Inhoud van de aanvraag
Serigiersstraat
Karel Weylerstraat
Waelrantstraat
Bestaande toestand
Serigierstraat
Karel Weylerstraat
Waelrantstraat
Adviezen
Extern
Adviesinstantie
|
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Conclusie |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
5 september 2017 |
19 september 2017 |
voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
5 september 2017 |
6 oktober 2017 |
gunstig |
Intern
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
5 september 2017 |
29 september 2017 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
5 september 2017 |
29 september 2017 |
Toetsing voorschriften
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op deze aanvraag.
Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer wat betreft de Serigiersstraat. Het ontwerp voldoet hieraan.
De algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer is niet van toepassing in de Waelrantstraat en de Karel Weylerstraat. De weg wordt daar immers aangelegd als woonerf. Daardoor mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken. De snelheid van voertuigen is beperkt tot 20 km per uur.
Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Het ontwerp voldoet hieraan.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.De voorliggende aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode (Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).
Omgevingstoets
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien deze aanvraag betrekking heeft op de heraanleg van wegen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De projectzone is gelegen in het district Antwerpen in de Tentoonstellingswijk.
De straten die worden heraangelegd zijn allen woonstraten waar geen groen op het openbaar domein werd aangelegd. Bij de heraanleg van de Serigiersstraat wordt het dubbelrichtingsverkeer gewijzigd naar enkelrichtingsverkeer omwille van het smalle profiel van de straat ter hoogte van de voortuinen. De rijrichting is van de Ryckmansstraat naar de Volhardingstraat. Het parkeren blijft mogelijk aan de even zijde van de straat.
De Karel Weylerstraat en Waelrantstraat zijn beiden de verbinding tussen de Volhardingstraat en een achterliggend parkje. Het zijn doodlopende woonstraten die ingericht worden als woonerf. In de Karel Weylerstraat zullen daar waar mogelijk parkeervakken worden aangelegd, afgebakend met nieuwe bomen. Door de aanwezigheid van vele inritten kunnen in de Waelrantstraat geen parkeervakken worden aangelegd. Om foutparkeren tegen te gaan en de straat een aangenamer uitzicht te geven worden een aantal plantvakken in opstand aangelegd. Het Rockoxplein wordt verder de straat ingetrokken.
Visueel-vormelijke elementen
De rijbaan in de Serigiersstraat wordt 3,8 meter breed en zal worden uitgevoerd in bitumineuze verharding. Aan de even zijde van de straat wordt een parkeerstrook van 2 meter in straatkeien aangelegd. De voetpaden ter hoogte van de voortuinen worden ongeveer 1,5 meter breed. Aan de huizen zonder voortuinen wordt het voetpad ongeveer 3,6 meter breed. Ze worden aangelegd met grijze betonstraatstenen (0,22 x 0,22 x 0,08).
In het midden van de straat wordt een verkeersplateau aangelegd in zwarte betonstraatstenen (0,22 x 0,11 x 0,08). Aan het begin en op het eind van de parkeerstroken worden nieuwe bomen aangeplant in een open boomvak met onderbeplanting. De boomsoort is Ulmus columella.
De Karel Weylerstraat en Waelrantstraat worden van gevel tot gevel op één niveau aangelegd in grijze betonstraatstenen ( 0,22 x 0,22 x 0,08). De parkeervakken in de Karel Weylerstraat worden aangelegd in straatkeien, afgebakend met witte haakjes en aangeduid door een p-tegel. De parkeervakken worden afgebakend met nieuwe bomen. Deze komen in een open boomvak met onderbeplanting. In de Waelrantstraat worden in de plantvakken bomen aangeplant. In beide straten wordt hiervoor de boomsoort Ulmus columella gekozen. Ter hoogte van het Rockoxplein, waarop de Waelrantstraat uitgeeft, wordt een Tilia cordata ‘Böhlje’ aangeplant.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De Serigiersstraat is momenteel aangelegd in straatkeien, dit zorgt voor geluidsoverlast en trillingen. Door de heraanleg zal het comfort van de buurtbewoners worden verhoogd. Om de verkeersveiligheid te garanderen wordt een verkeersplateau aangelegd in het midden van de straat.
