De buurt- en voetwegen die in het kader van Masterplan 2020 afgeschaft dienen te worden hebben geen functie meer, zijn in onbruik geraakt en zijn voor het grootste gedeelte niet meer terug te vinden op het terrein. Ze kunnen als volgt afgeschaft worden:
Het openbaar onderzoek over de afschaffing van deze buurtwegen heeft voldoende lang gelopen en kan afgesloten worden. Pas na het afsluiten van het openbaar onderzoek door de gemeenteraad kan het dossier overgemaakt worden aan de deputatie van de provincie Antwerpen.
De Wet op de Buurtwegen van 10 april 1841 zoals gewijzigd door het decreet houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot de ruimtelijke ordening en het grond- en pandenbeleid van 4 april 2014 is van toepassing.
Een openbaar onderzoek werd gehouden van 19 oktober 2017 tot en met 18 november 2017. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Buurtweg 11 (district Antwerpen, Oosterweel)
Volgens de Atlas der Buurtwegen ligt buurtweg 11 tussen de spoorwegberm (Oosterweelsteenweg) en de Scheldelaan. De buurtweg doorkruist een havenconcessie en kruist de Scheldelaan. Buurtweg 11 ontsloot en verbond het dorp Oosterweel met zijn omgeving. Bij de uitbreiding van de haven werd het dorp Oosterweel opgespoten. Het dorp bestaat vandaag niet meer en heeft plaats gemaakt voor havenactiviteiten. Hiermee is ook de functie van de buurtweg vervallen. Nieuwe wegen werden aangelegd om het havenverkeer op zijn bestemming te brengen. In de praktijk stellen we vast dat deze buurtweg in onbruik is geraakt en bovendien deels niet meer op het terrein is vast te stellen. De buurtweg is gelegen in havengebied en heeft geen publieke functie meer.
Buurtwegen 1 en 10 (district Antwerpen, Oosterweel)
Volgens de Atlas der Buurtwegen ligt buurtweg 1 tussen de Sloepenweg en de Scheldelaan. Hij doorkruist de Royersluis, dwarst de Noordkasteelvijvers en sluit in de bocht aan op de Scheldelaan.
Buurtweg 10 ligt in het verlengde van buurtweg 1 tussen de Oosterweelsteenweg, de Kastelweg – over concessiegrond – en sluit aan op de Zwarteweg.
In de praktijk stellen we vast dat deze buurtwegen over grote afstanden niet meer toegankelijk en bovendien niet meer op het terrein vast te stellen zijn. Buurtwegen 1 en 10 ontsloten en verbonden het dorp Oosterweel met zijn omgeving. Bij de uitbreiding van de haven werd het dorp Oosterweel opgespoten. Het dorp bestaat vandaag niet meer en heeft plaats gemaakt voor havenactiviteiten. Hiermee is ook de functie van de buurtwegen vervallen. Nieuwe wegen werden aangelegd om het (haven)verkeer op zijn bestemming te brengen. De buurtwegen 1 en 10 zijn gelegen in havengebied en hebben hun functie als buurtweg verloren. Geen van beide buurtwegen hebben nog een publiek belang.
Buurtweg 2 (district Antwerpen, Oosterweel)
Volgens de Atlas der Buurtwegen ligt buurtweg 2 in het Amerikadok tussen de Noordkasteelbruggen en de Royersluis. Deze buurtweg is gelegen in het Amerikadok tussen buurtweg 1 en 3. Buurtweg 3 werd reeds afgeschaft op 30 januari 2014. Buurtweg 2 maakt dan ook geen deel meer uit van een netwerk van buurtwegen, is niet meer terug te vinden op het terrein en is in onbruik geraakt. Doordat de buurtweg zich op het wateroppervlakte van het Amerikadok bevindt is deze niet meer toegankelijk.
Buurtwegen 2, 15 en 19 (district Antwerpen)
Volgens de Atlas der Buurtwegen zijn de buurtwegen 15 en 2 gelegen tussen de Straatsburgbrug/Mexicostraat en de Ring R1. Deze buurtwegen zijn niet meer terug te vinden op het terrein en zijn in onbruik geraakt. Beide verbindingen zijn niet meer toegankelijk. Buurtweg 2 dwarst bestaande gebouwen, het Albertkanaal en de spoorweg. Buurtweg 15 doorkruist bestaande bebouwing. Buurtweg 19 sluit aan op buurtweg 2, kruist het Albertkanaal, het Straatsburgdok, de Noorderlaanbrug, bestaande gebouwen aan de Noorderlaan/Galjoenstraat en stopt ter hoogte van de Groenendaallaan. Deze buurtwegen hebben hun publiek belang verloren, zijn niet meer waarneembaar en toegankelijk en zijn geen onderdeel meer van een netwerk van betreedbare buurtwegen.
