Terug

2017_CBS_06621 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 2017610. district Ekeren. Schriek ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/09/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_06621 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 2017610. district Ekeren. Schriek ZN - Goedkeuring 2017_CBS_06621 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 2017610. district Ekeren. Schriek ZN - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 22 maart 2017 tot 21 april 2017. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 3 mei 2017. De procedure is uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend bij het Departement Omgeving, afdeling Antwerpen, in toepassing van de bijzondere procedure van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

De gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar verzoekt het college om:

  • een openbaar onderzoek te organiseren;
  • een advies uit te brengen over de aanvraag;
  • de zaak van de wegen aan de gemeenteraad voor te leggen.

Aanvrager: Provincie Antwerpen provover, Koningin Elisabethlei 22 bus B, 2018 Antwerpen
Ligging van het perceel: Schriek ZN, 2180 Ekeren (Antwerpen)
Kadastrale gegevens: (afd. 33) sectie H, (afd. 33) sectie H 552 B en (afd. 33) sectie H 553 B
De aanvraag omvat: aanleggen van een fietsostrade tussen Vloeiende (Kapellen) en Schriek (Ekeren)
Datum ontvangst adviesvraag: 28 februari 2017
Dossiernummer: 2017610
Dossiernummer Departement Omgeving: 8.00/10000/144.7

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

28 februari 2017

Opening openbaar onderzoek

22 maart 2017

Afsluiten openbaar onderzoek

21 april 2017

Gemeenteraad voor wegenwerken

25 september 2017

 

Argumentatie

Inhoud van de aanvraag

  • aanleggen van een fietsostrade tussen Vloeiende (Kapellen) en Schriek (Ekeren);
  • dit deel maakt deel uit van een totaalproject om de fietsostrade te vervolledigen tussen Essen en Antwerpen;
  • de weg zelf heeft een breedte van 3 meter;
  • de weg wordt uitgevoerd in rood cementbeton;
  • ten oosten van het fietspad wordt er een draadafsluiting geplaatst met een hoogte van 1,70 meter (behalve ter hoogte van het perron);
  • ten westen van het fietspad wordt er een groenstrook voorzien met een breedte van 1 meter;
  • ter hoogte van de toegang tot het perron en de aansluiting met de Statiestraat wordt een verharding aangelegd in betonstraatstenen.

Relevante voorgeschiedenis

  • 27 februari 2015 (dossier 20142550): vergunning voor de aanleg van een fietspad in Kapellen/Ekeren van Vloeiende tot aan het station van Sint-Mariaburg.

Laatst uitgevoerde vergunning 

  • de vergunning uit 2015 werd niet uitgevoerd.

Bestaande toestand 

  • het terrein ligt naast de spoorwegberm en wordt op dit moment gebruikt als landbouwgrond.

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Conclusie

brandweer/ risicobeheer/ preventie

15 maart 2017

4 april 2017

voorwaardelijk gunstig

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

15 maart 2017

23 maart 2017

voorwaardelijk gunstig

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

15 maart 2017

28 maart 2017

gunstig

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

15 maart 2017

 

het advies werd niet uitgebracht binnen een termijn van 30 kalenderdagen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan. 

