Terug

2017_CBS_10255 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning - Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 20172050. district Antwerpen. Blue Gate Antwerp (D'Herbouvillekaai, Naftaweg, Lakweg ZN) - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_10255 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning - Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 20172050. district Antwerpen. Blue Gate Antwerp (D'Herbouvillekaai, Naftaweg, Lakweg ZN) - Goedkeuring 2017_CBS_10255 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning - Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 20172050. district Antwerpen. Blue Gate Antwerp (D'Herbouvillekaai, Naftaweg, Lakweg ZN) - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Inhoud van de aanvraag

  • het slopen van weginfrastructuur en aanhorige constructies;
  • het ophogen en afgraven in functie van het gewenste terreinprofiel;
  • het aanleggen van infrastructuur (wegen, riolering, fietspaden en voetpaden);
  • het aanleggen van groenzones en waterbuffers;
  • het bouwen van een brug;
  • het aanleggen van nutsvoorzieningen en een warmtenet;
  • het aanleggen van een tijdelijke parking.

Relevante voorgeschiedenis

  • vergunning (2014700) ontbossing terrein;
  • vergunning (2017484) ophoging terrein ATAB;
  • vergunning (2017486) ophoging R7
  • vergunning (2017609) sloop- en afbraakwerken.

Laatst uitgevoerde vergunning

  • afgeleverde vergunningen in uitvoering.

Bestaande toestand

  • verlaten site met sterke vervuiling en overwoekerd door wilde vegetatie.

Adviezen

Adviesinstantie

 

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Conclusie

lokale politie/ verkeerspolitie

22 augustus 2017

14 september 2017

voorwaardelijk gunstig

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

22 augustus 2017

4 oktober 2017

gunstig

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

22 augustus 2017

25 september 2017

gunstig

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

22 augustus 2017

7 september 2017

gunstig

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

22 augustus 2017

28 augustus 2017

gunstig

stadsontwikkeling/ ruimte

22 augustus 2017

23 oktober 2017

gunstig

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

22 augustus 2017

 

Het advies werd niet uitgebracht binnen een termijn van 30 kalenderdagen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan.

Toetsing voorschriften

Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een gemengd regionaal bedrijventerrein, in een gebied voor stedelijke activiteiten, in een specifiek regionaal bedrijventerrein met watergebonden karakter en in een gebied voor spoorinfrastructuur.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.

Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.

Omgevingstoets

Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag kadert in de realisatie van het bedrijventerrein Blue Gate. Op het brownfieldterrein ‘Petroleum Zuid’ wordt de nodige weginfrastructuur gerealiseerd waaraan de toekomstige invulling met hoogwaardige bedrijven wordt gekoppeld. Voorafgaand worden de bestaande weginfrastructuur en aanhorige constructies gesloopt en wordt het profiel van het terrein op de gewenste hoogte gebracht. Het terrein wordt verder ingericht met de nodige groenzones en waterbuffers, nutsvoorzieningen en een warmtenet.
In functie van de bedrijven die zich als eerste vestigen op Blue Gate wordt een tijdelijke parking aangelegd.

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag zich beperkt tot de aanleg van nieuwe wegenis, groenzones en waterbuffers en een tijdelijke parking. 

De tijdelijke parking wordt aangevraagd voor een periode van 5 jaar, telt 185 plaatsen en kadert binnen de algemene parkeerstrategie voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein. Voor de tijdelijke parking wordt rekening gehouden met 70% autogebruik.
De parkeercapaciteit van dit terrein wordt op termijn geïncorporeerd in 3 parkeergebouwen op strategische locaties op de site. De toelichtingsnota verduidelijkt deze toekomstige situatie, die in een latere fase zal worden aangevraagd.
De parkeervolumes houden rekening met een modal split vertrekkende van 70/30, tot finaal de beoogde 50/50, als openbaar vervoer en fietsverkeer meegegroeid zijn met de ontwikkeling van het terrein.
In het kader van voorliggende aanvraag werd advies gevraagd aan de verkeerspolitie. De verkeerspolitie formuleert volgende voorwaarden:

  • dwarsdoorsnede brug: De maatvoering van de brug is te krap. De maatvoering van de goot wordt zowel bij de bufferstrook als bij de rijbaan geteld waardoor er niet voldaan wordt aan draaiboek ‘grijs’;
  • onderste kruispunt: De oversteekplaats voor voetgangers en het fietspad dienen dichter bij het kruispunt gebracht te worden zodat de veiligheid en de zichtbaarheid verhoogd wordt. Wanneer een fietspad en oversteekplaats voor voetgangers van het kruispunt onttrokken worden, vermindert het zicht op de fietser en voetganger. Bovendien is een voertuig al terug aan het optrekken wanneer het plots terug dient te stoppen voor overstekende voetgangers en/of fietsers.

Naar aanleiding van het overleg met de aanvrager, de verkeerspolitie en AG Vespa werd volgende argumentatie toegevoegd aan het dossier door AG Vespa, tevens onderschreven door de dienst mobiliteit van de stad:

  • dwarsdoorsnede brug: Aan de noordoostzijde is er een nieuwe hoofdontsluitingsweg met statuut 50km/u die aansluit op de d’ Herbouvillekaai en die verloopt aan de noordzijde van de groende corridor. Deze weg geeft toegang tot de secundaire ontsluitingswegen van de Logistieke Zone, van de Petroleumcluster en van het Gemengd Regionaal Bedrijventerrein.
    Het kruispunt op deze hoofdontsluitingsweg dat toegang geeft tot de zone van het bedrijventerrein vormt een overgang tussen het snelheidsregime 30km/u en 50km/u. Het kruispunt omvat een verhoogde inrichting met markering waarbij het fietspad rechtdoor loopt. De bochtstraal werd verkleind van 15 naar 12,30 meter. Deze bochtstraal is nog voldoende groot om te vermijden dat afslaande vrachtwagens, die op het kruispunt moeten kruisen, de boordstenen overrijden en anderzijds het verkeer afremmen.
    Aansluitend op dit kruispunt volgt de brug over de groene corridor bestaande uit twee afzonderlijke brugdelen, één voor gemotoriseerd verkeer en één voor fietsers en voetgangers. De dwarsdoorsnede van de brug werd tijdens het ontwerptraject verschillende keren aangepast in overleg met dienst mobiliteit en verkeerspolitie. 
    Omdat het plan-MER oplegt dat doorgaand zwaar verkeer moet vermeden worden en dat bestemmingsverkeer voor bedrijven in noordelijke en zuidelijke cluster geacht wordt de respectievelijk toegang te gebruiken, werd er beslist om Blue Gate Antwerp (BGA) in te richten als zone 30. Met uitzondering van de bus wordt zwaar verkeer hier op deze manier geweerd. Hierdoor zullen de intensiteiten wat betreft zwaar verkeer op de brug laag zijn.
    In het definitieve ontwerp werd een lagere opstand naast de goot van 12 cm voorzien in combinatie met een bufferafstand van 1 meter tussen de rand van de rijbaan en de brugleuning. Het definitieve ontwerp werd finaal goedgekeurd door de commissie openbaar domein. 
  • onderste kruispunt: BGA bevindt zich in de oksel van enkele belangrijke bovenlokale wegen. De Antwerpse kaaien, de Emiel Vloorstraat / Schroeilaan en de Antwerpse Ring. Dit zorgt voor een goede ontsluiting, maar geeft tegelijkertijd ook het risico op het ontstaan van sluipverkeer tussen deze wegen. De interne hoofdontsluiting takt aan op de Generaal Armstrongweg enerzijds en op de Herenpolderbrug anderzijds. Op deze hoofdstructuur sluit een systeem van secundaire wegen aan die voor de ontsluiting van de individuele percelen zorgen. Doorgaand verkeer wordt via de inrichting als zone 30 gemeden, aangezien dit een te grote verkeersdruk geeft op BGA en voor onnodig onveilige situaties zorgt.
    Aan de zuidzijde wordt BGA ontsloten vanaf de Emiel Vloorstraat / Schroeilaan. Afslaand verkeer komt direct uit in de zone voor Bedrijventerrein. Het fietspad langsheen de Schroeilaan heeft voorrang en werd ter hoogte van het kruispunt voldoende ver van de Schroeilaan teruggetrokken zodat bestemmingsverkeer voldoende ruimte heeft om voorrang te bieden aan fietsers zonder dat het doorgaand verkeer op de Schroeilaan wordt gehinderd. Er werd vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen bewust in deze kruispuntoplossing gekozen om het fietspad niet langs de Schroeilaan rechtdoor te trekken. We weten namelijk dat fietsers die van op de Herenpolderbrug komen hier een grotere snelheid genereren en dat het hier dus aangewezen is om fietsers tijdig te attenderen dat zij een oversteekplaats naderen en hun snelheid moeten milderen zodat een veilige oversteek mogelijk is. Het fietspad is hier voldoende teruggetrokken zodat fietsers niet in de dodehoek van vrachtwagen- en autobestuurders zitten en een opgestelde vrachtwagen het verkeer op de Schroeilaan niet hindert. Het kruispunt is ontworpen met een bochtstraal van 15 meter conform het goedgekeurde beeldkwaliteitsplan.

Visueel-vormelijke elementen
Voor het terrein van Blue Gate werd een beeldkwaliteitsplan opgemaakt dat zowel de grote infrastructuren weergeeft als randvoorwaarden meegeeft voor de vormgeving van de bedrijfsgebouwen. Voorliggend ontwerp is in overeenstemming met dit beeldkwaliteitsplan.
De tijdelijke parking wordt uitgevoerd in materialen die de tijdelijkheid onderschrijven: rijweg in asfalt, parkeervakken in infiltrerende steenslagverharding.

Cultuurhistorische aspecten
Omdat het project valt onder de drempelwaarden voor de opmaak van een archeologienota, en een bekrachtigde archeologienota werd bijgevoegd bij de aanvraag, werd advies gevraagd aan de dienst archeologie. Het advies is gunstig. 

Bodemreliëf
De aanvraag betreft onder andere de ophoging, en in mindere mate de afgraving, van het terrein na sanering (de sanering werd eerder vergund). Het maaiveld wordt tot op de gewenste hoogte gebracht zoals omschreven in de toelichtingsnota. De aanpassingen aan het bodemreliëf zijn in overeenstemming met het beeldkwaliteitsplan.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst

6 augustus 2017

Opening openbaar onderzoek

29 augustus 2017

Afsluiten openbaar onderzoek

28 oktober 2017

Gemeenteraad voor wegenwerken

18 december 2017

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de aanvraag onderworpen is aan een milieu-effectrapportering (artikel 3, § 1). De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 29 augustus 2017 tot 28 oktober 2017. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 2 november 2017. De procedure is uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking.

Bezwaarschriften: omschrijving en beoordeling
Er werd een bezwaarschrift ingediend dat handelt over volgend bezwaar:

  1. Overstromingsrisico: In het verleden is al meermaals gebleken dat bezwaarindiener zijn perceel gevoelig is voor overstroming bij zware regenval. Gezien het perceel lager gelegen is dan de site van Blue Gate, is bezwaarindiener bezorgd dat zij nog frequenter slachtoffer gaan worden van overstromingen door regenwater met mogelijke schade tot gevolg.

Behandeling bezwaar:
Zowel in de project-MER (goedgekeurd 20/12/2013) als in functie van de hemelwatertoets is een doorrekening gebeurd van de infiltratiemogelijkheden op de site en de benodigde buffercapaciteit om zodoende te komen tot een gesloten watersysteem dat vertraagt afvoert naar de Leigracht. Er wordt voldaan aan de noodzakelijke buffercapaciteit om te voldoen aan een T100 bui (storm met terugkeerfrequentie van 100 jaar), zoals geëist in de project-MER voor Blue Gate.
Het bezwaar is ongegrond.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend bij het Departement Omgeving, afdeling Antwerpen, in toepassing van de bijzondere procedure van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar verzoekt het college om:

  • een openbaar onderzoek te organiseren;
  • een advies uit te brengen over de aanvraag;
  • de zaak van de wegen aan de gemeenteraad voor te leggen.

Aanvrager: Blue Gate Antwerp Development, Scheldedijk 30, 2070 Zwijndrecht

Ligging van het perceel: D'Herbouvillekaai 80, 2020 Antwerpen, D'Herbouvillekaai 80, 2020 Antwerpen, D'Herbouvillekaai 80, 2020 Antwerpen, D'Herbouvillekaai ZN, 2020 Antwerpen, D'Herbouvillekaai zn, 2020 Antwerpen, D'Herbouvillekaai (omgeving) ZN, 2020 Antwerpen, Lakweg 21, 2020 Antwerpen, Lakweg ZN, 2020 Antwerpen, Lakweg (Kopalweg) ZN, 2020 Antwerpen, Naftaweg 21, 2020 Antwerpen en Naftaweg ZN, 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens: (afd. 9) sectie I 0, (afd. 9) sectie I 2665 B, (afd. 9) sectie I 2666 H, (afd. 9) sectie I 2666 K, (afd. 9) sectie I 2666 L, (afd. 9) sectie I 2689/2 E, (afd. 9) sectie I 2689 E, (afd. 9) sectie I 2689/3 _, (afd. 9) sectie I 2690 B, (afd. 9) sectie I 2797 A, (afd. 9) sectie I 2798 C, (afd. 9) sectie I 2813 A, (afd. 9) sectie I 2814 C, (afd. 9) sectie I 2815 B, (afd. 9) sectie I 2815 G, (afd. 9) sectie I 2815 E, (afd. 9) sectie I 2816 G, (afd. 9) sectie I 2817/5, (afd. 9) sectie I 2817/3 A, (afd. 9) sectie I 2817/2 C, (afd. 9) sectie I 2818/4, (afd. 9) sectie I 2818/3, (afd. 9) sectie I 2818 C, (afd. 9) sectie I 2818/6 _, (afd. 9) sectie I 2818 D, (afd. 9) sectie I 2818 E, (afd. 9) sectie I 2819 E, (afd. 9) sectie I 2819 D, (afd. 9) sectie I 2819 F, (afd. 9) sectie I 2820 D, (afd. 9) sectie I 2820 C, (afd. 9) sectie I 2820 B, (afd. 9) sectie I 2821/2 R, (afd. 9) sectie I 2821/2 T, (afd. 9) sectie I 2821/2 S, (afd. 9) sectie I 2821/2 K, (afd. 9) sectie I 2831 D, (afd. 9) sectie I 2831/2 _, (afd. 9) sectie I 2832 K, (afd. 9) sectie I 2832/2 C, (afd. 9) sectie I 2833 S, (afd. 9) sectie I 2833/2 E, (afd. 9) sectie I 2833 R, (afd. 9) sectie I 2833 T, (afd. 9) sectie I 2834/3 B, (afd. 9) sectie I 2834 C, (afd. 9) sectie I 2834 D, (afd. 9) sectie I 2835 D, (afd. 9) sectie I 2837 A, (afd. 9) sectie I 2838 D, (afd. 9) sectie I 2840 R, (afd. 9) sectie I 2842 R, (afd. 9) sectie I 2843 W, (afd. 9) sectie I 2843 S, (afd. 9) sectie I 2847 N, (afd. 9) sectie I 2847 F, (afd. 9) sectie I 2848 S, (afd. 9) sectie I 2848 F, (afd. 9) sectie I 2848 M, (afd. 9) sectie I 2848 T, (afd. 9) sectie I 2850 M, (afd. 9) sectie I 2850 L, (afd. 9) sectie I 2850/2, (afd. 9) sectie I 2851 M, (afd. 9) sectie I 2851 S, (afd. 9) sectie I 2886/2 N, (afd. 9) sectie I 2889 R, (afd. 9) sectie I 2889 N, (afd. 9) sectie I 2889 P, (afd. 9) sectie I 2890 X2, (afd. 9) sectie I 2890/2 _, (afd. 9) sectie I 2890 V2, (afd. 9) sectie I 2890 T2, (afd. 9) sectie I 2890 C2, (afd. 9) sectie I 2890 S2, (afd. 9) sectie I 2891 F, (afd. 9) sectie I 2891 G, (afd. 9) sectie I 2891 E, (afd. 9) sectie I 2892 D, (afd. 9) sectie I 2897/2 _, (afd. 9) sectie I 2898/2 _, (afd. 9) sectie I 2898 C, (afd. 9) sectie I 2899 C, (afd. 9) sectie I 2900/2 C, (afd. 9) sectie I 2903 D, (afd. 9) sectie I 2903 C, (afd. 9) sectie I 2907 E, (afd. 37) sectie A 0 en (afd. 37) sectie A 290/2 _

De aanvraag omvat: Blue Gate Antwerp - ontwikkeling van een hoogwaardig, watergebonden en eco-effectief bedrijventerrein

Datum ontvangst adviesvraag: 6 augustus 2017

Dossiernummer: 20172050

Dossiernummer Departement Omgeving: DBA_2017024613

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist het bezwaar te verwerpen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de rooilijnen, het tracé, de uitrusting en de inrichting van de nieuwe weginfrastructuur op de site Blue Gate Antwerp.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • bestek.pdf
  • meetstaat-raming.pdf
  • BA_BGA_L_1.pdf
  • BA_BGA_O_N_overzichtsplan.pdf
  • BA_BGA_I_N_10_rooilijnenplan.pdf
  • BA_BGA_I_N_4_bovenbouw.pdf
  • BA_BGA_I_N_5_onderbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_01.01_bovenbouw_Optimized.pdf
  • BA_BGA_P_N_01.02_onderbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_02.01_bovenbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_02.02_onderbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_03.01_bovenbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_03.02_onderbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_03.03_afbraak.pdf
  • BA_BGA_P_N_04.01_bovenbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_04.02_onderbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_04.03_afbraak.pdf
  • BA_BGA_P_N_05.01_bovenbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_05.02_onderbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_06.01_bovenbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_06.02_onderbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_07.01_bovenbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_07.02_onderbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_08.01_bovenbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_08.02_onderbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_08.03_afbraak.pdf
  • BA_BGA_P_N_09.01_bovenbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_09.02_onderbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_10.01_bovenbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_10.02_onderbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_11.01_bovenbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_11.02_onderbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_12.01_bovenbouw.pdf
  • BA_BGA_P_N_12.02_onderbouw.pdf