Terug

2017_CBS_05354 - Slim naar Antwerpen. Projectoproep "Marktplaats voor mobiliteit" - Spoor 2. Lancering tweede oproep - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/06/2017 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_05354 - Slim naar Antwerpen. Projectoproep "Marktplaats voor mobiliteit" - Spoor 2. Lancering tweede oproep - Goedkeuring 2017_CBS_05354 - Slim naar Antwerpen. Projectoproep "Marktplaats voor mobiliteit" - Spoor 2. Lancering tweede oproep - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De projectoproep is voor de eerste keer gelanceerd op 6 september 2016. Het indienen van een project onder de vorm van een projectoproep is hierbij uniek. Projectvoorstellen konden ingediend worden tot uiterlijk 1 november 2016. Er zijn in totaal 22 projecten ingediend door 17 verschillende mobiliteitsaanbieders en andere marktpartijen.

De projectoproep is gericht op projecten met korte doorlooptijd en oog op effectieve mobiliteitsoplossingen voor personen en/of vracht. De projecten zijn gericht op het ontplooien van oplossingen die op korte termijn implementeerbaar zijn (een implementatie binnen de beoogde periode van maximum zes maanden) en die effectief bijdragen aan vlot, efficiënt en betrouwbaar personen- en vrachtverkeer, in het bijzonder op de knelpunten in de Antwerpse regio (prioritaire doelgebieden zijn Antwerpen binnen de Ring en de districten Deurne, Merksem, Borgerhout en het zuidelijk deel van het Antwerpse havengebied).

Hoewel projecten met een innovatief karakter niet uitgesloten zijn, heeft de oproep in de eerste plaats als doelstelling bestaande diensten en mobiliteitsoplossingen in Antwerpen aan te trekken en verder te ontplooien.

Vlot, efficiënt en betrouwbaar verkeer kan worden gerealiseerd via:

  • een time shift: men verschuift de verplaatsing of het transport via de weg naar momenten waarop de capaciteit van de infrastructuur niet in het gedrang is;
  • een modal shift: men wisselt het voertuig in voor een transportmodus die geen gebruik maakt van de weginfrastructuur;
  • een efficiëntieslag: men vermindert het aantal voertuigen op de weg dankzij een optimaler gebruik van de huidige voertuigen.

Het projectmatig karakter van de aanvraag is gericht op:

  • het maatwerk dat vereist is voor de ontplooiing van de oplossing in Antwerpse context, en/of;
  • het belang van de betrokkenheid van de stad Antwerpen in het uitrollen van de oplossing in Antwerpen.

De waaier aan projectvoorstellen is enorm divers, waarbij zowel oplossingen voor personen- als vrachtvervoer zijn gezocht door kleine en grotere ondernemingen. De oplossingen zijn gericht op binnenvaart, vernieuwende softwareapplicaties, fietsdiensten, bundeling van goederenstromen en efficiëntieslag.

Voor de beoordeling van de projectvoorstellen wordt reeds voor de indiening een methodiek met selectiecriteria opgesteld. Deze methodiek heeft aandacht voor de impact die het project heeft op de voorliggende uitdaging, de kwaliteit van de projectvoorstellen en de gevraagde ondersteuning van de stad Antwerpen.

Een onafhankelijk jury met externe experts toetst de ingediende projecten af aan het voorgestelde beoordelingskader.

In januari 2017 werden na de eerste projectoproep tien projecten geselecteerd, waaronder vier logistieke projecten en zes gericht op personenmobiliteit voor verdere ondersteuning van Slim naar Antwerpen.

Aangezien het succes van deze eerste projectoproep en de groeiende vraag van geïnteresseerde mobiliteitsaanbieders zal in september 2017 de lancering van een soortgelijke tweede projectoproep voorzien worden.

Begin januari 2018 worden dan een aantal projecten geselecteerd voor verdere uitrol. Eind 2018 wordt voor de tweede projectoproep een evaluatiemoment voorzien. Het stadsbestuur heeft dan het recht de starttoelage terug te vorderen, als blijkt dat de indiener zich niet gehouden heeft aan de afgesproken engagementen. Het gaat hierbij om engagementen die beheersbaar zijn voor de indiener. Op dit evaluatiemoment wordt ook onderzocht hoe het project verankerd kan worden als een duurzame mobiliteitsoplossing, zonder verdere ondersteuning van het stadsbestuur.

Juridische grond

Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.

Aanleiding en context

Op 26 augustus 2016 (jaarnummer 7529) keurde het college de 'Marktplaats voor mobiliteit' driesporenaanpak goed.

Het opzetten van de ‘Marktplaats voor mobiliteit’ bestaat uit twee onderdelen:

  • het mobiliseren van de (vaak latente) vraag bij de automobilisten;
  • het mobiliseren van het aanbod aan mobiliteitsdiensten.

De ‘Marktplaats voor mobiliteit’ dient het aanbod aan mobiliteitsdiensten in de Antwerpse regio zodanig uit te breiden dat er tijdens de uitrol van de grote infrastructuurwerken voldoende spitsmijdingen worden gerealiseerd. Het gaat bij voorkeur om duurzame spitsmijdingen of om structurele en blijvende gedragsveranderingen, waardoor de bereikbaarheid in de regio Antwerpen voor bewoners en werkgevers wordt versterkt.

Daarom wordt er ingezet op de uitbreiding van het aanbod aan mobiliteitsdiensten, gericht zowel op personenverkeer als op vrachtverkeer. Werkgevers, reizigers, verladende partijen en logistieke dienstverleners die behoefte hebben aan comfortabele en efficiënte mobiliteits- en logistieke oplossingen, moeten terecht kunnen op de ‘Marktplaats voor mobiliteit’.

Het aanbod of de dienstverlening moet gelden in de bredere regio rond de stad Antwerpen, maar in het bijzonder in het noordelijk, oostelijk en westelijk deel van de stad Antwerpen waar de meeste hinder wordt verwacht.

Binnen de website www.slimnaarantwerpen.be wordt een centraal platform gecreëerd waar leveranciers of aanbieders van producten, diensten of projecten zich kenbaar kunnen maken, en waar de gebruiker een duidelijk overzicht krijgt van het aanbod. Dit aanbod zorgt direct of indirect voor minder vracht- of personenwagens op de weg tijdens de spitsuren. Het aanbod is gericht op niet reizen, buiten de spits reizen of op een andere manier reizen.

Om voldoende mobiliteitsaanbieders te werven, wordt er op drie sporen gewerkt:

  1. bedrijven gaan een partnerschap aan met ‘Slim naar Antwerpen’ en krijgen een ‘marktplaats’ op de website www.slimnaarantwerpen.be. Het gaat om bestaande dienstverleners die een heldere beschrijving kunnen voorleggen van de te leveren diensten of producten en die beschikken over een realistische op korte termijn uitvoerbare strategie. Ondernemingen met een marktplaats hebben recht op het gebruik van het logo ‘Slim naar Antwerpen’;
  2. bedrijven tekenen in op de projectoproep ‘Marktplaats voor mobiliteit’. Het gaat om startende ondernemers die gestimuleerd worden hun oplossingen te ontwikkelen op maat van Antwerpen en de specifieke voorliggende uitdaging;
  3. bedrijven dienen een offerte in het kader van de onderhandelingsprocedure in waarmee kant-en-klare oplossingen kunnen worden aangetrokken en ingezet op de Antwerpse ‘Marktplaats voor mobiliteit’.

De potentiële dienstverleners worden uitgenodigd om, eventueel met hun onderaannemers en in partnerschap met de stad Antwerpen in de brede zin van het woord, bij te dragen aan het bereikbaar houden van Antwerpen.

Op 24 oktober 2016 (jaarnummer 654) keurde de gemeenteraad het toelageregelement goed voor de geselecteerde projecten van de projectoproep, spoor 2, ‘Marktplaats voor Mobiliteit’. 

Op 13 januari 2017 (jaarnummer 342) werden de tien geselecteerde projecten van de projectoproep "Markplaats voor mobiliteit" - spoor 2, goedgekeurd door het college.

Op 17 maart 2017 (jaarnummer 2529) werden de mijlpalen en uitbetalingen betreffende deze geselecteerde projecten goedgekeurd door het college.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt nu de lancering voor een tweede soortgelijke projectoproep, spoor 2, ter goedkeuring aan het college voor.

Algemene financiële opmerkingen

In het budget 2018 wordt voor de projectoproep in totaal 500.000,00 EUR voorzien. Dit onder voorbehoud van goedkeuring door het college, de gemeenteraad en de hogere overheid.

Boekingsadres:

omschrijving bedrag boekingsadres bestelbons
Lancering marktplaats mobiliteit: tweede projectoproep - spoor 2 500.000,00 EUR

budgetplaats: 5150500000

budgetpositie: 649600

functiegebied: 1SMB050302A00000

subiside: SUB_NR

fonds: INTERN

begrotingsprogramma: 1SA030200

budgetperiode: 1800

niet van toepassing

Hierbij moet wel benadrukt worden dat voor de geselecteerde projecten, de uitvoeringsmodaliteiten nog verder tot op het detail moeten uitgewerkt worden.

De individuele uitvoeringsmodaliteiten en toegekende financiële ondersteuning zullen dan ook afzonderlijk met de respectievelijke projectindieners worden bepaald en daarna worden voorgelegd aan het college ter goedkeuring.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
1SMB0502 - De bereikbaarheid is gegarandeerd door alternatieve vervoersmodi en -routes en door een waaier van begeleidende maatregelen tijdig te voorzien

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de lancering, voorzien in september 2017, van een tweede projectoproep "Marktplaats voor Mobiliteit" - Spoor 2, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.