De stad Antwerpen en de afdeling wegen en verkeer van de Vlaamse overheid (AWV) renoveren de gelijkvloerse aanleg van de Turnhoutsepoort. Aansluitend hierop worden de poortconstructies aangepakt. Na het verwijderen van al de reclamepanelen worden de oorspronkelijke poorten meer zichtbaar en is een reiniging en renovatie aan de orde. De Statieleipoort wordt afgesloten voor autoverkeer en zal gerenoveerd worden voor haar nieuwe functie als fiets- en voetgangerspoort.
De lijst met werken staat opgesomd in de overeenkomst. Infrabel geeft expliciet toelating om deze werken uit te voeren.
Naar beheer zijn duidelijke afspraken gemaakt. De bijkomende verlichting die wordt voorzien, is aangesloten op het openbaar verlichtingsnet. Het onderhoud hiervan is voor de stad Antwerpen. De andere ingrepen raken aan en maken deel uit van de spoorwegconstructie. Onderhoud hiervan is voor Infrabel.
De aansprakelijkheid tijdens de werken is ook benoemd. Omdat AG VESPA de werken uitvoert als gedelegeerd bouwheer voor de stad Antwerpen zijn zij een derde partij bij het ondertekenen van de overeenkomst.
Het uitvoeringsdossier wordt, na de ondertekening van de overeenkomst, ter goedkeuring voorgelegd aan het college. De budgetten worden op dat moment vastgelegd.
Op 14 juli 2017 keurde het college (2017_CBS_06445) het definitief ontwerp voor de renovatie van de fietspoort en de gevelreiniging van de Turnhoutsepoort goed. In dit collegepunt gaf het college de opdracht aan AG VESPA om de bouwaanvraag in te dienen en de werken uit te voeren. AG VESPA is bijgevolg partner in voorliggende overeenkomst.
De poortconstructies zijn eigendom van Infrabel.
Voor een goede uitvoering van de werken moet de stad Antwerpen samen met AG VESPA afspraken maken met Infrabel. Dit gebeurt in voorliggende overeenkomst.
Het college legt de overeenkomst over de Turnhoutsepoort tussen Infrabel, de stad Antwerpen en AG VESPA ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.