Het door De Kringwinkel Antwerpen vzw ingediende projectvoorstel werd beoordeeld op kwalitatieve criteria zoals omschreven in het toelagereglement projecten samenwerking tussen sociale en reguliere economie 2017 - 2019. Het voorstel werd gewogen volgens de voorziene scoretabel.
Doelgerichtheid (score 19/20)
De projectdoelstelling beantwoordt aan het opzet van het toelagereglement projecten samenwerking tussen sociale en reguliere economie voor de periode 2017 - 2019. Het project versterkt de bedrijfsvoering van De Kringwinkel Antwerpen vzw en is gericht op samenwerking met SEC en NEC in functie van doorstroom naar jobs in de reguliere economie. Het projectvoorstel om in nieuwe bedrijfsvormen (cvba's) een interne centrale dienstverlening uit te werken op maat van diverse kernactiviteiten (transport/logistiek) om de overgang van tewerkstelling in sociale economie naar reguliere economie meer slaagkans te geven, is vernieuwend.
Kwaliteit projectaanvraag (score 15/20)
Het aanvraagdossier is gestuctureerd opgebouwd. Het omschrijft duidelijk welke doelstellingen worden uitgewerkt via welke acties en welk meetbaar resultaat wordt vooropgesteld. Het inkopen van externe expertise met betrekking tot haalbaarheid van de oprichting van de nieuwe bedrijfsstructuur en juridisch advies geeft vooruitzicht op een succesvol projectverloop.
Extra engagement (score 8/15)
De in het aanvraagdossier beschreven doelen, acties en voorwaarden om een kwalitatieve bedrijfsvoering en dienstverlening uit te bouwen worden beoordeeld als voldoende basis om op langere termijn engagementen af te spreken met reguliere bedrijven.
Vacatures werkbaar maken (score 7/10)
In de nieuwe bedrijfsstructuren zullen arbeids- en loonvoorwaarden worden afgestemd op die gangbaar zijn in sectoren van het NEC. Op die manier zullen doelgroepwerknemers een reële werksituatie ervaren en worden bijgevolg de drempels met betrekking tot doorstroom naar een job in de reguliere economie verlaagd.
Uitrollen projectresultaten (score 7/10)
In het project wordt een opstart voorzien van een spin-off in de sector transport/logistiek. Mits gunstige evaluatie wordt dezelfde ontwikkeling gerealiseerd voor andere kernactiviteiten in andere sectoren van De Kringwinkel Antwerpen vzw. De resultaten worden gedeeld met diverse belanghebbende stakeholders.
Kosteneficiëntie (score 17/20)
De gevraagde projectkost omvat personeelskosten, werkingskosten en overhead. Voor 2017 gaat het om 35.453,00 EUR. Voor 2018 gaat het om 99.341,00 EUR. De indiener voorziet zelf in de onkosten met betrekking tot opleiding rijbewijs C, opvolging op de werkvloeren van de cvba-so, infrastructuur en kantoorbenodigdheden. De oprichting van cvba's laat toe om eigen inkomsten te verwerven. De stedelijke toelage ondersteunt het minder subsidieafhankelijk worden van dit maatwerkbedrijf aan het einde van de projectduur.
Versterking stedelijk beleid (score 4/5)
Het projectvoorstel versterkt de sociaal economische bedrijfsvoering van De Kringwinkel Antwerpen vzw en levert verhoogde kansen voor inzetbaarheid van kansengroepen en invulling van knelpuntvacatures op het grondgebied van de stad Antwerpen.
Om goedgekeurd te worden moet de totaalscore minstens 75% bedragen en moet op ieder onderdeel minimum 50% van de punten worden gescoord. Het projectvoorstel scoort 77 % en haalt op elk onderdeel minstens 50% van de punten. De toelage kan bijgevolg worden goedgekeurd.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen verleend door gemeenten.
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) houdende goedkeuring algemeen reglement op de toelagen.
Gemeenteraadsbesluit van 19 december 2016 (jaarnummer 799) betreffende het toelagereglement voor projecten samenwerking tussen sociale en reguliere economie in de periode 2017 - 2019.
De gemeenteraad keurde op 19 december 2016 (jaarnummer 799) het toelagereglement voor projecten samenwerking tussen sociale en reguliere economie (SEC en NEC) voor de periode 2017 - 2019 goed. Binnen de perken van een vastgelegd jaarlijks budget betoelaagt de stad projecten die sociale economie op het grondgebied versterken. Versterkende projecten zijn gericht op doorstroom naar jobs in de reguliere economie, op innovatie binnen sociale economie, op samenwerking tussen sociale economie en reguliere economie of op een combinatie van deze doelstellingen.
