Inhoud van de aanvraag
Bestaande toestand
Adviezen
Extern
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Conclusie |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
12 september 2017 |
3 oktober 2017 |
voorwaardelijk gunstig |
Intern
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
12 september 2017 |
15 september 2017 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
12 september 2017 |
Het advies werd niet uitgebracht binnen een termijn van 30 kalenderdagen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan. |
Toetsing voorschriften
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Dam-West, goedgekeurd op 6 januari 2011. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een zone voor publiek domein-art. 7.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op deze aanvraag.
Algemene bouwverordening£
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.
Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde PROJECT-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De voorliggende aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode (Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).
Omgevingstoets
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de heraanleg van de Smallestraat, een korte verbindingsstraat tussen Hardenvoort en de Ijzerlaan. De inrichting van de rijbaan in bestaande toestand wordt afgestemd op de huidige inrichtingsprincipes, en tegelijk wordt het wegdek vernieuwd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bestaande situatie betreft een smalle straat voor plaatselijk verkeer. De straat is aangelegd als kasseiweg en 4 meter breed. Aan de overzijde van de Smallestraat situeert zich een zone met bestaande bedrijven. Ook grenst de projectzone aan een school. Het project bevindt zich mede in de zone 30 van de schoolomgeving. Aan de kant van de bedrijven wordt er dwars op de weg geparkeerd in de berm.
Er is vandaag geen beplanting aanwezig.
Momenteel ligt er in de Smallestraat een gemengde riolering die afwatert naar de Ijzerlaan. In de projectzone treedt er soms wateroverlast op.
De Smallestraat wordt ingericht als een verblijfsgebied met een snelheidsregime van maximum 30 km/u. In een verblijfsgebied is de gedragsaanpassing aan de omgeving zeer belangrijk.
De materialisatie wordt afgestemd op de materialen van de Driesnellenstraat en Chocoladegang (verlengde Joossensgang). Beide projecten zijn momenteel in uitvoering. De verharding van de Smallestraat is voorzien in vierkante grijze betonstraatsteen voor de voetpaden. De parkeerplaatsen worden aangelegd in halfverharding, meer bepaald kassei met open voegen. De rijweg is voorzien in asfalt.
De groenstructuur vertrekt vanuit het principe groene dreef. Langs de Bredastraat vormt zij een verlengde van de bestaande bomenrij die zich in de voetpadzone voor de school bevindt. Onder de bomen is er een stevige onderbeplanting voorzien. De bomen worden in voldoende grote vakken aangeplant, die tegelijk een zone afbakenen waarin het straatmeubilair geplaatst wordt. Dit laatste wordt op een gestructureerde manier ingepland zodat het gebruik van de publieke ruimte optimaal benut wordt. Onder de beplanting wordt begrepen: Stipa tenuissima, Veronicastrum, Achillea terracotta en Ulmus.
Rio-link heeft plannen om de wijk Dam West hydraulisch te isoleren. In eerste instantie zullen zij de toestand van de bestaande riolering nagaan. Tevens wordt nagegaan of er binnen het project mogelijkheden zijn om de volledige wijk minder te belasten. Op basis van deze plannen werd beslist om 1 gemengde riolering te plaatsen in de Smallestraat.
Zowel het advies van Stadsontwikkeling – Ontwerp en uitvoering, als het advies van de brandweer zijn voorwaardelijk gunstig. Als voorwaarde in de vergunning wordt opgelegd te voldoen aan het advies van Stadsontwikkeling en aan het advies van de brandweer.
Bodemreliëf
Met uitzondering van rioleringswerken worden geen wijzigingen aan de bodem voorzien.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De verblijfskwaliteit van de straat wordt verhoogd door de aanplanting van groen. Het lage snelheidsregime blijft behouden. De plant- en parkeervakken, de voetgangersvoorzieningen verhogen de veiligheid, het gebruik, en de zichtbaarheid van gebruikers. De rijbaan wordt aangelegd in asfalt in plaats van met kasseien, wat het rijcomfort verhoogt.
Binnen de grenzen van de rooilijn (met name binnen het openbaar domein) bevindt zich nog grond in eigendom van de privé zoals aangeduid op het opmetingsplan bestaande toestand. Deze gronden zijn nog niet verworven en worden dus niet heraangelegd. Ten westen en ten zuiden van het project bevindt zich een strook grond in eigendom van de stad Antwerpen. Deze kunnen mee heraangelegd worden. De zone voor het project is nog steeds eigendom van ARRO/ABC. Het is de bedoeling dat deze zone na de werken geïntegreerd wordt in het openbaar domein.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
Aan de kant van de bedrijven wordt er dwars op de weg geparkeerd in de berm (ongeveer 20 plaatsen). Rechts van de straat bevindt zich tussen de straat en de bebouwing een groenstrook waar het wild parkeren werd vermeden door plaatsing van strategisch geplaatste stenen. In het nieuwe voorstel worden links 1 parkeerplaats en rechts 9 parkeerplaatsen voorzien (type langsparkeren).
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst aanvraag |
18 augustus 2017 |
Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs |
12 september 2017 |
Opening openbaar onderzoek |
geen |
Afsluiten openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
18 december 2017 |
Uiterste datum beslissing |
9 februari 2018 |
Datum verslag GSA |
16 november 2017 |
Gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar |
Bauwens Karel |
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure.
Aanvragers: Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen nv, Koloniënstraat 40, 1000 Brussel.
Ligging van het perceel: Smallestraat ZN, 2060 Antwerpen.
Kadastrale gegevens: (afd. 7) sectie G 0, (afd. 7) sectie G 32 P, (afd. 7) sectie G 48 E3, (afd. 7) sectie G 53 R en (afd. 7) sectie G 53 P.
Onderwerp: heraanleggen van de Smallestraat.
Dossiernummer: 20172135.
Intern dossiernummer: AN9/B/GR/digitaal/.
Type dossier: reguliere procedure.
Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de rooilijn, het tracé, de uitrusting en de inrichting van de Smallestraat onder volgende voowaarden: