Terug

2017_CBS_05334 - District Antwerpen. Kerkstraat (tussen Carnotstraat en de Van der Keilenstraat). SWOU11609 - Wegeniswerken. Concept - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/06/2017 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_05334 - District Antwerpen. Kerkstraat (tussen Carnotstraat en de Van der Keilenstraat). SWOU11609 - Wegeniswerken. Concept - Goedkeuring 2017_CBS_05334 - District Antwerpen. Kerkstraat (tussen Carnotstraat en de Van der Keilenstraat). SWOU11609 - Wegeniswerken. Concept - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte in samenwerking met andere bedrijfseenheden een concept op.

Inleiding

Om Antwerpen bereikbaar te houden, wil de stad Antwerpen meer mensen verleiden vaker de fiets te gebruiken. Hiervoor is er absoluut nood aan een integraal veilige, continue, leesbare en comfortabele fietsinfrastructuur. In de eerste plaats wil het stadsbestuur inzetten op bovenlokale fietsverbindingen en de straten met hoge fietsintensiteit hier naartoe. De fietsstraat is een belangrijk instrument om de ambities van het mobiliteits- en fietsbeleidsplan te realiseren maar wel steeds binnen een netwerkgerichte benadering. Dat wil zeggen dat de stad Antwerpen de klemtoon wil leggen op het realiseren en afwerken van hoogkwalitatieve fietsverbindingen waarbij de kwaliteit van de route ‘in haar geheel’ centraal staat. De fietsstraat vormt een belangrijk onderdeel van deze strategie. De Kerkstraat is hiervan een onderdeel.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Mobiliteitsvoorwaarden

De Kerkstraat tussen de Carnotstraat en de Van der Keilenstraat:

  • enkelrichtingfietspaden aan beide zijden;
  • 50 km/u;
  • voorsorteerstroken ter hoogte van het verkeerslicht aan de Carnotstraat;
  • een fietsopstelstrook ter hoogte van het verkeerslicht aan de Carnotstraat;

Bestaande toestand

Karakter en gebruik

Er bevinden zich veel commerciële panden en woningen in de straat. Het focuspunt van de Kerkstraat is de kerk.

Mobiliteit

De Kerkstraat is volgens het mobiliteitsplan aangeduid als hoofdstraat. Het betreft gemengd verkeer.  Het kruispunt met de Carnotstraat is een zwart kruispunt.

Voetgangers

In de Kerkstraat bevinden zich veel commerciële gebouwen. Dit genereert een grote voetgangersstroom.

Fietsers

De fietsers dienen zich te mengen met het gemotoriseerd verkeer. Door de hoge intensiteit van het gemotoriseerd verkeer voelt de fietser zich niet veilig.

Openbaar vervoer

Er rijden frequent bussen door de straat. Ook bevindt er zich in de Kerkstraat een bushalte.

Privévervoer

Doordat de Kerkstraat een hoofdstraat en een belangrijke verbinding richting het noorden is, maakt veel verkeer gebruik van de straat.

Groen

Ter hoogte van de Turnhoutsebaan en aan de tramhalte in de Carnotstraat bevinden zich twee bomen. Deze zijn in goede staat, en kunnen behouden worden.

Ter hoogte van de Constitutiestraat bevinden zich drie jonge bomen.Deze bomen staan echter in een klein plantvak waardoor ze minder groeikansen hebben.

Ambitie

Het is de ambitie van de stad Antwerpen om een volwaardige en veilige fietsverbinding in de Kerkstraat te creëren.

Concept

Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

Mobiliteit

Voetgangers

In de straat zijn brede voetpaden voorzien om het winkelgebeuren en de voetgangersstromen op te vangen.

Fietsers

Er wordt een aparte infrastructuur voorzien voor de fietsers zodat deze gescheiden worden van het gemotoriseerd verkeer. Door deze stromen uit elkaar te halen, verhoogt het veiligheidsgevoel van de fietsers.

Ter hoogte van de Carnotstraat, staduitwaarts, wordt een opgeblazen fietsopstelstrook voorzien zodat de fietsers veiliger de Carnotstraat kunnen indraaien.

Openbaar vervoer

De bushalte wordt verlegd tot voorbij de Van der Keilenstraat. Hierdoor kunnen volwaardige fietspaden voorzien worden en hindert de bus het kruispunt ter hoogte van de Carnotstraat minder. De bushalte is integraal toegankelijk.

Privévervoer

Om het verkeer vlot te laten verlopen, blijven de afslagstroken behouden. Het kruispunt ter hoogte van de Carnotstraat wordt korter waardoor de veiligheid vergroot op dit kruispunt. De verkeersafwikkeling aan dit kruispunt wordt ondersteund door verkeerslichten.

Parkeerbalans

Het concept resulteert vermoedelijk in een negatieve parkeerbalans. Er verdwijnen drie parkeerplaatsen, omwille van het verplaatsen van een bushalte.

Groen

Ter hoogte van de Turnhoutsebaan en aan de tramhalte in de Carnotstraat bevinden zich twee bomen. Deze zijn in goede staat. Deze bomen blijven behouden. Er wordt extra groeiruimte voorzien.

Er wordt een groot groenvak en een nieuwe boom voorzien ter hoogte van de Van der Keilenstraat.

De grote plantvakken zorgen voor een vergroening van de ruimte.

In de Van der Keilenstraat en aan de bushalte worden nieuwe boomvakken voorzien.

De boom in de Constitutiestraat blijft behouden en krijgt een groter plantvak.

Stedenbouwkundige vergunning

Voor deze werken is een stedenbouwkundige vergunning vereist omdat het profiel wijzigt.

Aanleiding en context

De stad Antwerpen wil zich verder profileren als fietsstad. Binnen het nieuwe fietsbeleidsplan 2015-2019, het fietsactieplan 2015 (goedgekeurd door het college op 13 februari 2015, jaarnummer 1027) en het fietsactieplan 2016 (goedgekeurd door het college op 5 februari 2016, jaarnummer 1035) is het uitbouwen van een sterk fietsroutenetwerk de basis van een goed fietsbeleid. 

De tien komende jaren staat de stad Antwerpen voor verschillende grootschalige werken met impact op zowel het hoofdwegennet als het onderliggende wegennet. Een breed flankerend beleid is cruciaal om de hinder hiervan op te vangen en de bereikbaarheid van de Antwerpse regio te waarborgen. Het project 'Flankerende Fietsmaatregelen' wordt beschreven in het fietsbeleidsplan 2015.

Als onderdeel van de harde flankerende maatregelen wordt er sterk ingezet op het versneld uitvoeren van een aantal ontbrekende onderdelen in het functionele fietsnetwerk. Met als basis het bestaande fietsbeleidsplan werd een nota opgemaakt, waarin een aantal hoofdroutes op het fietsnetwerk zijn geselecteerd.

Hierbij werden de belangrijkste radiale routes (het Ringfietspad, het Singelfietspad en de districtenroute) geselecteerd, alsook de belangrijkste centrumgerichte routes (fietsostrades met uitlopers stadinwaarts). Elke route bestaat uit een aaneenschakeling van meerdere projecten.

Bij het vervolledigen van de fietsinfrastructuur is het noodzakelijk om de juiste maatregel op de juiste plaats in te zetten. De fietsstraat is een nieuwe maatregel voor fietsers die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is. Voor de stad Antwerpen is dit concept een oplossing om bepaalde straten en wegen fietsvriendelijk in te richten.

Het college wenst een nieuwe fietsverbinding te realiseren tussen de Turnhoutsepoort en het centrum van Antwerpen, parallel aan de Turnhoutsebaan (collegebeslissing van 21 april 2017, jaarnummer 3525).

De drukke Turnhoutsbaan biedt niet de ideale toegang voor fietsers tot het centrum van de stad.

Een nieuwe route waar fietsers voorrang hebben, zou de verbinding van de Turnhoutsepoort naar het centrum gemakkelijker maken. De Kerkstraat is hiervan een onderdeel.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de Kerkstraat onderzocht en gezocht naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het concept ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op de doelstelling 1SMB020303P06065.

Regelgeving: bevoegdheid

Het stedelijk niveau is bevoegd voor mobiliteit. Het college keurde op 13 mei 2016 (jaarnummer 4217) de beleidsnota fietsstraten goed.

De fietsstraat Borgerhout IntraMuros van Turnhoutsepoort, Karel Geertsstraat, St-Lucasstraat, St-Marcusstraat, Kattenberg, Laar, Lammekensstraat, Helmstraat, Van der Keilenstraat, Kerkstraat tot Carnotstraat werd hierin voorgesteld. Deze route maakt deel uit van het ‘bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk’ dat in overleg met verschillende partners, waaronder de provincie Antwerpen en de Vlaamse overheid, uitgetekend en vastgelegd werd.

Het disctrict heeft adviesbevoegdheid op grond van artikel 285 Gemeentedecreet.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein, advies van 20 maart 2017 Gunstig onder voorwaarden

 

-          alle wegmarkeringen zoals fietsmarkeringen, stopstrepen ed naar volgende fase toe worden meegenomen;

  • Dit is reeds aangepast in het plan.

-          alle bochtstralen en bochtverbredingen ifv van bus/vrachtverkeer nog eens worden uitgezet en gecheckt (en teruggekoppeld naar de betrokken diensten);

-          de OFOS stad inwaarts Turhoutsebaan gesupprimeerd wordt;

  • Dit is reeds aangepast in het plan.

-          op het kruispunt met de Van Der Keilenstraat 3 zebrapaden voorzien worden (1 bestaande behouden en 2 nieuwe in de langsrichting van de Kerkstraat)

  • Dit is reeds aangepast in het plan.

-          het middeneiland voor de voetgangers in de Turnhoutsebaan indien mogelijk vergroot wordt rekening houdend met de bestaande boom en perron;

-          de beplantingskeuze uitgeklaard wordt in samenspraak met SB naar volgende fase toe;

-          rekening gehouden wordt met zichtbaarheid op de Turnhoutsebaan voor de voetgangers tgv de bestaande boom

-          de suggestie wordt meegenomen om op het middeneiland 1 verkeerslicht voor voetgangers te voorzien ipv 2;

  • Dit is reeds aangepast in het plan.

-          de aanzet naar de fietsstraat aangepast wordt en een extra boom ter beëndiging van deparkeerstrook voorzien wordt;

  • Dit is reeds aangepast in het plan.

-          de suggestie naar het district toe meegenomen wordt om de voetpaden aan het kruispunt met van Der Keilenstraat op alle hoeken mee te nemen en dus ook de verbinding naar de Turnhoutsebaan mee opgenomen wordt in het project.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020303 - Knelpunten in tijd en ruimte in het netwerk zijn geïdentificeerd en (structureel) geremedieerd
1SMB020303P06065 - Ontbrekende schakels fiet

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het concept van 16 mei 2017 goed voor de wegeniswerken in de Kerkstraat (tussen de Carnotstraat en de Van der Keilenstraat) in het kader van de parallelle fietsstraatas Turnhoutsebaan.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/O&U/ONT concept uitwerken tot een definitief ontwerp
SW/Mobiliteit draft signalisatieplan opmaken
SW/O&U/ADM concept voor advies voorleggen aan district Antwerpen

Bijlagen

  • 20170320_11609_COD_verslag.pdf
  • 20170516_11609_SO_BT_NT_DEF.pdf