Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De Beekstraat in het district Ekeren:
De straat is heel smal waardoor vrachtwagens moeilijk kunnen manoeuvreren zonder schade te berokkenen aan het openbaar domein of aan geparkeerde voertuigen. Het district vraagt om de toegang te verbieden voor bestuurders van voertuigen waarvan de lengte, lading inbegrepen, langer is dan 10 meter.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Met het districtsraadsbesluit van 24 november 2014 (jaarnummer 115) werd de vereenvoudiging van de adviesprocedure van de aanvullende verkeersreglementen in het district Ekeren goedgekeurd.
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt volgende opmerking:
Indien wordt gekozen voor een lengtebeperkingsbord zonder uitzondering van laden en lossen, zoals werd toegelicht op clusteroverleg, zullen geen grote vrachtwagens de straat in mogen. Dit heeft als gevolg dat er ook geen uitzondering geldt voor leveringen of grotere verhuiswagens voor bewoners in de Beekstraat. Alle leveringen of verhuisbewegingen zullen dienen te gebeuren met kleinere voertuigen.
De voorgestelde maatregel zal daarnaast niet voldoende zijn om alle vrachtwagens uit de straat te weren. Momenteel negeren sommige bestuurders de beperking van 3.5ton in de straat. De kans is reëel dat het lengtebeperkingsbord ook zal worden genegeerd. Vrachtwagens zullen zich in dit geval blijven vast rijden en mogelijks schade aanrichten.
Infrastructurele aanpassingen in de bocht, die de afdraaibeweging voor vrachtwagens mogelijk maakt, laat ook de mogelijkheid om een uitzondering te voorzien voor laden en lossen, wat leveringen en verhuisbewegingen voor bewoners niet beperkt.
De afdeling mobiliteit geeft toch de voorkeur aan het lengtebeperkingsbord om volgende redenen: