Terug

2017_CBS_05342 - Snelle verkeersveiligheidsmaatregelen - Prioriteitenlijst aan te pakken straten - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/06/2017 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_05342 - Snelle verkeersveiligheidsmaatregelen - Prioriteitenlijst aan te pakken straten - Goedkeuring 2017_CBS_05342 - Snelle verkeersveiligheidsmaatregelen - Prioriteitenlijst aan te pakken straten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De focus ligt op straten in woon- en schoolomgeving met daaraan verbonden functies. In praktijk betekent dit dat vooral straten in zones 30 in aanmerking zullen komen.

Stads- en districtswegen met een snelheids- en onveiligheidsproblematiek met een snelheidslimiet van 50 km/u vereisen vaak een andere, meer geïntegreerde aanpak. Voor deze straten zal onderzocht worden welke maatregelen er best kunnen genomen worden en of de bestaande problematiek (al dan niet gedeeltelijk) kan aangepakt worden binnen dit project.

Gewestwegen volgen een ander traject en vallen niet binnen deze scope.

Prioritering
Vanuit verschillende hoeken (burgers, districten, mobiliteitsdienst, ...) worden er vragen gesteld om de snelheid in straten te meten. Gevolg hiervan is een basislijst van straten die in aanmerking komen voor snelheidsremmende maatregelen en dit op basis van volgende selectiecriteria, namelijk het overschrijden van de V85 en van de maximumsnelheid met meer dan 10%. Hierbij is de V85 de maximale snelheid die door 85 % van de weggebruikers wordt gereden.

Duidelijkheid
De lijst met prioritair op te nemen straten in functie van snelheidsbeheersing door infrastructurele maatregelen als bijlage geeft een duidelijk overzicht van de Antwerpse straten in woonerven (20 km/u) en zones 30 waar de snelheidsproblematiek met snelheidsremmende maatregelen zal aangepakt worden alsook de chronologie van de aanpak van deze straten.

De lijst biedt enerzijds de intern betrokken diensten de mogelijkheid om op een heldere manier te communiceren over welke straten er wel en welke er niet in aanmerking komen voor deze bovenlokale aanpak van de snelheidsproblematiek. Anderzijds biedt de lijst aan de Antwerpse districten duidelijkheid over welke straten er niet in aanmerking komen voor dit project, zodat zij - indien gewenst - de niet weerhouden of vermelde straten met eigen middelen kunnen aanpakken.

Duurzaamheid
Door de technische werkgroep werd een pakket van snelheidsremmende maatregelen uitgewerkt die een meer duurzaam karakter hebben. Deze duurzaamheid vertaalt zich in een verhoging van de levensduur van deze maatregelen. Voorbeeld:een prefab rijbaankussen kan als verticale snelheidsremmer vervangen worden door een betonnen versie.

Het principe van een minimale levensduur van zes maanden voor de voorgestelde maatregelen blijft behouden. Als er dus in de technische werkgroep een straat besproken wordt die al voorkomt op de meerjarenbegroting van de districten, zal deze straat:

  • niet aangepakt worden in het kader van dit project als deze straat reeds binnen een termijn van zes maanden heraangelegd wordt;
  • aangepakt worden met snelheidsremmende maatregelen met een tijdelijk karakter als deze straat pas ten vroegste na zes maanden heraangelegd wordt.

Voor alle andere straten (die niet in de meerjarenbegroting zijn opgenomen) zullen vanuit de technische werkgroep maatregelen met een meer duurzaam karakter voorgesteld worden en dit op voorwaarde dat de meerkost voor een meer duurzame aanpak beperkt is. Is dit laatste niet het geval, zal er vanuit de werkgroep een tijdelijke verkeersremmende maatregel voorgesteld worden. Hierbij staat het de districten natuurlijk vrij om deze straten alsnog in hun begroting op te nemen.

