Terug

2017_CBS_10257 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure. Zaak van de wegen - 20171921. districten Wilrijk en Berchem. Floraliënlaan ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_10257 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure. Zaak van de wegen - 20171921. districten Wilrijk en Berchem. Floraliënlaan ZN - Goedkeuring 2017_CBS_10257 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure. Zaak van de wegen - 20171921. districten Wilrijk en Berchem. Floraliënlaan ZN - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Inhoud van de aanvraag

  • bestratingswerken aan de Floraliënlaan tussen de Elisabethlaan en de Ringlaan inclusief de aansluiting met de Elisabethlaan;
  • voetpaduitstulpingen ter hoogte van de kruispunten en de ingang van het Pullhof;
  • verkeersplateaus in betonstraatstenen van 0,22 meter op 0,11 meter;
  • aan de ingangen van de straat wordt dwarsparken aan één zijde voorzien;
  • langsparkeren ter hoogte van de schoolomgeving;
  • behoud van zoveel mogelijk bomen en nieuwe bomen bij planten;
  • groenstroken tussen 2,00 meter en 3,00 meter;
  • voetpaden tussen 1,80 meter en 2,30 meter grijze betonstraatstenen van 0,22 meter op 0,22 meter;
  • parkeerstroken voor langsparkeren van 2,00 meter breed en in straatkeien met waterdoorlatende voeg;
  • parkeerstroken voor dwarsparkeren tussen 5,00 meter en 6,00 meter breed en in straatkeien met waterdoorlatende voeg;
  • rijweg van 5,50 meter breed en in zwarte bitumineuze verharding.

Relevante voorgeschiedenis

  • 02/05/1979: vergunning (532#1065) voor rioleringswerken;
  • 19/04/2001: vergunning (961#190) voor het uitvoeren van bestratingswerken en aanleggen van een rondpunt.

Bestaande toestand

  • rijweg in straatkeien;
  • parkeerstroken voor langs- en dwarsparkeren in betonklinkers en straatkeien;
  • voetpaden in betontegels;
  • bomen op de voetpaden.

Adviezen

Extern

Adviesinstantie

 

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Conclusie

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

21 augustus 2017

18 september 2017

voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

21 augustus 2017

15 september 2017

gunstig

Digit - Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen

21 augustus 2017

12 september 2017

gunstig

Digit - Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

23 augustus 2017

 

Het advies werd niet uitgebracht binnen een termijn van 30 kalenderdagen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan.

Intern

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

21 augustus 2017

25 september 2017

Toetsing voorschriften

Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
  • Vlaamse Wooncode: Het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode (decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).
  • Archeologienota:overeenkomstig artikel 5.4.1 wordt bij bepaalde aanvragen van een stedenbouwkundige vergunning met ingreep in de bodem een archeologienota gevoegd.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op deze aanvraag.
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De voorliggende aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode (Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).

Omgevingstoets

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De straat is in slechte staat en niet veilig aan de schoolomgeving. De kasseien in de rijweg maken fietsen niet comfortabel.
De heraanleg van de Floraliënlaan zorgt voor een opwaardering van de straat door het verhogen van het comfort, de verkeersveiligheid en het creëren van een veilige schoolomgeving met maximaal behoud van waardevol groen.
Met betrekking tot de groenvoorziening in de heraanleg werd een advies gevraagd aan de stedelijke groendienst. Hun advies is voorwaardelijk gunstig, de bestaande bomen moeten voldoende beschermd worden tijdens de werken.
In het advies van de verkeerspolitie wordt gesteld dat deze heraanleg de heraanleg van het volledige kruispunt ter hoogte van de Elisabethlaan niet mag hypothekeren. Dit wordt ook zo aangehaald in de beschrijvende nota bij de aanvraag en op plan is dit ook aangeduid als een zone die nog kan wijzigen. In het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer wordt hierover eveneens gesteld dat de zone op plan aangeduid als “zone onder voorbehoud AWV” pas mag uitgevoerd worden na schriftelijk akkoord door AWV.
Om het nieuwe wegprofiel te kunnen realiseren, is het noodzakelijk om een strook grond van het naastliggende perceel van het zorgbedrijf in te nemen als openbare wegenis. Dit deel wordt ingericht als deel van het nieuwe voetpad. 