Het resultaat van de projectuitvoering creëert vernieuwende/versterkte dienstverlening, nieuwe/versterkte markten, uitbreiding en/of heroriëntering van bestaande capaciteit, implementatie van elders bewezen praktijken.
Op 17 juli 2017 diende De Kringwinkel Antwerpen vzw een aanvraag in voor een projecttoelage van 35.453,00 EUR voor 2017 en 99.341,00 EUR voor 2018.
De Kringwinkel Antwerpen vzw is erkend als sociale werkplaats/maatwerkbedrijf en is een organisatie die het ontwikkelen, bevorderen en organiseren van initiatieven centraal stelt ter (re)integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Om dit te bereiken krijgen doelgroepmedewerkers een traject aangeboden dat inzet op maximale ontwikkeling van talenten waarbij arbeidsattitude, technische en sociale vaardigheden worden aangeleerd en ondernemerschap wordt gestimuleerd. De ultieme doelstelling is om medewerkers te laten doorstromen naar het normaal economisch circuit. Het middel om hiertoe te komen is een Kringloopcentrum, waar goederen worden gesorteerd, hersteld, winkelklaar gemaakt en verkocht in één van de negen winkels. Daarnaast werden verschillende projecten opgezet die medewerkers nog meer kansen geven om bijkomende vaardigheden te ontwikkelen zoals de Kilomeet, de verhuurdienst en het integraal textielinzamelingsproject De Collectie.
Het DNA van de organisatie bestaat uit 3 nauw verweven strengen. De eerste streng bestaat uit het bieden van opleiding- en begeleidingtrajecten aan doelgroepwerknemers. De tweede streng wordt gevormd door de goederen en de processen van sorteren, herstellen, upcyclen en verkopen, met als resultaat het verkleinen van de afvalberg en het stimuleren van lokaal hergebruik. De derde streng is verandering en vernieuwing. De Kringwinkel Antwerpen vzw is binnen de sector steeds pionier geweest in het uitzetten van nieuwe innovatieve projecten. De Kringwinkel Antwerpen vzw staat voor 25 jaar ervaring in opleiden en begeleiden van medewerkers, een uitgebreide methodiektoolbox voor begeleiding en opleiding, POP (persoonlijk ontwikkelingsplan)-gesprekken en een breed netwerk van (potentiële) projectpartners.
Het project 'Doorstroomgenerator' wil doorstroomdrempels wegwerken intern de bedrijfsvoering van De Kringwinkel Antwerpen vzw. Het gaat om:
Het gevolg van het niet door- of uitstromen van doelgroepmedewerkers is dat er ook geen nieuwe instroomtrajecten voor andere doelgroepmedewerkers vrijkomen. Tegelijk bestaat de uitdaging erin om de door Vlaanderen toegekende 194,5 tewerkstellingsplaatsen voor doelgroepmedewerkers in stand te houden. Indien alle medewerkers binnen het SEC-bedrijf doorstromen, ontstaat er druk op het voortbestaan van de bedrijfsactiviteiten.
Om doorstroomdrempels weg te werken wil het project een nieuw model van bedrijfsstructuur uitwerken waarbij er met aparte entiteiten wordt gewerkt voor medewerkers die ‘doorstroomklaar’ zijn. Dit gebeurt volgens de accelerator/incubator/multiplicator – methodiek. In de Doorstroomgenerator worden specifieke onderdelen van de werking van De Kringwinkel Antwerpen vzw geincubeerd binnen private entiteiten in de vorm van spin-offs.
In dit project zal een ‘Incubator en accelerator-cvba’ ondersteunende diensten centraliseren om potentiële hinderpalen bij de bedrijfsvoering weg te werken en tegelijk kennis op te bouwen over de bedrijven heen. Deze cvba-so ondersteunt administratie, boekhouding, personeelszaken, coaching en opleiding, partnerschappen, managementadvies en werkingskapitaal. Deze structuur geeft de verschillende entiteiten de kans om zich maximaal te focussen op hun kernactiviteit - bijvoorbeeld het leveren en ophalen van goederen. Hierdoor kan de kernactiviteit gestandaardiseerd worden, op basis waarvan nieuwe specialiteiten kunnen uitgerold worden. Dit zal leiden tot een multiplicator effect, omdat door het gestructureerd opzetten van processen en methodieken tijd wordt gewonnen, de business units sneller kunnen starten en sneller zorgen voor tewerkstelling. Dit gaat werken als een versneller of accelerator, omdat er steeds beter kennis wordt verzameld, geborgd en bij een volgend project verbeterd ingezet. Hierdoor ontstaat een snel lerend proces.
