Inleiding
De straat is gelegen in de wijk Stuivenberg.
Kenmerkend voor de wijk Stuivenberg zijn de dichte bewoning, de restanten van oude nijverheidsgebouwen, het ongeplande stratenpatroon en de schaarse publieke ruimte.
Historisch is er heel wat kansarmoede in de wijk en een grote diversiteit.
De wijk wordt gekenmerkt door een zeer grote dichtheid met vooral sterk opgedeelde burgers- en arbeiderswoningen en centraal ook enkele woontorens.
Planningscontext
De straat is gelegen in het goedgekeurde RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) 2060 en in het goedgekeurde GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Groen
Mobiliteit
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
Door van de straat een woonerf te maken wordt de verkeersveiligheid verhoogd. Op die manier kunnen voetgangers en spelende kinderen de volledige breedte van de straat gebruiken. Door de straat ook te vergroenen wordt het woonerfprincipe nog versterkt.
Concept
De straat krijgt het statuut van woonerf met een as-verschuiving en verkeersremmers. Er worden parkeerstroken voorzien met, indien mogelijk, aan het begin en het einde telkens een groenzone. Aan het kruispunt met de Lovelingstraat wordt een verhoogd kruispunt voorzien en aan het kruispunt met de Lange Van Bloerstraat een verkeersremmer. De kruispunten Lange Van Bloerstraat en Lange Beeldekensstraat worden telkens met een schuine boordsteen uitgevoerd. Voor de ingang van de school worden twee standaard zitbanken voorzien.
Het concept resulteert in negatieve parkeerbalans (bestaande toestand 23/nieuwe toestand 18). En er verdwijnt één parkeerplaats in de Lovelingstraat
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans (bestaande toestand 2/nieuwe toestand 8). In totaal komen er zes nieuwe zuilbeuken bij (Fagus sylvatica ‘Dawyck’).
fase |
actie |
datum |
jaarnummer |
advies |
coördinatieoverleg openbaar domein |
5 december 2016 |
--- |
projectdefinitie en concept |
goedkeuring districtscollege Antwerpen |
17 april 2017 |
273 |
Het districtscollege van Antwerpen wenst te investeren in de heraanleg van de Sint-Willibrordusstraat. De wegenis van de straat is in slechte staat en zal geherprofileerd worden.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SAN020103A00000.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Sint-Willibrordusstraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
5 december 2016
voorwaarden:
- type zitbank aanpassen aan standaardzitbank;
- boombeugels worden voorzien ter bescherming van de plantvakken;
- een volwaardig voetpadruimte van 1,50m wordt voorzien aan één straatzijde;
- infrastructurele maatregelen genomen worden om het foutparkeren tegen te gaan, na evaluatie van de aanleg;
- verder onderzocht wordt of een extra snelheidsremmer moet worden voorzien op het kruispunt Sint-Willibrordusstraat - Lovelingstraat.
Het advies zal meegenomen worden bij de verdere uitwerking tijdens de fase definitief ontwerp.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (24 maart 2017) voor de wegeniswerken in de Sint-Willibrordusstraat, district Antwerpen.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.