Inhoud van de aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Laatst uitgevoerde vergunning
Bestaande toestand
Adviezen
Adviesinstantie
|
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Conclusie |
lokale politie/ verkeerspolitie |
22 augustus 2017 |
14 september 2017 |
voorwaardelijk gunstig |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
22 augustus 2017 |
4 oktober 2017 |
gunstig |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
22 augustus 2017 |
25 september 2017 |
gunstig |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
22 augustus 2017 |
7 september 2017 |
gunstig |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
22 augustus 2017 |
28 augustus 2017 |
gunstig |
stadsontwikkeling/ ruimte |
22 augustus 2017 |
23 oktober 2017 |
gunstig |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
22 augustus 2017 |
Het advies werd niet uitgebracht binnen een termijn van 30 kalenderdagen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan. |
Toetsing voorschriften
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een gemengd regionaal bedrijventerrein, in een gebied voor stedelijke activiteiten, in een specifiek regionaal bedrijventerrein met watergebonden karakter en in een gebied voor spoorinfrastructuur.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.
Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
Omgevingstoets
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag kadert in de realisatie van het bedrijventerrein Blue Gate. Op het brownfieldterrein ‘Petroleum Zuid’ wordt de nodige weginfrastructuur gerealiseerd waaraan de toekomstige invulling met hoogwaardige bedrijven wordt gekoppeld. Voorafgaand worden de bestaande weginfrastructuur en aanhorige constructies gesloopt en wordt het profiel van het terrein op de gewenste hoogte gebracht. Het terrein wordt verder ingericht met de nodige groenzones en waterbuffers, nutsvoorzieningen en een warmtenet.
In functie van de bedrijven die zich als eerste vestigen op Blue Gate wordt een tijdelijke parking aangelegd.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag zich beperkt tot de aanleg van nieuwe wegenis, groenzones en waterbuffers en een tijdelijke parking.
De tijdelijke parking wordt aangevraagd voor een periode van 5 jaar, telt 185 plaatsen en kadert binnen de algemene parkeerstrategie voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein. Voor de tijdelijke parking wordt rekening gehouden met 70% autogebruik.
De parkeercapaciteit van dit terrein wordt op termijn geïncorporeerd in 3 parkeergebouwen op strategische locaties op de site. De toelichtingsnota verduidelijkt deze toekomstige situatie, die in een latere fase zal worden aangevraagd.
De parkeervolumes houden rekening met een modal split vertrekkende van 70/30, tot finaal de beoogde 50/50, als openbaar vervoer en fietsverkeer meegegroeid zijn met de ontwikkeling van het terrein.
In het kader van voorliggende aanvraag werd advies gevraagd aan de verkeerspolitie. De verkeerspolitie formuleert volgende voorwaarden:
Naar aanleiding van het overleg met de aanvrager, de verkeerspolitie en AG Vespa werd volgende argumentatie toegevoegd aan het dossier door AG Vespa, tevens onderschreven door de dienst mobiliteit van de stad:
Visueel-vormelijke elementen
Voor het terrein van Blue Gate werd een beeldkwaliteitsplan opgemaakt dat zowel de grote infrastructuren weergeeft als randvoorwaarden meegeeft voor de vormgeving van de bedrijfsgebouwen. Voorliggend ontwerp is in overeenstemming met dit beeldkwaliteitsplan.
De tijdelijke parking wordt uitgevoerd in materialen die de tijdelijkheid onderschrijven: rijweg in asfalt, parkeervakken in infiltrerende steenslagverharding.
Cultuurhistorische aspecten
Omdat het project valt onder de drempelwaarden voor de opmaak van een archeologienota, en een bekrachtigde archeologienota werd bijgevoegd bij de aanvraag, werd advies gevraagd aan de dienst archeologie. Het advies is gunstig.
Bodemreliëf
De aanvraag betreft onder andere de ophoging, en in mindere mate de afgraving, van het terrein na sanering (de sanering werd eerder vergund). Het maaiveld wordt tot op de gewenste hoogte gebracht zoals omschreven in de toelichtingsnota. De aanpassingen aan het bodemreliëf zijn in overeenstemming met het beeldkwaliteitsplan.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst |
6 augustus 2017 |
Opening openbaar onderzoek |
29 augustus 2017 |
Afsluiten openbaar onderzoek |
28 oktober 2017 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
18 december 2017 |
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de aanvraag onderworpen is aan een milieu-effectrapportering (artikel 3, § 1). De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 29 augustus 2017 tot 28 oktober 2017. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 2 november 2017. De procedure is uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking.
Bezwaarschriften: omschrijving en beoordeling
Er werd een bezwaarschrift ingediend dat handelt over volgend bezwaar:
Behandeling bezwaar:
Zowel in de project-MER (goedgekeurd 20/12/2013) als in functie van de hemelwatertoets is een doorrekening gebeurd van de infiltratiemogelijkheden op de site en de benodigde buffercapaciteit om zodoende te komen tot een gesloten watersysteem dat vertraagt afvoert naar de Leigracht. Er wordt voldaan aan de noodzakelijke buffercapaciteit om te voldoen aan een T100 bui (storm met terugkeerfrequentie van 100 jaar), zoals geëist in de project-MER voor Blue Gate.
Het bezwaar is ongegrond.