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

15 maart 2017

10 april 2017

voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing voorschriften

Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een reservegebied voor woonwijk. Deze gebieden kunnen op initiatief van de gemeente worden bestemd voor de aanleg van woonwijken die als een stedenbouwkundig geheel zijn opgevat en waar alleen zijn toegelaten: eengezinswoningen, kleine landeigendommen, groene ruimten, socio-culturele inrichtingen alsmede gebouwen voor handel, dienstverlening, ambachtelijke en kleine bedrijven, die voor het normaal functioneren van de woonwijk noodzakelijk zijn. De bouwdichtheid mag de 25 woningen per ha niet overschrijden en alleen gebouwen met ten hoogste twee woonlagen zijn toegelaten. De globale oppervlakte van de openbare groene zone moet ten minste 5 m² per woning bedragen. De bestemming van woongebied kan maar worden verwezenlijkt nadat zij in een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg is vastgesteld. Die goedkeuring kan maar worden gegeven nadat is gebleken dat de bestemming van woongebied aan een werkelijke noodzaak beantwoordt. Die noodzaak wordt door de bevoegde staatssecretaris vastgesteld aan de hand van de gegevens waarvan hij de lijst op advies van de Vlaamse regering en het Vlaamse gewest opmaakt; die gegevens worden hem door de betrokken gemeente verstrekt. Zolang het in het derde lid bedoelde bijzonder plan van aanleg door ons niet is goedgekeurd, mogen in het betrokken gebied slechts werken en handelingen worden uitgevoerd die overeenstemmen met de bestemming aangegeven door de grondkleur in het gewestplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan.

Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.

De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.

Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.

Omgevingstoets

Functionele inpasbaarheid
Het voorgestelde tracé is licht gewijzigd ten opzichte van de voorgaande vergunningsaanvraag. Om een houtkant te kunnen realiseren tussen het fietspad en een aantal bebouwde percelen aan Vloeiende (voorwaarde van voorgaande vergunning) dient het fietspad te worden opgeschoven, richting spoorweg. Daarnaast bevat het dossier ook de kap van één hoogstammige boom, waarvoor tot hiertoe geen vergunning werd verleend.

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
Parkeerparagraaf niet van toepassing
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag de aanleg van een fietsostrade betreft.
De realisatie van de fietsostrade is een duidelijke meerwaarde in het kader van multimodale mobiliteit. De afmetingen en materialen van het fietspad zorgen voor een comfortabele fietsroute tussen Kapellen en Ekeren/Antwerpen.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het fietspad wordt gekoppeld aan de spoorweg, waardoor de ruimtelijke impact beperkt wordt.

Cultuurhistorische aspecten
Gezien de aanvraag de drempelwaarde voor de opmaak van een archeologienota overschrijdt, is een archeologienota opgemaakt, en werd advies gevraagd aan de dienst archeologie. Het advies is gunstig.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De verkeerspolitie formuleert volgende aanbeveling: de zichtbaarheid ter hoogte van de aantakking met de bestaande weg (Vloeiende) te optimaliseren (bv vermijden van straatmeubilair, bomen,…). Dit om de veiligheid te verhogen en het zicht op aankomende fietsers te verbeteren.
Deze aansluiting is gelegen op het grondgebied van de gemeente Kapellen.
In het kader van voorliggende aanvraag werd advies gevraagd aan de dienst Groen en Begraafplaatsen. Het advies is voorwaardelijk gunstig:
“Aanleg van fiets-o-strade tussen Vloeiende en Schriek. Hierbij verdwijnen tien hoogstammige bomen die in de bouwput van het traject van de nieuwe fietsverbinding liggen, alsook een 1000-tal m² wild opschot in de vorm van een houtwal. Gemeente Kapellen heeft ook zijn akkoord gegeven voor het vellen van de bomen en het verwijderen van meerstammig opschot in de houtwal.
De te behouden bomen dienen voldoende beschermd te worden tijdens de werkzaamheden, zoals de niet-limitatieve maatregelen voorschrijven. Conform advies gemeente Kapellen dienen er 6 inheemse hoogstammige bomen van 2de grootte aangeplant te worden met minimale plantmaat 16/18 en dient er een groenbuffer en/of haag van minimaal 2,50m hoog en 2m breed aangeplant te worden.
Voorwaarden: 

  • Een heraanplanting van 6 inheemse, hoogstammige bomen van 2de grootte te voorzien van minimale plantmaat 16/18 ter hoogte van huisnummers 55-57-59-61;
  • Een groenbuffer en/of haag aan te planten van minimaal 2,50m hoog en 2m breed ter hoogte van huisnummers 55-57-59-61;
  • Ter hoogte van het perceel Vloeiende 61 een wintergroene haag van Prunus laurocerasus (laurier) aan te planten van minimale handelsmaat 175-200cm;
  • Voldoende beschermingsmaatregelen van de bomen te voorzien tijdens het aanleggen van de fietsostrade;
  • De bestaande bomen tijdens de bouwwerken minimaal te beschermen als volgt (niet-limitatief):
    • In het ontwerp van de volledige infrastructuur mag er niets voorzien worden waardoor de wortels of kroon van de boom onaanvaardbaar moeten beschadigd worden, noch nu, noch in de toekomst. Praktisch gezien wil dit zeggen dat het ontwerp niet mag leiden tot noodzaak om:
      • het bestaande maaiveld af te graven of op te hogen in de wortelzone van de te behouden boom;
      • graafwerken uit te voeren waarbij wortels dikker dan 5 cm moeten doorgestoken worden en/of waarbij 20 % van het totale wortelpakket moet verwijderd worden;
      • de boom drastisch te snoeien (d.w.z. hoger opkronen dan het huidig eindbeeld of toppen of kandelaren of verwijderen van takken dikker dan 8cm).
    • Als er werken (zowel bouwwerken, als werken aan de infrastructuur errond) worden uitgevoerd, moeten de te behouden bomen beschermd worden. Zowel wortels als kroon moeten beschermd worden.
    • De wortelzone van de bomen moeten beschermd worden om verdichting van de bodem en/of oppervlakkige beschadiging van de wortels te voorkomen. Op vlak van bescherming voor de wortelzone zijn er twee mogelijkheden:
      • Er is voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er werfhekkens geplaatst die aan elkaar vast gemaakt zijn, zodat ze niet, of in ieder geval moeilijk, te verplaatsen zijn. De grootte van de wortelzone wordt idealiter bepaald door onderzoek; als onderzoek om een of ander reden niet kan, moet men er vanuit gaan dat de wortelzone even groot is als de diameter van de kroonprojectie + 2m. In die volledig afgebakende zone mag niets gebeuren. (niet graven, niet stockeren, geen afvalwater of spoelwater lozen, ….)
      • Er is niet voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden, zodat de ruimte onder de boom toch geheel of gedeeltelijk kan gebruikt worden zonder dat er schade berokkend wordt.
    • Om uitdroging van de wortelzone te voorkomen tijdens een droogzuiging van de werf, moet water worden gegeven aan de boom, tenzij bodemonderzoek zou uitwijzen dat dit niet nodig is.
    • Naast de wortelzone moeten ook de stam en de kroon beschermd worden. Als de wortelzone volledig kan afgeschermd worden, zijn de stam en het onderste deel van de kroon uiteraard ook ineens afgeschermd. Kan de wortelzone niet volledig afgeschermd worden, dan moeten voor het beschermen van de stam en onderste deel van de kroon ook beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden.
    • Om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen moet de aannemer, als hij een kraan gaat gebruiken, een voldoende hoge kraan voorzien. Als de kraan rond draait met een last eraan, mag niets de top van de boom raken. De aannemer mag ook geen snoeiwerken uitvoeren om ruimte te krijgen voor een kraan of voor om het even welke machine of stelling of … .
    • Het is aangewezen om voor de nodige onderzoeken en voor het opstellen van beschermingsmaatregelen op maat, een gecertificeerd boomverzorger te raadplegen. Op www.baas-isa.be is een lijst beschikbaar van deze mensen.          

De voorwaarden worden integraal overgenomen in voorliggend advies voor wat betreft het grondgebied Ekeren.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het tracé, de inrichting en de uitrusting van het nieuwe fietspad naast de spoorweg Roosendaal - Antwerpen tussen Schriek en Vloeiende (Kapellen) voor wat betreft het grondgebied Antwerpen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Plan_1_ligging_20170207.pdf
  • Plan_2_omgeving_20170207.pdf
  • Plan_3_1_grondplan_ontworpen_toestand_deel1_20170207.pdf
  • Plan_3_2_grondplan_ontworpen_toestand_deel2_20170207.pdf
  • Plan_4_terreinprofiel_20170207.pdf