In dit model worden de sterkste profielen - vertrekkend vanuit competenties/talenten - van de doelgroepmedewerkers samengezet in een private entiteit, waarmee het ondernemerschap van medewerkers wordt versterkt enerzijds. Anderzijds worden er partnerschappen in het NEC uitgebouwd om vanuit de vraag van de markt beroep te doen op gepast werknemerschap van medewerkers waardoor knelpuntvacatures beter ingevuld geraken.
In dit project wordt een eerste spin-off cvba-so gestart vanuit de afdeling transport/logistiek en wordt ‘Kring C’ genoemd. De Kringwinkel Antwerpen vzw combineert hier een sterke vraag naar chauffeurs met een rijbewijs C met het aanwezige potentieel aan doelgroepwerknemers die instaan voor ophaling goederen en grondstoffen en diverse logistieke activiteiten. Omwille van het knelpuntvacaturegegeven betekent dit dat er grote doorstroomkansen zijn voor doelgroepmedewerkers van De Kringwinkel Antwerpen vzw.
Door de oprichting van cvba-structuren kan een overstap gemaakt worden naar reguliere tewerkstelling of ondernemerschap terwijl ondertussen de ondersteuning van de doelgroepmedewerkers toch nog gegarandeerd blijft zodat de slaagkansen van doorstroomtrajecten verhogen.
Het project wordt opgesplitst in drie fasen, waar voor elk van de fasen financiële ondersteuning van de stad wordt gevraagd:
Het budget voor het toelagereglement wordt voorzien op de doelstellingen onder 1SLW0602. Voor 2017 is het beschikbaar boekingsadres van de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie met als functiegebied 1SLW060201, budgetplaats 5318500000 en budgetpositie 649800.
De toelage zal in 2017 en in 2018 worden uitbetaald in schijven per semester mits naleving van de hieronder vermelde projectvoorwaarden:
Vooropgezet resultaat in 2017
Vooropgezet resultaat in 2018
Meetindicatoren
Projectopvolging, evaluatie en rapportering
De Kringwinkel Antwerpen vzw bezorgt via mail in januari 2018, juli 2018 en februari 2019 verslag over de projectvoortgang en het projecteinde aan de dossierbeheerder van de stad Antwerpen. Hiervoor wordt een sjabloon ter beschikking gesteld.
Een projectadviesgroep/stuurgroep volgt maandelijks het verloop van het project op. Elk kwartaal rapporteert de projectleider over de voortgang van het project aan de dossierbeheerder van stad Antwerpen. Op vraag van de dossierbeheerder van de stad Antwerpen zijn verslagen van de projectadviesgroep/stuurgroep in te zien.
Op uitnodiging en met facilitatie van de stad Antwerpen neemt De Kringwinkel Antwerpen vzw deel aan overleg met relevante stakeholders in functie van:
Communicatie
De Kringwinkel Antwerpen vzw bespreekt elke externe communicatie rond het project 'Doorstroomgenerator' met de dossierbeheerder van de stad Antwerpen.
Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad.
Het college beslist een toelage toe te kennen aan De Kringwinkel Antwerpen vzw voor het project 'Doorstroomgenerator' voor de periode oktober 2017 tot en met december 2017 ten bedrage van 35.453,00 EUR en voor de periode januari 2018 tot en met december 2018 ten bedrage van 99.341,00 EUR.
De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingadres | Bestelbon |
De Kringwinkel Antwerpen vzw Deurnsebaan 52 2170 Antwerpen OND: NBE0442423037 IBAN: BE48068211042927 |
35.453,00 EUR | budgetplaats: 5318500000 budgetpositie: 649800 functiegebied: 1SLW060201A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 1SA040550 budgetperiode: 1700 |
4505073365 |
De Kringwinkel Antwerpen vzw Deurnsebaan 52 2170 Antwerpen OND: NBE0442423037 IBAN: BE48068211042927 |
99.341,00 EUR | budgetplaats: 5318500000 budgetpositie: 649800 functiegebied: 1SLW060201A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 1SA040550 budgetperiode: 1800 Onder voorbehoud van goedkeuring van budget 2018 door college, gemeenteraad en hogere overheid. |
4505073366 |