Het evenement heeft een open karakter en richt zich voornamelijk tot alle Antwerpenaren. Het is een gezellig evenement waar een divers doelpubliek samenkomt.
De afgelopen edities werden positief geëvalueerd.
Dit evenement wordt volgens het opportuniteits- en bevoegdhedenkader evenementen ingedeeld in categorie 6 (winstgevend).
Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.
Op 21 maart 2016 (jaarnummer 180) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor inname van openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 31 maart 2017 (jaarnummer 2990) keurde het college van burgemeester en schepenen de nieuwe procedure voor evenementenaanvragen - opportuniteits- en bevoegdhedenkader evenementen goed.
Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.
Op 6 december 2016, diende Flying Pig vzw, Paleisstraat 90/1, 2018 Antwerpen, vertegenwoordigd door Gertjan Van Looveren, een aanvraag in voor de organisatie van het festival "Flying Pig" op vrijdag 23 juni 2017 op het Steenplein in Antwerpen.
Er werden aanvragen ingediend voor onderstaande data:
24 mei 2017 | Grote Markt |
9 juni 2017 | Zaha Hadidplein |
23 juni 2017 | Steenplein |
4 augustus 2017 | Sint-Andriesplaats |
1 september 2017 | Theaterplein |
De edities van 24 mei 2017 en 9 juni 2017 werden reeds goedgekeurd op een vorig college.
De edities van 4 augustus en 1 september 2017 zullen op een later tijdstip aan het college ter goedkeuring worden voorgelegd.
Flying Pig wordt jaarlijks georganiseerd in Antwerpen.
De organisatie verwacht bij elke editie ongeveer 3.000 bezoekers. De edities starten om 17.00 uur en eindigen om 23.59 uur. De opbouw start telkens om 10.00 uur op de dag van het evenement. De afbraak van het evenement eindigt telkens om 02.30 uur de volgende dag.
Flying Pig is een gezellig afterwork-festival waar je kan genieten van een hapje en drankje met optredens van plaatselijke, hippe muziekbands.
De focus van het festival ligt volledig op ontspanning.
De organisatie vraagt aan de stad Antwerpen logistieke ondersteuning op vlak van elektriciteit en afvalcontainers. Dit wordt toegestaan mits betaling.
Voor inname van het openbaar domein wordt er een retributiebedrag van 1.050,00 EUR aangerekend aan de organisatoren.
Voor het gebruik van elektriciteit zal er 300,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.
Voor het gebruik van afvalcontainers zal er 248,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.
Met e-formulier 64971 verzoekt de vzw Flying Pig om een foodfestival te mogen organiseren op het Steenplein op 23 en 24 juni 2017.
Stadsbeheer geeft gunstig advies voor dit evenement, onder de hierna vermelde voorwaarden.
Voor deze locatie zijn de gebruikelijke veiligheidsvoorwaarden (politie/brandweer) van toepassing en moet de gebruiker rekening houden met volgende bijkomende voorwaarden die specifiek van toepassing zijn op de kaaien:
Specifieke voorwaarden voor het Steenplein:
Het is wenselijk om het retributiereglement toe te passen, want dit is een commercieel evenement.
Het maximaal geluidsniveau afkomstig van de elektronisch versterkte muziek mag niet hoger zijn dan 90dB(A)LAeq,15min of 97dB(A)LAmax,slow. Het waargenomen geluid 1,5m voor de gevels van de dichtstbijgelegen woningen mag niet hoger zijn dan 80dB(A) en 90dB(C). Het aandeel van zware bastonen dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10dB.
Standaardvoorwaarden stadsreiniging met feestcontainers
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten in staan voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement.
Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.
Daarnaast moeten organisatoren er ook voor zorgen dat:
Als er gebruik gemaakt wordt van feestcontainers dan gelden de volgende voorwaarden:
In de kostprijs van een feestcontainer zitten de verwerkingskosten van het aangeboden afval en de personeelskost voor het brengen en weghalen van de container. Elke aangevraagde container zien we als één eenheid en rekenen we zo aan.
De retributie per geleverde container bedraagt:
7,00 euro voor 240 liter en 27,00 euro voor 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekenen we een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
U zorgt voor het beheer en de bewaking van de feestcontainers. Dat doet u voor de periode die in het aanvraagformulier staat. U levert de containers in goede staat terug aan de ophaaldienst van het bedrijf Stadsbeheer.
Bij verlies of onherstelbare beschadiging van een container betaalt u een nieuwe container.
Er mag geen afval in de containers gedumpt worden dat een risico inhoudt voor de gezondheid en veiligheid van het verwerkend personeel. Dit gaat over klein gevaarlijk afval, olie, gasflessen en glas.
Als u de container fout hebt gebruikt en dat brengt kosten mee voor de stad, dan rekenen we de kosten door in de eindfactuur.
De feestcontainers worden geleverd op een werkdag tijdens de week vóór de festiviteit.
Stadsdiensten en stedelijke vzw’s zijn vrijgesteld van retributie, alsook evenementen die ondersteund worden door het college van de stad Antwerpen.
Het advies van brandweer werd nog niet aangeleverd. Dit zal worden toegevoegd in de toelatingsbrief.
Het college keurt de effectieve organisatie van de editie van Flying Pig, zoals hierboven beschreven, op 23 juni 2017 op het Steenplein in Antwerpen goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/L/BOF | om de logistieke ondersteuning te voorzien volgens bonnummer B700092 |
De financieel beheerder regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag | Boekingsadres | Verkooporder |
retributie inname openbaar domein |
1.050,00 EUR |
budgetplaats: 5318000000 |
1002931573 |
leveren van de afvalcontainers tegen betaling volgens orderbevestiging B700092 |
248,00 EUR (inclusief btw) |
budgetplaats: 5324500000 |
verkooporder zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden op basis van de aangevraagde materialen en eventuele interventies |
leveren van elektriciteit tegen betaling volgens orderbevestiging B700092 |
300,00 (inclusief btw) |
budgetplaats: 5324500000 |
verkooporder zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden op basis van de aangevraagde materialen en eventuele interventies |