Voetweg 30 (district Merksem)
Volgens de Atlas der Buurtwegen doorkuist voetweg 30 een bestaande woonwijk tussen de Groenendaallaan en de Ring R1. De voetweg verbindt de buurtweg 1, ter hoogte van de bestaande snelweg R1 met buurtweg 24 die op 27 maart 1936 werd afgeschaft. Voetweg 30 is geen onderdeel meer van een netwerk van buurtwegen, is niet meer betreedbaar, is niet meer terug te vinden op het terrein en is daardoor in onbruik geraakt.
Buurtweg 1 (districten Antwerpen en Merksem)
Volgens de Atlas der Buurtwegen kruist buurtweg 1 het Albertkanaal, de snelweg R1 en haar op- en afritten en sluit hij aan op de Groenendaallaan. Sinds de aanleg van het Albertkanaal is deze buurtweg doodlopend. Met de aanleg van de snelweg is het doodlopend deel in onbruik geraakt en niet meer toegankelijk. Deze buurtweg is niet meer terug te vinden op het terrein.
Buurtweg 1 en voetweg 22 (district Borgerhout)
Volgens de Altlas der Buurtwegen zijn buurtweg 1 en voetweg 22 gelegen tussen de Buurtspoorweglei en de Parkweg (Rivierenhof). Buurtweg 1 doorkruist een bestaand gebouw en werd reeds gedeeltelijk afgeschaft op 17 augustus 1932 waardoor buurtweg 1 doodlopend werd en geen onderdeel meer uitmaakte van een netwerk van buurtwegen. Buurtweg 22 doorkruist een kantoorgebouw en de verknoping tussen de E313 en de Ring R1. Buurtweg 1 en voetweg 22 zijn al geruime tijd niet meer terug te vinden op het terrein en zijn in onbruik geraakt. De verbindingen zijn niet meer toegankelijk.
Buurtweg 22 (district Merksem)
Volgens de Atlas der Buurtwegen bevindt buurtweg 22 zich deels tussen de spoorweg en de Meierhoek. De buurtweg doorkuist snelweg E19. Buurtweg 22 ging van oorsprong verder door na de Meierhoek en sloot aan op de Hennepstraat. Het deel van buurtweg 22 tussen de Hennepstraat en de Meierhoek is reeds afgeschaft op 6 mei 1993. Hierdoor is het deel van buurtweg 22 tussen de Meierhoek en de spoorweg doodlopend. Dit deel maakt geen onderdeel meer uit van het netwerk van buurtwegen, is niet meer terug te vinden op het terrein en is in onbruik geraakt. De verbinding is niet meer toegankelijk.
Route d’Anvers à Breda (districten Antwerpen en Merksem)
Volgens de Atlas der Buurtwegen verbindt dit deel van de ‘Route d’Anvers à Breda’ de Ring R1 met de Ingenieur Menneslaan. Ze doorkuist een bestaande waterzuiveringsinstallatie. Dit deel van de Route is zwevend doordat het deel van de Route onder de Ingenieur Menneslaan reeds afgeschaft werd op 23 oktober 2014. Het betreffende deel van de Route heeft geen verbindende functie meer, is niet meer terug te vinden op het terrein en is in onbruik geraakt. De verbinding is tevens niet meer toegankelijk. De verbindende functie werd verlegd naar de Groenendaallaan en Schijnpoortweg (autoverkeer) en de Ingenieur Menneslaan (fiets- en voetgangersverkeer).
Route d’Anvers à Turnhout en voetweg 23 (district Borgerhout)
Volgens de Atlas der Buurtwegen verbindt dit deel van de ‘Route d’Anvers à Turnhout’ de Turnhoutsebaan intra muros met de Turnhoutsebaan extra muros over de Ring R1. De Turnhoutsebaan werd verlegd bij de aanleg van de Ring R1. Hierdoor is de verbindende functie van de Route mee verlegd. De Route doorkruist de R1, is niet meer terug te vinden op het terrein en is in onbruik geraakt. Volgens de Atlas der Buurtwegen verbindt voetweg 23 de Turnhoutsebaan extra muros met de Jagersstraat. Deze voetweg doorkruist de aansluiting van de E313 met de ring R1. De voetweg doorkruist de E313, is niet meer terug te vinden op het terrein en is in onbruik geraakt. De verbinding is niet meer toegankelijk.
Artikel 27 van de Wet op de Buurtwegen bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is om te beraadslagen over de afschaffing van een buurtweg.
De gemeenteraad keurt de sluiting van het openbaar onderzoek goed.
De gemeenteraad keurt goed dat bij de deputatie een verzoek wordt ingediend voor de afschaffing van de buurt- en voetwegen in het kader van Masterplan 2020 als volgt: