Inhoud van de aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Bestaande toestand
Adviezen
Extern
Adviesinstantie
|
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Conclusie |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
21 augustus 2017 |
18 september 2017 |
voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
21 augustus 2017 |
15 september 2017 |
gunstig |
Digit - Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
21 augustus 2017 |
12 september 2017 |
gunstig |
Digit - Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn |
23 augustus 2017 |
Het advies werd niet uitgebracht binnen een termijn van 30 kalenderdagen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan. |
Intern
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
21 augustus 2017 |
25 september 2017 |
Toetsing voorschriften
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op deze aanvraag.
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De voorliggende aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode (Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).
Omgevingstoets
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De straat is in slechte staat en niet veilig aan de schoolomgeving. De kasseien in de rijweg maken fietsen niet comfortabel.
De heraanleg van de Floraliënlaan zorgt voor een opwaardering van de straat door het verhogen van het comfort, de verkeersveiligheid en het creëren van een veilige schoolomgeving met maximaal behoud van waardevol groen.
Met betrekking tot de groenvoorziening in de heraanleg werd een advies gevraagd aan de stedelijke groendienst. Hun advies is voorwaardelijk gunstig, de bestaande bomen moeten voldoende beschermd worden tijdens de werken.
In het advies van de verkeerspolitie wordt gesteld dat deze heraanleg de heraanleg van het volledige kruispunt ter hoogte van de Elisabethlaan niet mag hypothekeren. Dit wordt ook zo aangehaald in de beschrijvende nota bij de aanvraag en op plan is dit ook aangeduid als een zone die nog kan wijzigen. In het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer wordt hierover eveneens gesteld dat de zone op plan aangeduid als “zone onder voorbehoud AWV” pas mag uitgevoerd worden na schriftelijk akkoord door AWV.
Om het nieuwe wegprofiel te kunnen realiseren, is het noodzakelijk om een strook grond van het naastliggende perceel van het zorgbedrijf in te nemen als openbare wegenis. Dit deel wordt ingericht als deel van het nieuwe voetpad.
Visueel-vormelijke elementen
Het voorgestelde materiaalgebruik voor de voetpaden, parkeerstroken, rijweg en verkeersplateaus is niet afwijkend van wat voorkomt in de omgeving en is bijgevolg aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de heraanleg van een straat.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst aanvraag |
17 juli 2017 |
Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs |
15 augustus 2017 |
Opening openbaar onderzoek |
28 augustus 2017 |
Afsluiten openbaar onderzoek |
27 september 2017 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
18 december 2017 |
Uiterste datum beslissing |
12 januari 2018 |
Datum verslag GSA |
16 november 2017 |
Gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar |
Van Roosendael Wim |
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de werken en/of handelingen betrekking hebben op: artikel 3, § 3, 2°: het oprichten en wijzigen van infrastructuurwerken met een lengte van meer dan 200 meter. De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 28 augustus 2017 tot 27 september 2017. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 2 oktober 2017. Er werden 1 bezwaarschrift en 1 petitielijst met 21 handtekeningen ontvangen.
Bezwaarschriften: omschrijving en beoordeling
1. Straatbreedte: de straatbreedte vergroot van 5,1 naar 5,5 meter en plaatselijk ter hoogte van het dwarsparkeren met een diepte van 5 meter nog meer, wat leidt tot sneller rijdend autoverkeer met bijgevolg een groter gevaar voor fietsers.
Beoordeling:
De rijwegbreedte is afgestemd op maatgevend gebruik van een schoolbus. Om de parkeerbalans zo neutraal mogelijk te houden wordt een deel van het dwars parkeren behouden. Deze beide factoren bepalen de rijbaanbreedte van de nieuwe rijweg: 5,5 meter. De dienst mobiliteit adviseert de plannen die door de stad opgemaakt worden. Hiervoor wordt een draaiboek openbaar domein gehanteerd waarbij de verschillende maatvoeringen bij verschillend gebruik zijn uitgetekend. De ontwerpprincipes in dit draaiboek werden afgestemd met dienst mobiliteit en verkeerspolitie.