Door de Karel Weylerstraat en de Waelrantstraat te vernieuwen worden de toegangen naar de parkjes op het einde van de betreffende straten geaccentueerd wat het gebruiksgenot ten goede komt.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst aanvraag |
3 augustus 2017 |
Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs |
1 september 2017 |
Opening openbaar onderzoek |
11 september 2017 |
Afsluiten openbaar onderzoek |
11 oktober 2017 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
18 december 2017 |
Uiterste datum beslissing |
29 januari 2018 |
Datum verslag GSA |
16 november 2017 |
Gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar |
Coppoolse Martijn |
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Wettelijke bepalingen afhankelijk van de aanvraag
Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de werken en/of handelingen betrekking hebben op: artikel 3, § 3, 2°: het oprichten en wijzigen van infrastructuurwerken met een lengte van meer dan 200 meter. De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 11 september 2017 tot 11 oktober 2017. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 24 oktober 2017.
Bezwaarschriften: omschrijving en beoordeling
Er zijn twee bezwaarschriften ingediend, die handelen over de volgende bezwaren:
1. Een smallere wandelweg voor meer groen:aan de kruispunten zouden de hoeken volledig groen kunnen worden. Een wandelpad voor de voetgangers op de meest logische looplijn is voldoende. De overige ruimte kan groen worden aangelegd.
Beoordeling:
Bij het ontwerp is er getracht zoveel mogelijk groen te voorzien en dit zowel compatibel te maken met de vraag naar voldoende parkeerplekken in de wijk en volgens de verordening voetgangersverkeer. In deze verordening werd opgenomen dat de weg voor voetgangersverkeer breder dan 2 meter steeds een minimale obstakelvrije loopweg van 1,5 meter breedte moet garanderen. In het projectgebied wordt een positieve bomenbalans bereikt van 0 bomen in de huidige toestand naar 13 bomen in de nieuwe toestand. Er komen 12 Ulmus columella en 1 Tilia cordata 'Böhlje' bij.
Het bezwaar is ongegrond.
2. Meer groen voorzien in de Volhardingstraat: de grasstroken voorzien aan de kruising Volhardingstraat- Tentoonstellingslaan zouden kunnen doorlopen tot de rand van de weg. De zitstenen in de bestaande grasstroken in de Volhardingstraat zijn functioneel en interferen met de architectuur.
Beoordeling:
De heraanleg betreft de Serigiersstraat, Karel Weylerstraat en de Waelrantstraat. De Volhardingstraat maakt geen deel uit van deze aanvraag.
Het bezwaar is ongegrond.
3. Overkoepelende visie op de sorteerstraatjes:In het originele plan van de sorteerstraatjes was er eentje voorzien in de Volhardingstraat die na bezwaar uit het plan is gehaald. Maar waar is de nieuwe locatie van dit sorteerstraatje? Informeer de buurt opnieuw over de overkoepelende visie en de spreiding van de sorteerstraatjes over de gehele wijk.
Beoordeling:
In de Volhardingstraat wordt de inrichting van sorteerstraatjes voorzien. Over de exacte locatie van deze straatjes zullen de buurtbewoners ruim op voorhand worden ingelicht. De aanleg van sorteerstraatjes is echter niet vergunningsplichtig en dus niet stedenbouwkundig van aard.
Het bezwaar is ongegrond.
4. Het voorzien van oplaadpunten voor elektrische auto’s:in doodlopende straatjes zoals de Waelrantstraat en de Karel Weylerstraat zouden oplaadpunten voor elektrische auto’s voorzien kunnen worden.
Beoordeling:
Oplaadpunten voor elektrische wagens worden niet standaard voorzien bij de heraanleg van een straat. Ze worden geplaatst nadat een geldige aanvraag werd ingediend door iemand die woont of werkt in Antwerpen en aan de voorwaarden voldoet.
Het bezwaar is ongegrond.
Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure.
Aanvragers: stad Antwerpen, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen.
Ligging van het perceel: Karel Mertensstraat ZN, Serigiersstraat ZN en Waelrantstraat ZN, 2020 Antwerpen.
Kadastrale gegevens: (afd. 9) sectie I 0.
Onderwerp: heraanleggen van de Serigiersstraat, Karel Weylerstraat en Waelrantstraat.
Dossiernummer: 20172028.
Intern dossiernummer: AN8/B/digitaal/GR/.
Type dossier: reguliere procedure.
Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist de bezwaren over de 'zaak van de wegen' te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Serigiersstraat, de Waelrantstraat en de Karel Weylerstraat onder volgende voorwaarde: