te vergunnen taxivoertuigen vast voor 2019.
In de jaren 2015 tot 2017 werd de norm verlaagd van -16% (2015) tot -12% (2016) en -8% (2017), dus elk jaar ging er 4% af van de initiële 20%. Dezelfde afbouw doorgetrokken voor 2018 en 2019, resulteert in -4% voor 2018 en 0% voor 2019. Uiteindelijk is dan vanaf 2019 de Vlaamse norm van 1 op 1.000 inwoners bereikt.
Het aantal inwoners bedraagt op dit moment 521.946. Theoretisch mag de stad in 2018 dus 522 taxivoertuigen vergunnen. Een verlaging van de norm tot -4% geeft voor 2018 een aantal te vergunnen taxivoertuigen van 501, of 22 extra tegenover dit jaar. Voor 2019 is de basis ook het aantal inwoners van 2017 en bedraagt het aantal te vergunnen taxivoertuigen dan 522 (of exact de Vlaamse norm van 1 op 1.000 inwoners). Wat een stijging betekent van 21 voertuigen tegenover 2018.
Decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg en de wijzigingsdecreten.
Besluit van 18 juli 2003 van de Vlaamse regering betreffende de taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder en de wijzigingsbesluiten.
Stedelijk reglement voor de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder, goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 oktober 2017 (jaarnummer 596)
Op 19 december 2016 besliste de gemeenteraad om in overeenstemming met de artikelen 3 en 4 van het besluit van de Vlaamse regering van 18 juli 2003 het aantal voertuigen voor de exploitatie van een taxidienst vast te stellen op 479 voor het jaar 2017 (jaarnummer 788). Dit besluit was gebaseerd op het aantal inwoners van stad Antwerpen in oktober 2016.
In november 2017 bedraagt het aantal inwoners van de stad 521.946. Dit is een aangroei tegenover vorig jaar.
In artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2003 is bepaald dat de gemeenteraad kan afwijken van het aantal te vergunnen taxi's (norm van 1 op 1.000 inwoners).
De gemeenteraad beslist om overeenkomstig artikelen 3 en 4 van het besluit van de Vlaamse regering van 18 juli 2003 het aantal voertuigen voor de exploitatie van een taxidienst vast te stellen op 501 voor het jaar 2018.
De gemeenteraad beslist om overeenkomstig artikelen 3 en 4 van het besluit van de Vlaamse regering van 18 juli 2003 het aantal voertuigen voor de exploitatie van een taxidienst vast te stellen op 522 voor het jaar 2019.