Terug

2017_CBS_05355 - Masterplan Mobiliteit Antwerpen. Brabo I - Publiek-publieke samenwerkingsovereenkomst Brabo I stad Antwerpen. Addendum 3 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/06/2017 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_05355 - Masterplan Mobiliteit Antwerpen. Brabo I - Publiek-publieke samenwerkingsovereenkomst Brabo I stad Antwerpen. Addendum 3 - Goedkeuring 2017_CBS_05355 - Masterplan Mobiliteit Antwerpen. Brabo I - Publiek-publieke samenwerkingsovereenkomst Brabo I stad Antwerpen. Addendum 3 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Overeenkomstig de samenwerkingsovereenkomst Brabo I wordt de SPV in het kader van de sui generis DBFM-overeenkomst met betrekking tot het niet-tramgedeelte gelast met de instandhouding van de gemeenteweg Ruggeveldlaan.

 1. De stad Antwerpen staat contractueel in voor het onderhoud van het straatmeubilair dat geplaatst is in het voetpad op deelproject TDW, de voetpadzone valt immers buiten de configuratie en is bijgevolg niet onderworpen aan het meerjarig onderhoud.

Naast het straatmeubilair in de voetpadzone is er ook straatmeubilair aanwezig dat wel binnen de configuratie zit en zodanig wel onderhevig is aan het meerjarig onderhoud. Het is eveneens mogelijk dat nieuw en bijkomend straatmeubilair, afhankelijk van de inplantingslocatie, wel of niet onderworpen is aan meerjarig onderhoud.

Omwille van eenvormigheid en duidelijkheid wensen zowel het Vlaamse Gewest als de stad Antwerpen alle straatmeubilair uit de configuratie te lichten.

Voor deze overdracht werd een herziening van de onderhoudsvergoedingen nodig geacht en zal Silvius Onderhoud nv een compensatie betalen aan de stad Antwerpen ten bedrage van € 8.000,00 excl. btw.

2. Tijdens de onderhoudsfase is gebleken dat de grenzen van de configuratie op de Ruggeveldlaan niet logisch zijn opgesteld. Vooral ter hoogte van de zijstraten bemoeilijkt dit het uit te voeren onderhoud. Aan elke zijstraat ligt de grens van de configuratie anders: achter het voetpad, achter het doorlopende fietspad, achter een groenperk. Zelfs een niet heraangelegd stuk van de wegenis is binnen configuratie en dus te onderhouden door de onderhoudsaannemer.

Om eenvormigheid en duidelijkheid te scheppen wensen de partijen de grenzen van de configuratie opnieuw vast te leggen volgens de aanduidingen op de plannen in bijlage.

Ter hoogte van de zijstraten geldt het principe dat de grens van de configuratie wordt gelegd aan de achterkant van het fietspad en dan terugbuigt naar de verharding van de rijweg.

Voor deze grenswijzigingen werd een herziening van de onderhoudsvergoedingen nodig geacht en zal Silvius Onderhoud nv een compensatie betalen aan de stad Antwerpen ten bedrage van € 24.795,00 excl. btw.

Met het derde addendum worden bovenstaande wijzigingen en aanvullende afspraken toegevoegd aan de samenwerkingsovereenkomst Brabo I. 

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 23 juni 2008 (jaarnummer 1321) de samenwerkingsovereenkomst Brabo I tussen het Vlaams Gewest, De Lijn, Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en de stad Antwerpen goedgekeurd.

Het 'Project Brabo I' is de verzamelnaam voor de uitgevoerde tramprojecten uit het Masterplan Mobiliteit Antwerpen:

  1. tramlijn Mortsel-Boechout fase 2: Tramlijn verlenging over de N10 van Gemeenteplein Mortsel, tot en met de eindhalte Capenberg in Boechout.
    Het werk omvatte een volledige herinrichting van het openbaar domein tussen de rooilijnen;
  2. tramlijn Deurne-Wijnegem fase 1 (TDW): Tramlijn verlenging over de N12 van Schotensesteenweg, tot de keerlus Fortveld in Wijnegem en van de eindhalte Wim Saerensplein over de Ruggeveldlaan naar de N12.
    Het werk omvatte een volledige herinrichting van het openbaar domein tussen de rooilijnen. Dit project omvatte tevens de stelplaats Deurne, met name het bouwen van een tramstelplaats voor 53 tramstellen, met onderhoudscentrum en administratieve gebouwen.

Volgens deze samenwerkingsovereenkomst staat de stad Antwerpen in voor de instandhoudingscomponent van de beschikbaarheidsvergoeding voor de Ruggeveldlaan.

De opdrachtnemer staat vanaf de beschikbaarheidsdatum (21 maart 2012) tot en met de einddatum in voor het onderhoud en de instandhouding van het Binnen Configuratie Projectgedeelte. Vanaf die datum staat hij niet meer in voor het onderhoud met betrekking tot het Buiten Configuratie Projectgedeelte. Uitgesloten zijn dus de voetpaden, het straatmeubilair dat op de voetpaden geplaatst is, de vuilbakken geplaatst op de perrons, de ticketautomaten op de perrons, de VRI-installaties (met inbegrip van bekabeling, palen, lichten, sturing, detectielussen, glasvezelverbindingen, programmatie), de openbare verlichting (en indien ze niet in combinatie met bovenleidingmasten wordt geplaatst ook de bijhorende palen en funderingen), de AWW leiding in het deelproject Mortsel Boechout en het tractiestation Deurnesteenweg en het groenonderhoud. Daarvoor staat de stad Antwerpen op haar grondgebied in.

Op 30 april 2009 werd door de Vlaamse regering goedkeuring verleend aan het voorstel van gunning waarbij de offerte van de THV SILVIUS als economisch meest voordelige offerte werd aangeduid voor het project Brabo I.

Bij deze samenwerkingsovereenkomst werd intussen reeds een eerste addendum toegevoegd, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 21 september 2009 (jaarnummer 1279), waarin de afspraken betreffende de nutsleidingen werden goedgekeurd.

Bij deze samenwerkingsovereenkomst werd intussen ook een tweede addendum toegevoegd, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 23 september 2013 (jaarnummer 567), waarin de afspraken betreffende de beschikbaarheidsvergoeding voor de Ruggeveldlaan werden goedgekeurd.

Algemene financiƫle opmerkingen

Silvius Onderhoud nv zal een eenmalige compensatie betalen voor de beide wijzigingen. Namelijk € 8.000,00 excl. btw voor het straatmeubilair en € 24.795,00 excl. btw voor de grenswijzigingen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het addendum 3 bij de publiek-publieke samenwerkingsovereenkomst Brabo I stad Antwerpen tussen het Vlaams Gewest, De Lijn, Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel en de stad Antwerpen goed.

Artikel 2

De financieel beheerder regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Ontvangst van:

SILVIUS ONDERHOUD

STEENWINKELSTRAAT 640

2627 SCHELLE

Ondernemingsnr.

NBE0839.324.073

32.795,00 EUR (excl. 21 % BTW)

Budgetplaats: 5151000000

Budgetpositie: 700

Functiegebied: : 1SWN030101A00000

Subsidie: SUB_NR

Fonds: intern

Begrotingsprogramma: 1SA010309

Budgetperiode: 1700

Ordernummer

1002945377


Bijlagen

  • Samenwerkingsovereenkomst_Antwerpen_AWV_Addendum3
  • Configuratieplan E2000_2016-12-06-R11AB-IFET03-15-4-I.pdf
  • Configuratieplan E2000_2016-12-06-R11AB-IFET04-15-4-I.pdf
  • Configuratieplan E2000_2016-12-06-R11AB-IFET05-15-4-I.pdf
  • Configuratieplan E2000_2016-12-06-R11AB-IFET06-15-4-I.pdf