De parkeerplaatsen in snede A zijn dieper omdat de overmaat, die noodzakelijk is voor het veilig indraaien en zo min mogelijk in conflict te komen met de tegenovergestelde rijrichting tijdens het maken van de draaibeweging, wordt toegevoegd aan het parkeervak en dus niet aan de rijweg. Anders zou de rijweg 6,50 meter zijn.
In de zone snede C, is ook rekening gehouden met de wettelijke minimale voetpadbreedte en de integratie van de monumentale bomenrij. Hier zijn de parkeerplaatsen breder (2,80 in plaats van 2,50 meter) omdat hier de extra lengte van het parkeervak zoals principe in snede A, niet kan gerealiseerd worden. Dit verklaart het verschil tussen beide zones met dwarsparkeren.
Om het snelheidsregime van een zone 30 af te dwingen, worden 7 verkeersremmers in het plan geïntegreerd (verhoogde inrichting).
Het bezwaar is ongegrond.
2. Voetpadbreedte: de voetpadbreedte versmalt met 60 cm langs beide zijden van de straat, waardoor de doorgang nog versmalt (er staan nu al fietsen geparkeerd, huisvuilophaling op dinsdag).
Beoordeling:
De voetpaden versmallen inderdaad in bepaalde zones binnen het profiel. Er is echter wel naar gestreefd om overal minimaal het comfortminimum van 1,80 meter te hanteren. In het grootste deel van de straat is dit meer (+2 meter).
Het bezwaar is ongegrond.
3. Fietsparkeermogelijkheden: er zijn heel wat woongelegenheden zonder fietsenberging waardoor er veel fietsen worden gestald ter hoogte van bomen of tegen voorgevels. Er is nood aan meer parkeerbeugels voor fietsen op het openbaar domein.
Beoordeling:
Er worden verspreid in de straat in totaal fietsenstalplaatsen voor 42 fietsen voorzien. Algemeen worden deze beugels geplaatst op zichtbare plekken waar er sowieso niet kan of mag geparkeerd worden. Veelal valt dit samen met vrije ruimte op de verhoogde weginrichtingen. In de zone tussen huisnummer 363 en 377 is het echter niet mogelijk om op de stoep fietsenstallingen bij te plaatsen gezien dit de looplijn zou hinderen.
Het is niet mogelijk alle ontbrekende fietsenstalplaatsen af te wikkelen op het openbaar domein.
Het bezwaar is ongegrond.
4. Sorteerstraatjes: waren in het voorontwerp wel aanwezig, in deze aanvraag niet meer, terwijl er vaak huisvuil op straat wordt geplaatst, ook tijdens niet-ophaaldagen omwille van de beperkte oppervlakte binnen de panden.
Beoordeling:
Er staat een sorteerstraatje op plan, ter hoogte van de Ringlaan op privéterrein. De onderhandelingen met de eigenaar van het perceel zijn echter afgesprongen. Er zal gezocht worden naar een nieuwe locatie. Het is nog steeds de bedoeling om op termijn over te schakelen naar een systeem van ondergrondse sorteerstraatjes. De exacte locaties dienen verder afgestemd te worden met de bevoegde diensten. Bij de uitrol van het systeem wordt nauw toegezien op de te hanteren loopafstanden voor de verschillende fracties zodat er altijd een sorteerstraatje binnen een aanvaardbare loopafstand beschikbaar zal zijn.
Het bezwaar is gegrond maar er zal op termijn een oplossing geboden worden.
5. Straatriolering: er worden geen ingrepen gedaan aan de riolering in de straat. Hoe is de fysische staat van de huidige riolering? Is het een gemiste kans om deze samen aan te pakken? Idem voor waterleiding.
Beoordeling:
Bij de start van het ontwerptraject is Rio-link bevraagd. Zij hebben de huidige riolering onderzocht en de levensduur ingeschat. Voor Floraliënlaan is hun conclusie dat de riolering in goede staat is. Enkel de huisaansluitingen worden wel vernieuwd.
Voor de rest van de nutsleidingen (o.a. Waterlink) heeft een coördinatieoverleg met de nutsmaatschappijen plaatsgehad. Het principe is dat bij een heraanleg alle nutsmaatschappijen op de hoogte gebracht worden van de geplande werken. Deze bekijken dan de noodzaak van de te vernieuwen leidingen. De eerste 5 jaar na de werken mogen ze geen leidingen vernieuwen (enkel huisaansluitingen). Dit is een algemeen principe dat toegepast wordt op iedere heraanleg van openbaar domein.
Het bezwaar is ongegrond.
6. Toegang tot inkompoorten: Momenteel is er een straat en voetpad voor onze 3x witte poorten en is er vlotte toegang tot onze werkplaats.
In het huidige ontwerp is de toegang tot onze werkplaats onmogelijk voor wagens en vrachtwagens/depanneurs die geen indraaicirkel meer hebben.
Wij hebben minimum ruimte nodig voor onze poorten zoals nu de straatbreedte is tot aan de huidige glascontainer, en zonder verhoogd trottoir en toegang vanaf de rijbaan.
Aan de kant van de Floraliënlaan nr. 351 zijn er ook 2 blauwe poorten voor inrit van onze werkplaats en parkeerruimte (voor wagens, vrachtwagens/depanneurs), dus mag daarvoor geen parkeerplaats voor wagens komen en dient er een verlaagd trottoir voorzien te worden om op de opritten te kunnen rijden en voldoende indraairuimte.
Beoordeling:
Poorten ter hoogte van Prins Boudewijnlaan: de maatvoering is afgestemd op het indraaien van personenwagens, wagens kunnen de poorten via de voetpaduitstulping blijven bereiken. De indraaibeweging voor vrachtwagens en depannagewagen dient verder afgestemd te worden met de eigenaar en moet verwerkt worden in het uitvoeringsdossier.
Poorten ter hoogte van de Floraliënlaan: de parkeerstrook loopt hier in materialisatie door, zoals bij elke inrit is het echter verboden om hiervoor te parkeren. De ontworpen inrichting stelt bijgevolg geen probleem. Deze poorten blijven toegankelijk voor wagens, vrachtwagens en depannagewagens.
Ter hoogte van alle inritten worden de boordstenen tussen rijweg en voetpad, verlaagd/afgeschuind uitgevoerd.
Het bezwaar is gedeeltelijk gegrond.
Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure.
Aanvragers: stad Antwerpen, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen.
Ligging van het perceel: Floraliënlaan zn, 2020 Antwerpen.
Kadastrale gegevens: (afd. 12) sectie M 0, (afd. 23) sectie C 0 en (afd. 42) sectie B 0.
Onderwerp: heraanleggen van de Floraliënlaan.
Dossiernummer: 20171921.
Intern dossiernummer: ZBE/B/digitaal/GR/.
Type dossier: reguliere procedure.
Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist:
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting, de inrichting en de rooilijn van de Floraliënlaan onder volgende voorwaarden:
Naast de wortelzone moeten ook de stam en de kroon beschermd worden. Als de wortelzone volledig kan afgeschermd worden, zijn de stam en het onderste deel van de kroon uiteraard ook ineens afgeschermd. Kan de wortelzone niet volledig afgeschermd worden, dan moeten voor het beschermen van de stam en onderste deel van de kroon ook beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden.
Om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen moet de aannemer, als hij een kraan gaat gebruiken, een voldoende hoge kraan voorzien. Als de kraan rond draait met een last eraan, mag niets de top van de boom raken. De aannemer mag ook geen snoeiwerken uitvoeren om ruimte te krijgen voor een kraan of voor om het even welke machine of stelling of …
De beschermingsmaatregelen op maat moeten minstens 1 maand voor de aanvang van de werken ter aanvaarding voorgelegd worden aan de groendienst.