Er werd een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend bij het Departement Omgeving, afdeling Antwerpen, in toepassing van de bijzondere procedure van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar verzoekt het college om:
Aanvrager: Blue Gate Antwerp Development, Scheldedijk 30, 2070 Zwijndrecht
Ligging van het perceel: D'Herbouvillekaai 80, 2020 Antwerpen, D'Herbouvillekaai 80, 2020 Antwerpen, D'Herbouvillekaai 80, 2020 Antwerpen, D'Herbouvillekaai ZN, 2020 Antwerpen, D'Herbouvillekaai zn, 2020 Antwerpen, D'Herbouvillekaai (omgeving) ZN, 2020 Antwerpen, Lakweg 21, 2020 Antwerpen, Lakweg ZN, 2020 Antwerpen, Lakweg (Kopalweg) ZN, 2020 Antwerpen, Naftaweg 21, 2020 Antwerpen en Naftaweg ZN, 2020 Antwerpen
Kadastrale gegevens: (afd. 9) sectie I 0, (afd. 9) sectie I 2665 B, (afd. 9) sectie I 2666 H, (afd. 9) sectie I 2666 K, (afd. 9) sectie I 2666 L, (afd. 9) sectie I 2689/2 E, (afd. 9) sectie I 2689 E, (afd. 9) sectie I 2689/3 _, (afd. 9) sectie I 2690 B, (afd. 9) sectie I 2797 A, (afd. 9) sectie I 2798 C, (afd. 9) sectie I 2813 A, (afd. 9) sectie I 2814 C, (afd. 9) sectie I 2815 B, (afd. 9) sectie I 2815 G, (afd. 9) sectie I 2815 E, (afd. 9) sectie I 2816 G, (afd. 9) sectie I 2817/5, (afd. 9) sectie I 2817/3 A, (afd. 9) sectie I 2817/2 C, (afd. 9) sectie I 2818/4, (afd. 9) sectie I 2818/3, (afd. 9) sectie I 2818 C, (afd. 9) sectie I 2818/6 _, (afd. 9) sectie I 2818 D, (afd. 9) sectie I 2818 E, (afd. 9) sectie I 2819 E, (afd. 9) sectie I 2819 D, (afd. 9) sectie I 2819 F, (afd. 9) sectie I 2820 D, (afd. 9) sectie I 2820 C, (afd. 9) sectie I 2820 B, (afd. 9) sectie I 2821/2 R, (afd. 9) sectie I 2821/2 T, (afd. 9) sectie I 2821/2 S, (afd. 9) sectie I 2821/2 K, (afd. 9) sectie I 2831 D, (afd. 9) sectie I 2831/2 _, (afd. 9) sectie I 2832 K, (afd. 9) sectie I 2832/2 C, (afd. 9) sectie I 2833 S, (afd. 9) sectie I 2833/2 E, (afd. 9) sectie I 2833 R, (afd. 9) sectie I 2833 T, (afd. 9) sectie I 2834/3 B, (afd. 9) sectie I 2834 C, (afd. 9) sectie I 2834 D, (afd. 9) sectie I 2835 D, (afd. 9) sectie I 2837 A, (afd. 9) sectie I 2838 D, (afd. 9) sectie I 2840 R, (afd. 9) sectie I 2842 R, (afd. 9) sectie I 2843 W, (afd. 9) sectie I 2843 S, (afd. 9) sectie I 2847 N, (afd. 9) sectie I 2847 F, (afd. 9) sectie I 2848 S, (afd. 9) sectie I 2848 F, (afd. 9) sectie I 2848 M, (afd. 9) sectie I 2848 T, (afd. 9) sectie I 2850 M, (afd. 9) sectie I 2850 L, (afd. 9) sectie I 2850/2, (afd. 9) sectie I 2851 M, (afd. 9) sectie I 2851 S, (afd. 9) sectie I 2886/2 N, (afd. 9) sectie I 2889 R, (afd. 9) sectie I 2889 N, (afd. 9) sectie I 2889 P, (afd. 9) sectie I 2890 X2, (afd. 9) sectie I 2890/2 _, (afd. 9) sectie I 2890 V2, (afd. 9) sectie I 2890 T2, (afd. 9) sectie I 2890 C2, (afd. 9) sectie I 2890 S2, (afd. 9) sectie I 2891 F, (afd. 9) sectie I 2891 G, (afd. 9) sectie I 2891 E, (afd. 9) sectie I 2892 D, (afd. 9) sectie I 2897/2 _, (afd. 9) sectie I 2898/2 _, (afd. 9) sectie I 2898 C, (afd. 9) sectie I 2899 C, (afd. 9) sectie I 2900/2 C, (afd. 9) sectie I 2903 D, (afd. 9) sectie I 2903 C, (afd. 9) sectie I 2907 E, (afd. 37) sectie A 0 en (afd. 37) sectie A 290/2 _
De aanvraag omvat: Blue Gate Antwerp - ontwikkeling van een hoogwaardig, watergebonden en eco-effectief bedrijventerrein
Datum ontvangst adviesvraag: 6 augustus 2017
Dossiernummer: 20172050
Dossiernummer Departement Omgeving: DBA_2017024613
Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist het bezwaar te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de rooilijnen, het tracé, de uitrusting en de inrichting van de nieuwe weginfrastructuur op de site Blue Gate Antwerp.