Visueel-vormelijke elementen
Het voorgestelde materiaalgebruik voor de voetpaden, parkeerstroken, rijweg en verkeersplateaus is niet afwijkend van wat voorkomt in de omgeving en is bijgevolg aanvaardbaar. 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de heraanleg van een straat. 

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst aanvraag

17 juli 2017

Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs

15 augustus 2017

Opening openbaar onderzoek

28 augustus 2017

Afsluiten openbaar onderzoek

27 september 2017

Gemeenteraad voor wegenwerken

18 december 2017

Uiterste datum beslissing

12 januari 2018

Datum verslag GSA

16 november 2017

Gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar

Van Roosendael Wim

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de werken en/of handelingen betrekking hebben op: artikel 3, § 3, 2°: het oprichten en wijzigen van infrastructuurwerken met een lengte van meer dan 200 meter. De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 28 augustus 2017 tot 27 september 2017. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 2 oktober 2017. Er werden 1 bezwaarschrift en 1 petitielijst met 21 handtekeningen ontvangen.

Bezwaarschriften: omschrijving en beoordeling

1. Straatbreedte: de straatbreedte vergroot van 5,1 naar 5,5 meter en plaatselijk ter hoogte van het dwarsparkeren met een diepte van 5 meter nog meer, wat leidt tot sneller rijdend autoverkeer met bijgevolg een groter gevaar voor fietsers.
Beoordeling:
De rijwegbreedte is afgestemd op maatgevend gebruik van een schoolbus. Om de parkeerbalans zo neutraal mogelijk te houden wordt een deel van het dwars parkeren behouden. Deze beide factoren bepalen de rijbaanbreedte van de nieuwe rijweg: 5,5 meter. De dienst mobiliteit adviseert de plannen die door de stad opgemaakt worden. Hiervoor wordt een draaiboek openbaar domein gehanteerd waarbij de verschillende maatvoeringen bij verschillend gebruik zijn uitgetekend. De ontwerpprincipes in dit draaiboek werden afgestemd met dienst mobiliteit en verkeerspolitie.
De parkeerplaatsen in snede A zijn dieper omdat de overmaat, die noodzakelijk is voor het veilig indraaien en zo min mogelijk in conflict te komen met de tegenovergestelde rijrichting tijdens het maken van de draaibeweging, wordt toegevoegd aan het parkeervak en dus niet aan de rijweg. Anders zou de rijweg 6,50 meter zijn.
In de zone snede C, is ook rekening gehouden met de wettelijke minimale voetpadbreedte en de integratie van de monumentale bomenrij. Hier zijn de parkeerplaatsen breder (2,80 in plaats van 2,50 meter) omdat hier de extra lengte van het parkeervak zoals principe in snede A, niet kan gerealiseerd worden. Dit verklaart het verschil tussen beide zones met dwarsparkeren.
Om het snelheidsregime van een zone 30 af te dwingen, worden 7 verkeersremmers in het plan geïntegreerd (verhoogde inrichting).
Het bezwaar is ongegrond.

2. Voetpadbreedte: de voetpadbreedte versmalt met 60 cm langs beide zijden van de straat, waardoor de doorgang nog versmalt (er staan nu al fietsen geparkeerd, huisvuilophaling op dinsdag).
Beoordeling:
De voetpaden versmallen inderdaad in bepaalde zones binnen het profiel. Er is echter wel naar gestreefd om overal minimaal het comfortminimum van 1,80 meter te hanteren. In het grootste deel van de straat is dit meer (+2 meter).
Het bezwaar is ongegrond.

3. Fietsparkeermogelijkheden: er zijn heel wat woongelegenheden zonder fietsenberging waardoor er veel fietsen worden gestald ter hoogte van bomen of tegen voorgevels. Er is nood aan meer parkeerbeugels voor fietsen op het openbaar domein.
Beoordeling:
Er worden verspreid in de straat in totaal fietsenstalplaatsen voor 42 fietsen voorzien. Algemeen worden deze beugels geplaatst op zichtbare plekken waar er sowieso niet kan of mag geparkeerd worden. Veelal valt dit samen met vrije ruimte op de verhoogde weginrichtingen. In de zone tussen huisnummer 363 en 377 is het echter niet mogelijk om op de stoep fietsenstallingen bij te plaatsen gezien dit de looplijn zou hinderen.
Het is niet mogelijk alle ontbrekende fietsenstalplaatsen af te wikkelen op het openbaar domein.
Het bezwaar is ongegrond.

4. Sorteerstraatjes: waren in het voorontwerp wel aanwezig, in deze aanvraag niet meer, terwijl er vaak huisvuil op straat wordt geplaatst, ook tijdens niet-ophaaldagen omwille van de beperkte oppervlakte binnen de panden.
Beoordeling:
Er staat een sorteerstraatje op plan, ter hoogte van de Ringlaan op privéterrein. De onderhandelingen met de eigenaar van het perceel zijn echter afgesprongen. Er zal gezocht worden naar een nieuwe locatie. Het is nog steeds de bedoeling om op termijn over te schakelen naar een systeem van ondergrondse sorteerstraatjes. De exacte locaties dienen verder afgestemd te worden met de bevoegde diensten. Bij de uitrol van het systeem wordt nauw toegezien op de te hanteren loopafstanden voor de verschillende fracties zodat er altijd een sorteerstraatje binnen een aanvaardbare loopafstand beschikbaar zal zijn.
Het bezwaar is gegrond maar er zal op termijn een oplossing geboden worden.

5. Straatriolering: er worden geen ingrepen gedaan aan de riolering in de straat. Hoe is de fysische staat van de huidige riolering? Is het een gemiste kans om deze samen aan te pakken? Idem voor waterleiding.
Beoordeling:
Bij de start van het ontwerptraject is Rio-link bevraagd. Zij hebben de huidige riolering onderzocht en de levensduur ingeschat. Voor Floraliënlaan is hun conclusie dat de riolering in goede staat is. Enkel de huisaansluitingen worden wel vernieuwd.
Voor de rest van de nutsleidingen (o.a. Waterlink) heeft een coördinatieoverleg met de nutsmaatschappijen plaatsgehad. Het principe is dat bij een heraanleg alle nutsmaatschappijen op de hoogte gebracht worden van de geplande werken. Deze bekijken dan de noodzaak van de te vernieuwen leidingen. De eerste 5 jaar na de werken mogen ze geen leidingen vernieuwen (enkel huisaansluitingen). Dit is een algemeen principe dat toegepast wordt op iedere heraanleg van openbaar domein.
Het bezwaar is ongegrond.

6. Toegang tot inkompoorten: Momenteel is er een straat en voetpad voor onze 3x witte poorten en is er vlotte toegang tot onze werkplaats.
In het huidige ontwerp is de toegang tot onze werkplaats onmogelijk voor wagens en vrachtwagens/depanneurs die geen indraaicirkel meer hebben.
Wij hebben minimum ruimte nodig voor onze poorten zoals nu de straatbreedte is tot aan de huidige glascontainer, en zonder verhoogd trottoir en toegang vanaf de rijbaan.
Aan de kant van de Floraliënlaan nr. 351 zijn er ook 2 blauwe poorten voor inrit van onze werkplaats en parkeerruimte (voor wagens, vrachtwagens/depanneurs), dus mag daarvoor geen parkeerplaats voor wagens komen en dient er een verlaagd trottoir voorzien te worden om op de opritten te kunnen rijden en voldoende indraairuimte.
Beoordeling:
Poorten ter hoogte van Prins Boudewijnlaan: de maatvoering is afgestemd op het indraaien van personenwagens, wagens kunnen de poorten via de voetpaduitstulping blijven bereiken. De indraaibeweging voor vrachtwagens en depannagewagen dient verder afgestemd te worden met de eigenaar en moet verwerkt worden in het uitvoeringsdossier.
Poorten ter hoogte van de Floraliënlaan: de parkeerstrook loopt hier in materialisatie door, zoals bij elke inrit is het echter verboden om hiervoor te parkeren. De ontworpen inrichting stelt bijgevolg geen probleem. Deze poorten blijven toegankelijk voor wagens, vrachtwagens en depannagewagens.
Ter hoogte van alle inritten worden de boordstenen tussen rijweg en voetpad, verlaagd/afgeschuind uitgevoerd.
Het bezwaar is gedeeltelijk gegrond.

Aanleiding en context

Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure.

Aanvragers: stad Antwerpen, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen.
Ligging van het perceel: Floraliënlaan zn, 2020 Antwerpen.
Kadastrale gegevens: (afd. 12) sectie M 0, (afd. 23) sectie C 0 en (afd. 42) sectie B 0.
Onderwerp: heraanleggen van de Floraliënlaan.
Dossiernummer: 20171921.
Intern dossiernummer: ZBE/B/digitaal/GR/.
Type dossier: reguliere procedure.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist:

  • de bezwaren vermeld onder punten 4 en 6 als gegrond te aanvaarden. Voor het bezwaar in punt 4 zal op termijn een oplossing geboden worden. Voor het bezwaar in punt 6 zullen milderende maatregelen opgelegd worden in de vergunning;
  • de overige bezwaren over de 'zaak van de wegen' als ongegrond te verwerpen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting, de inrichting en de rooilijn van de Floraliënlaan onder volgende voorwaarden:

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;
  • de toegang van de drie poorten, op de kop van het gebouw Prins Boudewijnlaan 1-3-5, voor alle noodzakelijke types van voertuigen, te garanderen door voor de uitvoeringsfase af te stemmen met de uitbater van de garage;
  • als er werken in de buurt van te behouden bomen moeten worden uitgevoerd, dan moet de te behouden boom beschermd worden. Zowel wortels als kroon moeten beschermd worden.
    De wortelzone van de boom moet beschermd worden om verdichting van de bodem en/of oppervlakkige beschadiging van de wortels te voorkomen. Op vlak van bescherming voor de wortelzone zijn er twee mogelijkheden:
    • indien er niet in de wortelzone gewerkt moet worden, en indien er voldoende ruimte is om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er werfhekkens geplaatst die aan elkaar vast gemaakt zijn, zodat ze niet, of in ieder geval moeilijk, te verplaatsen zijn. De grootte van de wortelzone wordt idealiter bepaald door onderzoek; als onderzoek om een of ander reden niet kan, moet men er vanuit gaan dat de wortelzone even groot is als de diameter van de kroonprojectie + 2 meter. In die volledig afgebakende zone mag niets gebeuren (niet graven, niet stockeren, geen afvalwater of spoelwater lozen, …);
    • indien er in de wortelzone moet gewerkt worden, of indien er niet voldoende ruimte is om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden, zodat het werk kan uitgevoerd worden zonder schade te berokkenen aan de boom, en/of zodat de ruimte onder de boom toch geheel of gedeeltelijk kan gebruikt worden zonder dat er schade berokkend wordt.

Naast de wortelzone moeten ook de stam en de kroon beschermd worden. Als de wortelzone volledig kan afgeschermd worden, zijn de stam en het onderste deel van de kroon uiteraard ook ineens afgeschermd. Kan de wortelzone niet volledig afgeschermd worden, dan moeten voor het beschermen van de stam en onderste deel van de kroon ook beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden.
Om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen moet de aannemer, als hij een kraan gaat gebruiken, een voldoende hoge kraan voorzien. Als de kraan rond draait met een last eraan, mag niets de top van de boom raken. De aannemer mag ook geen snoeiwerken uitvoeren om ruimte te krijgen voor een kraan of voor om het even welke machine of stelling of …
De beschermingsmaatregelen op maat moeten minstens 1 maand voor de aanvang van de werken ter aanvaarding voorgelegd worden aan de groendienst.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • BA_10652_L.pdf
  • BA_10652_I.pdf
  • BA_10652_P_B.pdf
  • BA_10652_P_N.pdf
  • BA_10652_S_B.pdf
  • BA_10652_S_N.pdf