Financiering
Momenteel worden de snelle verkeersveiligheidsmaatregelen in straten die voldoen aan de selectiecriteria vanuit een bovenlokaal budget gefinancierd. Het is de bedoeling om dit ook de volgende jaren te blijven doen, met dien verstande dat bij een (volledige) structurele heraanleg van een straat die op de prioriteitenlijst voorkomt, de bovenlokale bijdrage zich beperkt tot de geschatte kostprijs van de tijdelijke maatregelen.

Chronologie
De prioriteitenlijst zal in volgorde van vermelding integraal behandeld worden door de technische werkgroep. Bij uitputting van deze lijst, zal er - op basis van nieuwe snelheidsmetingen waarop de bovenvermelde selectie- en wegingscriteria toegepast worden - een nieuwe prioriteitenlijst, ter goedkeuring, aan het college voorgelegd worden.

Aanleiding en context

In zitting van 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) besliste het college om de principes van het project 'snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsingrepen' goed te keuren. De coördinatie van dit project gebeurt binnen de 'stedelijke Staten-Generaal van de verkeersveiligheid in Antwerpen'. Vanuit een technische werkgroep (samengesteld uit vertegenwoordigers van de verkeerspolitie, de dienst stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering, de dienst stadsontwikkeling/beheer en onderhoud, de mobiliteitsdienst, de Staten-Generaal en GAPA) worden er verkeersremmende maatregelen aan het college voorgesteld na adviesvraag aan de betrokken districten.

In het verleden bleek dat er nood was aan een prioritering van de aan te pakken straten in het kader van de snelheidsproblematiek om zo, mensen en middelen, zo efficiënt mogelijk in te zetten daar waar de verkeersonveiligheid het grootst is. De prioriteitenlijst die het college op 7 februari 2014 goedkeurde, is momenteel zo goed als volledig afgewerkt waardoor de vraag naar een volgende lijst zich voordoet.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1HMB01 - Antwerpen is een verkeersveilige stad dankzij een geïntegreerde aanpak
1HMB0101 - Duurzame verkeersveilige infrastructurele oplossingen zijn uitgewerkt op het vlak van ruimtelijke ordening, weginrichting en vervoersmiddelenkeuze met oog voor ruimtelijke kwaliteit
1HMB010104 - Gebieden waar de objectieve verkeersonveiligheid het grootst is zijn prioritair aangepakt
1HMB010104P06066 - Snelle verkeersveiligshei

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de financiering met bovenlokale middelen van volgende snelheidsremmende maatregelen voor straten die voorkomen op de lijst als bijlage, goed:

  • maatregelen met een tijdelijk karakter voor straten waarvan de heraanleg in de meerjarenbegroting van de districten voorzien is maar die ten vroegste over zes maanden heraangelegd worden, 
  • maatregelen met een meer duurzaam karakter voor straten waarvan de heraanleg niet in de meerjarenbegroting van de districten voorzien is op voorwaarde dat de meerkost voor een meer duurzame aanpak beperkt is. Is dit laatste niet het geval, zal een meer tijdelijke verkeersremmende maatregel voorgesteld worden.

Indien een district er voor kiest om in deze laatste straten alsnog tot een structurele heraanleg over te gaan, zal een deel van deze werken bovenlokaal gefinancierd worden en dit ten belope van de geschatte kostprijs van de voorgestelde tijdelijke snelheidsremmende maatregelen.

Artikel 2

Het college keurt de prioriteitenlijst goed van de door de technische werkgroep te behandelen straten. Bij uitputting van deze lijst, zal er - op basis van nieuwe snelheidsmetingen waarop de bovenvermelde selectie- en wegingscriteria toegepast worden - een nieuwe prioriteitenlijst, ter goedkeuring, aan het college voorgelegd worden.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DIENST TAAK
SW/SGVA Voor stads- en districtswegen met een snelheidsregime van 50 km/u die een snelheids- en onveiligheidsproblematiek hebben, in samenwerking met de mobiliteitsdienst en de verkeerspolitie, onderzoeken welke maatregelen er best genomen kunnen worden en of de bestaande problematiek - al dan niet gedeeltelijk - kan aangepakt worden binnen dit project.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.